Anonym (E) skrev 2018-08-05 14:58:22 följande:
Ja det låter så konstigt att den helt plötsligt ska börja strula. Hoppas den stabiliserar sig och att det bara är en sådan där precis-börjat-försöka grej. Som jag nämnt tidigare så beror ju låg temp på låga progesteronnivåer, har ju hört om vissa som använder progesteronkräm och liknande komplement för att hjälpa. Dock är jag osäker på vad exakt sådant hjälper till med, men det går nog att googla fram. Sedan ska det ju vara bra att äta folsyra med.
Jag förstår att det känns jobbigt när man befinner sig där i ovissheten och bara grubblar och tänker på det värsta scenariot som kan ske. Man hör ju hela tiden om folk som inte kan få barn och det är ovanligt många nuförtiden som får barn med hjälp av ivf och liknande. Det är nog väldigt naturligt att få sådana tankar, speciellt om man inte varit gravid förut och om åldern börjar göra sig påmind. Ibland hjälper det som mest att bara få ventilera lite, så det gör absolut inget att du tar ut lite på mig med :) Skönt att höra att din sambo kan finnas där som stöd!
Får jag fråga hur gammal du är förresten? :)
Jag skulle nog inte säga att vi aktivt försöker. Har inte hittat en bra preventivmetod ännu och på grund av mitt mående senaste månaderna så utesluter vi nu helt hormoner, så att jag kan få komma tillbaka till livet så att säga ;) Så vi kör med NC och avbrutet, vilket också medför en risk för graviditet, vilket vi båda är med på. Så jag har ju börjat tro att jag faktiskt kan vara gravid, mest pga hur min graf sett ut. Svårt att tolka symtom dock, då mina bröst har varit ömma och svullna konstant sedan jag tog ut min kopparspiral. Men vi får se helt enkelt. Jag och sambon har kört med avbrutet tidigare och blev då inte gravida (använde i 9 månader) så det har ju fungerat förr iaf ;)
Har din mens kommit ännu? Hur såg tempen ut idag? :)
Jag ska googla lite mer på progesteronnivåer och lära mig om kroppen och hur allt egentligen funkar. Det är en helt ny värld för mig som har öppnats sedan jag började med detta projekt. :D
Igårkväll, efter att jag hade haft min känslodag så tog jag nya tag (har alltid varit bra på att ställa mig upp och hitta lösningar när de känns som mest hopplöst, en stolt sida hos mig själv) så googlade jag fram en sida där det stod tips på vad man kan påverka och göra själv om man vill bli gravid, husmorsknep och lite vetenskapligt. Jag skrev ner dom tipsen som jag själv tyckte verkade smarta bland annat att börja med folsyra i förväg. Har beställt hem nu och ska börja ta det snarast.
Annars tog jag med mig tips som, D vitamin (vilket jag redan äter), järnrik växtbaserade bär som passionsfrukt, hallon och svarta vinbär, långsamma kolhydrater, olivolja är bra, gå ner 5 % i vikt (är lite överviktig) , stressa ner (barn blir till lättast under sommar, och semestrar då man stressar ner helt enkelt) , röra på mig 30 min varje dag (tränar idag ej något men borde) och lite mer... Poängen är att jag vill göra något aktivt, även om det viktiga just är att ha sex rätt tidpunkt och massa annat ska spela in. Men att äta bättre och röra på mig får mig att känna att jag kämpar mer om du förstår :)
Jag är 31 år, hur gammal är du själv? Förlåt för att jag skrev att jag håller tummarna för dig då jag trodde att du också planerade graviditet. Jag trodde att du hade hittat in till min fråga pga det.
Min mens kom imorse och tempen sjunkit ytterligare. Jag hade redan räknat med det och gått igenom "sorgen" igår så det var inte så farligt imorse. Jag ska vara positiv nu och köra på. Ska börja med äl test också men det kommer bli i september. Jag vill ge det en till månad för att se om min temp kurva rättar till sig.