• Roxanne42

sagt upp kontakt med systrar

Hej!

Jag skriver denna tråden för att se om någon varit i liknande sits, eller som kanske ändå kan komma med nåt gott råd.

Mina systrar (vi kan kalla dem Ärlig och Falsk) har varit nära mig hela livet. Den ena, Ärlig är smart och har oftast vett i huvudet. Den andra däremot, Falsk ljuger så fort hon får chansen och har inte mycket man kan kalla för moral. Hon är helt enkelt inte en bra person. De senaste åren nu när vi alla är vuxna så har det inte gått så bra för oss att upprätthålla en bra relation. Falsk har jag sagt upp kontakten med ett flertal längre perioder eftersom hon helt enkelt inte kan bete sig. Ärlig däremot, vill jag fortfarande ha kontakt med, men hon har tyvärr valt att vara på Falsks sida.

Sista droppen för mig som gjorde att jag valt att bryta kontakt med båda (detta var ca 6 månader sen tror jag) är att dem behandlar djur som leksaker. De köper nya helt utan några framtidsplaner som de sedan gör sig av med när dem inte passar in i bilden längre. Under de senaste 10 åren så har de båda sammanlagt kanske haft runt 10-15 hundar/katter eller andra djur. När Falsk blev gravid medans hon hade 2 kattungar hemma som var syskon, så blev hon allergisk och valde därför att sälja EN av dem till en familj, och den andra till min syster Ärlig. Jag blev så chockad och ledsen att de inte lärt sig bättre, när de båda är närmare 30 år.

Jag känner mig djupt sårad och sviken för att Ärlig inte ens kunde lyssna på mig och strunta i att ta emot en ny katt (hon reser utomlands ca varje halvår), utan förvränger istället mina ord till Falsk och får det att låta som att jag snackat skit om henne. Hon blev alltså upprörd när jag skällde på henne i telefon om att hon inte ska skaffa katt och därför valde hon Falsks sida. Jag vill verkligen ha kontakt med Ärlig, men det verkar helt hopplöst. Jag vill sätta ner foten för kattens skull och det var därför som jag sa upp kontakten med henne. Det är inte ok att behandla levande varelser som varor som förbrukas. Även om jag inte vill vakna upp om 20 år och veta att jag inte haft kontakt med min älskade syster. 

Hoppas att någon har något bra råd på vad jag kan göra.. tack på förhand
  • Svar på tråden sagt upp kontakt med systrar
  • Kusin Krakel

Jag tycker att du ska ta en period och verkligen fundera igenom vad som är viktigt för dig. Kn du tänka dig att ha dina systrar/din ena syster i ditt liv fast hon/de inte är så som du vill att hon/de ska vara eller är det ett krav för dig att hon/de ändrar sig?

Om du kan acceptera henne som hon är (utan att acceptera alla handlingar) kn du försöka ta upp kontakten igen, om du inte kan det får du acceptera konsekvenserna av det. Att vid upprepade tillfällen bryta kontakten totalt för att du blir besviken är inte hållbart. Uttrycka sin åsikt kn man göra men hålla på att bryta kontakten av och till känns onödigt dramatiskt om du verkligen vill ha en relation.

Om du väljer att ha kontakt med din syster (eller båda) får du nog acceptera att hon kommer göra saker som du tycker är fel. Det innebär inte att du måste låtsas som att det är bra, men du kan inte bestämma över en vuxen människa.

Svar på tråden sagt upp kontakt med systrar