• Anatomy

Behöver hjälp med vikt.

Hej!

Lång historia men jag har alltid varit överviktig.

Är 160cm.

Vägde som mest 86kg.

Gick ner med hjälp av LCHF.

Vägde då 59kg

Opererade brösten.

Vägde då 60,5kg

Låg där något år och trodde i mitt huvud att jag fortfarande behövde gå ner till 58kg som var mitt mål från starten.

Träffade min man och hade efter 3 år ihop gått upp till 64kg.

Slutade med preventivmedel för att börja försöka.

Gick på en vecka upp ca 3kg. HELT utan ändrad kost och motion. Min hy och hår är katastrof.

Är ni i vecka 8.

Har ni på semestern ?unnat mig? men inte överdrivet. Motionerat något mindre än vanligt.

Väger nu 69,8kg och mår sämre än någonsin. Har inga symptom men var på VUL för några veckor sen och såg då hjärtaslag.

Vill såklart inte banta. Men så här kan jag inte ha det.

Kan man söka hjälp av dietist eller så via landstinget när man är gravid och har ca 10kg övervik?

Kan nöja mig med att väga 66kg men är fan snart över 70kg redan i vecka 8!!

• Svar på tråden Behöver hjälp med vikt.
  • Anatomy

Nu inte ni på ett par ställen och hjärtslag inte hjärtaslag. Gick visst för fort!

• lullis94

Jag tror att om du äter bra mat i lagom portion och rör på dig så kommer du kanske inte gå upp så mycket i vikt och sedan när barnet har kommit och du fortsätter äta bra och röra dig så är jag övertygad om att du kommer gå ner i vikt. Jag själv är i vecka 5-6 och har kämpat med att tappa efter förra graviditeten men nu vågar jag inte dra ner allt för mycket på intaget men ska försöka röra mig så mycket jag kan. Med förra barnet gick jag upp ca 20 kg och det vägrar jag denna gång. Det tog så hårt på mig öven om jag tills nu har tappat 23 sedan jag var som tyngst så det går att gå ner bara man vill. Jag har inte nått mitt mål, men det får bli efter denna graviditet :) lycka till :)

• JLES

Ja, du kan bli erbjuden dietist-samtal via MVC :) Men det är inte så givande och lärorikt, haha..

• Stuppis1

Man går ju upp i vikt när man är gravid, det viktiga är att inte gå upp för mycket i fett, det andra blir man ju ofta av med efter barnet är fött. Äter man sunt och rör sig under graviditeten brukar det inte vara problem. Tycker inte du ska stirra dig blind på vågen. Många går ner 1-2 kg per månad bara av amningen.

Skulle du ha några extrakilon kvar efter förlossning och amning tycker jag att du ska ta itu med det efteråt. Du har ju lyckats gå ner i vikt förut.

• emhu

Jag är 162 cm och vägde 66 kg när jag blev gravid. Har precis som du alltid kämpat med min vikt och ätit LCHF de sista 10 åren mer eller mindre liberalt.

Jag mådde jättedåligt de första 20 veckorna av min graviditet och spydde mycket men bara på tom mage så jag gjorde mig ju egentligen inte av med så mycket mat utan allt stannade i kroppen. Kunde dessutom bara äta skräpmat i början för allt annat blev jag illamående av. Nu i vecka 35 har jag bara gått upp 7,5 kg så jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Gör bra val när det gäller maten när det går och försök att hålla dig ifrån sötsaker etc så ska du se att det går bra. Men prata med din BM också så att hon är medveten om din oro. Lycka till!

Svar på tråden Behöver hjälp med vikt.