• Anonym (Galen?)

Känns som jag blir galen - nyss separerat.

Levde med min man i 18 år, gick igenom ivf, han har haft cancer, separerade för ett par månader sen. Jag bor kvar i huset vi köpte ihop, har löst ut honom. Vi har ett barn. Det är massor praktiskt, hästar, ved. Han lämnade mig med allt det, han kunde inte lösa ut mig ekonomiskt och ville inte bo kvar så vi kunde sälja hästar och huset mm. Nu håller mitt vatten på att ta slut, har inget bete till hästarna, allt bara klumpar ihop sig, mår skit över detta. Och nu fick jag ett sms där han berättar att han träffar någon och han skriver att det kanske är för tätt inpå vår separation...

Jag orkar inte mer nu, känns som jag blir galen, vill inte leva mer men jag kan ju inte bara lämna min son. Känner mig helt övergiven,vet inte vad jag ska göra....?

• Svar på tråden Känns som jag blir galen - nyss separerat.
  • Anonym (herregud!)

Fy så jobbigt du har det. Finns det ingen möjlighet att sälja rubbet, och flytta till en lägenhet? Börja om på nytt?

• Anonym (Fd hushållsslav)

Rent krasst så har du ju själv valt att ta på dig ansvaret med huset och hästarna. Det man måste ta med i beräkningen är att man ÄR mycket mer utsatt som ensamstående. Du kommer såklart lösa även det här, det måste du ju tro på. Men överväg för vems skull du inte gör en förändring? Jag valde bort att behålla hus och djur efter vår separation just för att jag insåg att jag inte skulle ha något liv kvar utöver att jobba och hushålla.

Att jag skulle trivas så oerhört bra utan alla måsten kom som en överraskning efter 15 år med hus, djur, barn, jobb, bilar, och fan och hans moster. Barnen har plötsligt fått en mamma istället för en hushållsslav med tuttar, jag har för första gången på 15 år läst en bok för vuxna, tagit ett bad utan dåligt samvete, njuter av att ha det rent och snyggt omkring mig utan andan i halsen och kan vara mig själv.

• Anonym (Galen?)

Det hade varit bra att kunde göra det. I stort sett omöjligt att sälja hästar nu, inget foder. Alternativet att avliva hästarna känns helt fruktansvärt....

• Anonym (Galen?)
    Anonym (Fd hushållsslav) skrev 2018-08-05 12:07:09 följande:

Rent krasst så har du ju själv valt att ta på dig ansvaret med huset och hästarna. Det man måste ta med i beräkningen är att man ÄR mycket mer utsatt som ensamstående. Du kommer såklart lösa även det här, det måste du ju tro på. Men överväg för vems skull du inte gör en förändring? Jag valde bort att behålla hus och djur efter vår separation just för att jag insåg att jag inte skulle ha något liv kvar utöver att jobba och hushålla.

Att jag skulle trivas så oerhört bra utan alla måsten kom som en överraskning efter 15 år med hus, djur, barn, jobb, bilar, och fan och hans moster. Barnen har plötsligt fått en mamma istället för en hushållsslav med tuttar, jag har för första gången på 15 år läst en bok för vuxna, tagit ett bad utan dåligt samvete, njuter av att ha det rent och snyggt omkring mig utan andan i halsen och kan vara mig själv.

Han kunde inte lösa ut mig och ville inte bo kvar och lösa detta ihop.... Hade det vara varit ett hus hade jag också kunnat lämna direkt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Fd hushållsslav) skrev 2018-08-05 12:07:09 följande:
    Håller med
  • Anonym (Galen?)
    Anonym (H) skrev 2018-08-05 14:01:07 följande:

Håller med

Jag hade inget val då han bara lämnade alltihop.

Ingen köper hus med tillhörande djur såvitt jag vet...
  • Anonym (?)

Kan du inte hyra ut hästarna? eller hyra in dem någonstans till någon? Så slipper du problemet med foder, arbete osv.

• Anonym (Galen?)
    Anonym (?) skrev 2018-08-05 20:24:23 följande:

Kan du inte hyra ut hästarna? eller hyra in dem någonstans till någon? Så slipper du problemet med foder, arbete osv.

Det är foder- och vattenbrist där jag bor så ingen vill ha dem.
  • Anonym (Fd hushållsslav)
    Anonym (Galen?) skrev 2018-08-05 12:10:43 följande:

Han kunde inte lösa ut mig och ville inte bo kvar och lösa detta ihop.... Hade det vara varit ett hus hade jag också kunnat lämna direkt.

Såklart det inte är att bara hipp som happ sälja djur och hus men du har ju ändå ett val. Detta är absolut inte sista gången det kommer bli svårt och dyrt att vara ensam med hus och djur, om du mår dåligt av det ansvaret så bör du på sikt göra dig av med det. Man kan börja i liten skala med att avyttra mindre djur och annonsera ut hästarna åtminstone. Och ta kontakt med en mäklare angående huset. Men vill du vara kvar och gräva ner hälarna så måste du nog tuffa till dig lite, det kommer bli bättre i omgångar men när som helst kan något oförutsett hända med hus, bil, djur eller dig själv som sätter dig på pottkanten,och om dj har svårt att hantera det så kommer du förr eller senare bli sjuk av det.
  • No Logo

Se till att han skriver över sin del av hus, djur, ägor etc på dig så att han inte kommer och kräver hälften av allt senare när du löst situationen.

Svar på tråden Känns som jag blir galen - nyss separerat.