• Anonym (Ts)

Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?

Jag har endel diagnoser på papper som jag fick när jag va ca 15 år och jag vill verkligen inte ha dessa diagnoser längre . Hur ska jag göra för att få bort dom och bli "friskförklarad" . Jag tror knappast staten vill betala nya utredningar för att jag ska få blanka papper. Snälla är det någon som vet Hur jag ska göra och hur mycket det kostar med ny utredning om det är så att jag får bekosta det själv?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Färskvara) skrev 2018-08-08 16:55:56 följande:

Stämmer inte att bara för att man spärat sina papper från psyket så kan ingen läsa det stämmer inte för jag vet många läkare som läst fast fast dom inte får för dom varit nyfikna mycket olagligt som sker tyvär.

Men här är det så att bara den vårdcentralen som jag spärat mina papper kan läsa mina papper men ingen annan får göra det fast det är samma län.

För har fått frågan flera gånger av nyfikna läkare inom samma län om dom får spära upp mina papper direkt på plats jag har sagt nej. Men vet att dom kan kolla ändå. Fy. Jag vet det för har begärt att få läsa allt alla läkare skrivit och då upptäckt att dom skrivit sönt som varit spärat och jag har inte sagt något till dom. Tyvär är det så här att många bli dömda hela sitt liv pg sitt föra liv vården kan tyvär inga gå vidare dom.ser inte framstegen utan vill dra upp gammal.skit. Men som tur kan jag prata för mig och är stark så mig kan dom inte köra över.

Så dom kan läsa spärrade journaler ? Det är verkligen inte bra man kan anmäla det. Jag har varit med om flera ggr när läkare inom samma landsting kan läsa mina spärrade journaler , trodde det bara var lääkare i annat landsting som inte kan läsa dom
  • Anonym (Färskvara)

Anmäla ja det går men oftast leder det ingen vart. Tyvärr.

Så har dom sagt till mig. För dom här ju frågat många gånger att om dom får spära upp av ren nyfikenhet.

Men kan begära logg uppgifter det vissar om något läst dina papper kan inte förklara bättre jag försökte få ut dom logg uppgifterna men dom var väldig sega med att ge mig det och komma på massa undanflykter plus att dom så jag vet inte om du kan få som nu när du spärat dina papper här hos oss. Logg uppgifterna är det läkaren lämnar effter sig när dom varit i dina papper Hoppas du förstår man inte förklara bättre.

Vården är lurig. Vill inte dra alla över en kam men jag har tvär inte många bra mötten med vården jo nu på senare tid. Men fåt kämpa för det och vara stark och säga ifrån. Jag vet för mycket om vårdens spel jag har tagit reda på fakta och köper inte skit snack. Jag har mycket att anmäla i vården men har valt att inte göra det åt olika anledningar.

Vill inte låta så negativ men det gör jag tyvär

Kramar.

• Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-08 17:11:08 följande:

Fast det är inte mina lvu papper jag vill ta bort (det med men det har inte med detta att göra) jag vill ta bort mina diagnoser som finns på papper

Försvinner dina LVU papper försvinner papperna på dina diagnoser också dvs kommunen har dem inte och vården har dem i ett arkiv någonstans, dvs de ser de inte i journalen utan måste leta efter dem.
  • Anonym (Färskvara)

Stämmer inte.

Eller jo effter 10 år lägs det i ett arkiv .

Men det som kommunen har det har dom. Dom kan ju ha skrivit ut det.

• Anonym (Färskvara)

Ok man kan aldrig ta bort en diagnos på ett papper för det kommer alltid finnas kvar men det som man kan göra är att gå igenom en bedömning för att få det på papper att man inte har någon diagnos i dagsläget .

Och dom kan skriva att det var fel diagnos du fått .

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-08 18:27:38 följande:

Försvinner dina LVU papper försvinner papperna på dina diagnoser också dvs kommunen har dem inte och vården har dem i ett arkiv någonstans, dvs de ser de inte i journalen utan måste leta efter dem.

Nej eftersom diagnosen och lvu papprena är helt olika papper. Diagnosen står bara att jag har bland en massa andra saker i lvu papprena men diagnosen är utred hos sjukvården inte kommunen. Kommunen och landstinget är inte samma myndighet
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Färskvara) skrev 2018-08-08 19:43:30 följande:

Ok man kan aldrig ta bort en diagnos på ett papper för det kommer alltid finnas kvar men det som man kan göra är att gå igenom en bedömning för att få det på papper att man inte har någon diagnos i dagsläget .

Och dom kan skriva att det var fel diagnos du fått .

Det är det jag menar
  • Glinda från Oz
    Anonym (Färskvara) skrev 2018-08-08 19:41:07 följande:

Stämmer inte.

Eller jo effter 10 år lägs det i ett arkiv .

Men det som kommunen har det har dom. Dom kan ju ha skrivit ut det.

Om ts gjort utredningen som barn utgår jag från att det var minst 10-15 år sen.

Kommunen kastar utskrifter också efter en viss tid, jag tror det är fem år om det inte är sparat i forskningssyfte och det ör jättelätt att ta reda på.
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-08 19:51:23 följande:

Nej eftersom diagnosen och lvu papprena är helt olika papper. Diagnosen står bara att jag har bland en massa andra saker i lvu papprena men diagnosen är utred hos sjukvården inte kommunen. Kommunen och landstinget är inte samma myndighet

Varför säger du en massa självklarheter? Ett småbarn vet att kommunen och sjukvården inte är samma myndighet och att man utreder inom sjukvården.

Du sa att diagnosen fanns hos sjukvården OCH kommunen. Finns diagnosen hos kommunen är det i en del av en utredning och den strimlas efter ett visst antal år.
  • Ms H

Du har rätt att få veta vad din kommun har sparat om dig, kontakta dem och fråga. Då slipper du fundera på vad som finns.

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-08 21:05:27 följande:

Kommunen kastar utskrifter också efter en viss tid, jag tror det är fem år om det inte är sparat i forskningssyfte och det ör jättelätt att ta reda på.Varför säger du en massa självklarheter? Ett småbarn vet att kommunen och sjukvården inte är samma myndighet och att man utreder inom sjukvården.

Du sa att diagnosen fanns hos sjukvården OCH kommunen. Finns diagnosen hos kommunen är det i en del av en utredning och den strimlas efter ett visst antal år.

alltså jag är inte utredd hos kommunen utan hos sjukvården, även om kommunens papper gallras efter 5 år så har jag fortfarande själva diagnosutredningen hos sjukvården som inte gallras, sjukvårdens papper gallras aldrig till skilnad från kommunens. Kommunen har inte själva utredningen från landstinget utan utredningen och diagnosen nämns bara i några avsnitt bland deras papper bland massa massa annat skit
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-08 21:05:27 följande:

Kommunen kastar utskrifter också efter en viss tid, jag tror det är fem år om det inte är sparat i forskningssyfte och det ör jättelätt att ta reda på.Varför säger du en massa självklarheter? Ett småbarn vet att kommunen och sjukvården inte är samma myndighet och att man utreder inom sjukvården.

jag blev av med lvu för lite mer än 2 år sen och ärendet på kommunen avslutades därmed. Utredningen gjordes fortfarande på sjukvården för 8 år sen, alltså du missförstår. Soc har aldrig gjort en diagnosutredning på mig
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-08 21:29:54 följande:

alltså jag är inte utredd hos kommunen utan hos sjukvården, även om kommunens papper gallras efter 5 år så har jag fortfarande själva diagnosutredningen hos sjukvården som inte gallras, sjukvårdens papper gallras aldrig till skilnad från kommunens. Kommunen har inte själva utredningen från landstinget utan utredningen och diagnosen nämns bara i några avsnitt bland deras papper bland massa massa annat skit

Du säger fortfarande en massa självklarheter.

Du var orolig för att papperna fanns hos kommunen OCH sjukvården, du var alltså orolg över TVÅ SEPARATA MYNDIGHETER. Du nämnde kommunen väldigt tydligt flera gånger därför förklarade jag hur DE TVÅ SEPARATA MYNDIGHETERNA fungerade. Det gjorde jag bara och endast för att du var orolig för det. Sedan skrev jag om sjukvården OCKSÅ.

För att göra det extremt tydligt, såhär fungerar det hos:

KOMMUNEN (som är en egen myndighet, där diagnoser INTE utreds) Papprerna strimlas efter efter ett visst antal år om de inte sparas i forskningssyfte, du kan lätt ta reda på det genom att ringa dem. Som du säger har de inte hela utredning utan diagnosen och delar av utredningen står i samband med en annan utredning men du var orolig över det det är därför jag skriver det här.

SJUKVÅRDEN (som är en separat myndighet, där diagnoser utreds) Papprerna är troligtvis i ett arkiv som inte syns i journalen de måste ringa ner till arkivet och beställa dem. Även det här kan du lätt kolla upp. De får inte beställa om det inte finns ett skäl till det.

Tydligare än såhär kan jag inte förklara, förstår du fortfarande kan du be någon du känner tolka det jag har skrivit.
  • Glinda från Oz

Det ska stå förstår du fortfarande inte.

Svar på tråden Hur ska jag göra för att ta bort mina diagnoser?