• Apan1982

Avdrag på underhåll

Har ni bra koll på det här med underhåll? Läste att om man inte har boendet av barnet, men ändå umgänge minst fem nätter i sträck eller 6 nätter/månad, så har man rätt att göra avdrag. Men, om man har umgänge med sitt barn men inte har det boende hos sig, utan träffar barnet några timmar/dag bara de helger umgänget sker, och låter barnet sova hos släktingar... får man ändå göra avdrag på underhållet?

Jag har hört att man ska vara den som ansvarar för barnet och sover i samma bostad för att få göra avdrag, men också att avdrag får göras för alla nätter barnet ej är hos boendeföräldern... Båda svaren från olika handläggare på fk.

Någon som vet villkoren för vad som gäller?

• Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Anonym (Girigbuk!!!)

Seriöst? Så om barnet är hos en släkting till dig så får du göra avdrag? Då kanske du ska passa på att göra avdrag när barnet är hos sin mors släktingar också?

Det är 1/40 del av avdraget / dag, så det är inga stora pengar du tjänar in. Tragiskt, att inte ens ta det ansvaret att vilja betala för sitt barn när man inte ens har det boendes hos sig själv!

Men vissa tror ju att dom 1573 kronorna de betalar gör den andra föräldern rik och att det är mycket mer pengar än de faktiska kostnaderna för ett barn. Skäms!

• Apan1982
    Anonym (Girigbuk!!!) skrev 2018-08-08 21:07:28 följande:

Seriöst? Så om barnet är hos en släkting till dig så får du göra avdrag? Då kanske du ska passa på att göra avdrag när barnet är hos sin mors släktingar också?

Det är 1/40 del av avdraget / dag, så det är inga stora pengar du tjänar in. Tragiskt, att inte ens ta det ansvaret att vilja betala för sitt barn när man inte ens har det boendes hos sig själv!

Men vissa tror ju att dom 1573 kronorna de betalar gör den andra föräldern rik och att det är mycket mer pengar än de faktiska kostnaderna för ett barn. Skäms!

Jag är boendeföräldern som inte får fullt underhåll för våra två barn. Har beskut från TR tom arr barnen ej får sova hos sin pappa under umgängeshelgerna. Han gör avdrag ändå... det va därför jag vill kolla om han har rätt till avdrag eller ej? För att det känns så fel att han gör dom.
  • Anonym (???)
    Apan1982 skrev 2018-08-08 21:57:31 följande:
    Jag är boendeföräldern som inte får fullt underhåll för våra två barn. Har beskut från TR tom arr barnen ej får sova hos sin pappa under umgängeshelgerna. Han gör avdrag ändå... det va därför jag vill kolla om han har rätt till avdrag eller ej? För att det känns så fel att han gör dom.
    Men var ska barnen enligt TR sova då? Hos dig? Varför sover de hos andra?

(vi ha liknande sits här men då sover barnen hos oss, och allt underhåll går ju hit) 

Om barnen inte sover hos dig är det ju inte rätt att du får hela summan, men däremot verkar det skumt att han ska kunna få pengarna, de bör ju i så fall gå till den där de verkligen sover. 
  • Anonym (Girigbuk!!!)

Då ber jag om ursäkt TS, trodde det var tvärtom.

Avdraget är ju för omkostnaderna, och sover inte barnen hos honom så borde han inte kunna göra avdrag. Vet FK att det är så? Bestrid avdragen med den motiveringen eller ring och prata med dom, berätta pm beslutet från TR så kan han nog inte göra fler avdrag. Vilken skitstövel!

Svar på tråden Avdrag på underhåll