• bostadsok

Realistiska sätt att tjäna pengar på bostäder? (Real Estate)

- Köpa --> Sälja dyrare 

- Hyra ut ?

- Inneboende ?

- Bygga ?

Köpa lägenhet endast för att hyra ut har jag uppfattat som svårt i Sverige med regler och skatt. Eller går det? På vilka sätt i så fall, kanske är det skillnad med hus?

Är det någon som vet sätt som faktiskt går bra? Och vad som krävs?

Vad finns det egentligen för realistiska sätt att tjäna pengar på bostäder i Sverige?

• Svar på tråden Realistiska sätt att tjäna pengar på bostäder? (Real Estate)
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    bostadsok skrev 2018-08-08 21:16:44 följande:

Vad finns det egentligen för realistiska sätt att tjäna pengar på bostäder i Sverige?

Uthyrning av extra rum, del av hus eller stuga på tomten.
  • Anonym (M)

Vid uthyrning är det skatt över ett visst belopp, plus att om man hyr ut till ett för högt pris kan hyresgästen i efterhand kräva tillbaka den del som är för hög genom hyresnämnden trots att vederbörande accepterat att betala hyran från början.

Bygga nytt och tjäna på det är svårt om du inte kan bygga allt själv, priserna för tomter är höga och likaså att köpa byggsatser från tex myresjöhus och liknande, plus omkostnader för att fixa marken, dra fram el och avlopp etc. Vi räknar med minst 7 mkr för att bygga någorlunda centralt i en mellanstor stad och har efter 2 år inte fått tag i en tomt än.

Är du händig och har tid kan man däremot tjäna en slant på att köpa en bostadsrätt/radhus/villa med renoveringsbehov och renovera, och sen sälja dyrare. De flesta vill bara flytta in och inte renovera. Jag tjänade ca 300 000 kr innan skatt på min förra BR som jag bara målade om till vitt i alla rum själv och sålde efter knappt 3 år. Min sambo tjänade ca 800 000 kr på sin BR, dock hade han bott lite längre där och renoverat både kök och badrum.

• Anonym (vi två)

Steg 1: Utbilda dig i något som är viktigt att kunna praktiskt om/med befintliga hus, ex elektriker, vvs, snickeri.

Steg 2: Hitta en partner, gärna kärlekspartner, som kompletterar dina kunskaper.

Steg 3: Köp ett hus med renoveringsbehov, gärna på exekutiv auktion,

Steg 4: Renovera huset, sätt en ordentlig och god prägel som överensstämmer med ex när huset byggdes eller i alla fall stilen det är byggt i utan att göra det omodernt.

Steg 5: Möblera huset i samma stil, dåtid men tidlöst så att säga. Bonuspoäng om möblerna är handgjorda.

Steg 6: Sälj huset möblerat för upp till 30 gånger mer än du köpte huset för.

Rinse and repeat until rich.

Svar på tråden Realistiska sätt att tjäna pengar på bostäder? (Real Estate)