• Anonym (p.o)

Vill göra slut - men mamma lägger sig i

Hej!

Det är såhär att nyligen "gick in ett förhållande" med en kille. Vi träffades inte ens 2 veckor innan han ville bli "officiellt ihop". Jag tyckte det var på tok för tidigt och inget man tar upp på fyllan. Jag sa att vi borde prata om det dagen efter men han hade uppenbarligen fått en annan uppfattning och gick kort därefter till vänner och bekanta och sa att vi minsann var tillsammans.

Det har nu gått en månad sen dess och jag känner inte att detta är en person jag vill vara med. Vi är så otroligt olika, jag är inte bekväm med honom, han har helt annan syn på allt och jag attraheras inte av honom alls.

Jag kan utan problem lämna honom då jag känner att han stressar fram allt, jag är inte redo för ett förhållande, det känns helt enkelt inte rätt och jag ser absolut ingen framtid med honom.

Men problemet är min mamma. Då jag fortfarande bor hemma så går det inte bara att "göra slut" för hon är sträng, lägger sig alltid i mina förhållande och skuldbelägger mig oavsett om det är den andra parten som gjort fel, och så har det varit med alla mina förhållande/dejter osv. Dessutom lägger hon sig i just detta "förhållandet" väldigt mycket och klagar på allt.

Jag har försökt ta upp detta med henne, men det är som att prata med en tegelvägg. Om jag gör slut med honom och tar upp anledningarna jag skrev ovan så kommer jag få en rejäl utskällning, höra att jag inte borde bli tillsammans med någon om det inte känns rätt, att jag bara sårar folk, leker med deras känslor med mera.

Vad jag vill ha hjälp med är HUR jag ska lägga fram för henne att jag bestämt för att bryta med honom för jag är så otroligt trött på att alltid få skulden för ALLT. Det känns som att vad jag än säger och gör så kommer jag skuldbeläggas och få ta veckor av skit för att jag gjorde mitt val. Om han så varit otrogen hade det varit mitt fel. Jag hoppas någon av er förstår, jag vet att det är själviskt att tänka så möjligtvis men jag orkar på allvar inte mer från henne.

Någon som varit med om liknande?! SNÄLLA KOM MED TIPS!!!

mvh stressad tjej

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-10 22:56
    klagar på allt jag gör i detta förhållandet, inte på honom*

• Svar på tråden Vill göra slut - men mamma lägger sig i
  • Anonym (Helene)

Känner igen mig. Kan också få skulden av min mamma, oavsett vad som hänt. Det enda jag kan säga är att du inte ska ta åt dig. Du VET ju att du gjort rätt val. Ett vuxet, bra val.

Låt din mamma säga vad hon vill, men låt hennes ord bara rinna av dig. För mig har det aldrig riktigt fungerat att börja argumentera för min sak och stå upp för mig själv, även om det är det man vill.

• Anonym (. n)

Det första du måste förstå är att inte berätta allt för din mamma. Ge henne inte tillgång till allt i ditt liv. När det gäller pojkvänner behöver du inte tänka ut något argument inför mamma om varför det tog slut. Du behöver nämligen inte försvara detta inför mamma. Lär dig dig fraser som du säger om din mamma frågar sådant som hon inte har med att göra: Det får vi se / det ordnar sig / jag mår bara bra och sedan byter du samtalsämne. Tänk på att avra helt lugn när du gör det.

• Anonym (p.o)
    Anonym (. n) skrev 2018-08-11 01:02:43 följande:

Det första du måste förstå är att inte berätta allt för din mamma. Ge henne inte tillgång till allt i ditt liv. När det gäller pojkvänner behöver du inte tänka ut något argument inför mamma om varför det tog slut. Du behöver nämligen inte försvara detta inför mamma. Lär dig dig fraser som du säger om din mamma frågar sådant som hon inte har med att göra: Det får vi se / det ordnar sig / jag mår bara bra och sedan byter du samtalsämne. Tänk på att avra helt lugn när du gör det.

Tack så mycket! Tyvärr så frågar hon om honom dagligen. Om vi pratat, vad vi pratar om, om något hänt osv. Så förr eller senare måste jag berätta, även om jag inte gör så kommer det fram av antingen min syster som har kontakt med honom eller någon annan, mitt förra ex kom till och med hem till oss när jag var bortrest för att han ville prata ut med min mamma, hon engagerar sig FÖR mycket i det som händer runt mig och jag är inte intresserad av att ha ännu ett ex som blev så pass bra vän med min mamma att denne tar sig frihet att komma hit.

Men efter detta får det vara stopp. Jag känner att hon har ett så stort kontrollbehov att det påverkar mig väldigt negativt, hon frågar så extremt mycket om mig och jag känner helt enkelt att jag är trött på att berätta saker för henne för allt jag säger, och då menar jag allt, kommer förr eller senare användas emot mig vid bråk.

Men hädanefter får jag ha lite privatliv, kollar egen lägenhet osv så det ska nog ordna sig!
  • Anonym (p.o)
    Anonym (Helene) skrev 2018-08-11 00:29:44 följande:

Känner igen mig. Kan också få skulden av min mamma, oavsett vad som hänt. Det enda jag kan säga är att du inte ska ta åt dig. Du VET ju att du gjort rätt val. Ett vuxet, bra val.

Låt din mamma säga vad hon vill, men låt hennes ord bara rinna av dig. För mig har det aldrig riktigt fungerat att börja argumentera för min sak och stå upp för mig själv, även om det är det man vill.

Jag försöker att inte ta åt mig och det har blivit bättre med åren, men det sårar mig att konstant höra vad jag gör för fel flera gånger om dagen.

Det är både bäst för mig och honom om jag lämnar, hennes åsikt och tjat om vad som hänt får vara.

Tack så mycket!
  • Anonym (p.o)
    Akira Öken skrev 2018-08-11 00:34:51 följande:

Du bestämmer själv. Du behöver inte redovisa eller motivera dina val för din mamma.

Jag vet, men hon tjatar och blir sur tills hon får reda på vad som hänt, tyvärr. Men hädanefter är det som händer i mitt liv inte tvunget att komma fram till henne. Tack för ditt svar!
  • Akira Öken
    Anonym (p.o) skrev 2018-08-11 12:25:27 följande:

Jag vet, men hon tjatar och blir sur tills hon får reda på vad som hänt, tyvärr. Men hädanefter är det som händer i mitt liv inte tvunget att komma fram till henne. Tack för ditt svar!

Då får hon bli sur. Har du alltid pratat mycket med din mor om dina relationer och personliga angelägenheter blir det förstås en stor omställning för er båda. Tacka för intresse och omtanke. Var vänlig men tydlig med att det är privat. Om hon fortsätter tjata kan du upprepa det du redan sagt några gånger. Sedan behöver du faktiskt inte förklara eller motivera mer, utan kan hänvisa till det du redan sagt.
  • Anonym (Hm)
    Akira Öken skrev 2018-08-11 00:34:51 följande:
    Du bestämmer själv. Du behöver inte redovisa eller motivera dina val för din mamma.
    Håller med, ditt val.
  • Anonym (säg ifrån)

Det viktigaste är att du gör slut med killen du inte vill vara med, så snart du får tillfälle. Sedan får du ta ett rejält snack med din mamma om hon återigen lägger sig i och skuldbelägger.

Att din mamma lägger sig i ditt liv på detta sätt är förstås inte OK och självklart inte heller att hon skuldbelägger dig för saker hon inte ens har att göra med. På det viset förstör hon ju sakta men säkert er relation och i framtiden kommer du av naturliga skäl ta avstånd ifrån henne vilket säkert inte är något hon vill att du ska göra. Förklara för henne att hennes beteende förstör er relation så kommer hon kanske börja fundera över vad hon håller på med. Kanske gjorde hennes mamma på samma vis? Fråga henne och fråga hur det påverkade deras relation till varandra.

Så; gör slut med killen a.s.a.p. och ta ett snack med din mamma samt flytta hemifrån när du har möjlighet! :)

• Anonym (mmm)

Men hon kan ju absolut inte göra någonting, om du slutar träffa killen, det fattar du väl? Vad ska hon göra: ordna en playdate och skjutsa dig till honom? 

Du slutar svara när hon tjatar på dig och du dumpar killen, eller som nån sa, säg saker hon redan hört men ge henne ingen ny "näring". Du behöver inte resonera, förklara för henne. Om hon fortsätter tjata spänner du ögonen i henne och säger "Är det Du eller JAG som har/haft en relation med den här killen!" 

End of story. 

• Anonym (p.o)
    smulpaj01 skrev 2018-08-11 12:23:32 följande:

Hur gammal är du? Hoppas du hittar lägenhet snart.

21 :) tack så mycket, jag söker!
  • Anonym (Jill)

Säg att det var han som gjorde slut.

• Anonym (Sad)

Och om tanten frågar killen?
    Då hamnar TS ännu mer i skiten

• Anonym (p.o)
    Anonym (Sad) skrev 2018-08-11 22:20:31 följande:

Och om tanten frågar killen?
    Då hamnar TS ännu mer i skiten

Precis. Som skriver ovan har mitt ex kommit hem till mig flertal gånger (när jag inte varit hemma) och berättat sin del av uppbrottet, berättat att han ville ha mig tillbaka och är ledsen för allt som hänt osv vilket har gjort att mamma i princip stått på hans sida och velat att jag ska förlåta honom för han kände ju faktiskt så, han ångade det, han skulle ändra sig och listan fortsätter.

Så att säga att han gjorde slut funkar inte och dessutom skulle hon aldrig tro mig då hon gärna skuldbelägger mig.

Så det skulle inte förvåna mig om de skulle prata om det och det kommer fram en annan historia från honom och då hamnar jag verkligen i sticket.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (p.o) skrev 2018-08-11 23:36:33 följande:
    Precis. Som skriver ovan har mitt ex kommit hem till mig flertal gånger (när jag inte varit hemma) och berättat sin del av uppbrottet, berättat att han ville ha mig tillbaka och är ledsen för allt som hänt osv vilket har gjort att mamma i princip stått på hans sida och velat att jag ska förlåta honom för han kände ju faktiskt så, han ångade det, han skulle ändra sig och listan fortsätter.

Så att säga att han gjorde slut funkar inte och dessutom skulle hon aldrig tro mig då hon gärna skuldbelägger mig.

Så det skulle inte förvåna mig om de skulle prata om det och det kommer fram en annan historia från honom och då hamnar jag verkligen i sticket.
    Du får bara trötta ut henne, tiden kommer gå och du pratar inte mer än nödvändigt om detta med henne. Kommer killen behöver du inte alls släppa in honom osv. Säg även till kollen om ni pratar, att det verkligen är fegt av honom att försöka ta hjälp av din morsa! 
    Blir det helt outhärdligt hemma får du dra till en kompis och informera din mamma om att du inte kan bo hemma så länge hon försöker "tvinga" dig tillbaka med en kille du absolut inte vill vara med. 
  • Physalis

Din mamma verkar vara allt annat än bra för dig när det gäller ditt kärleksliv.

Du kan nog inte komma undan att hon gör exakt som hon gjort tidigare den här gången. Däremot kan du i framtiden utesluta henne från allt kring nya kärlekar in i det längsta.

Öva dig på att säga nej och att hon inte har med saker att göra, för att sätta gränser som fungerar bättre för dig.

Så gör slut med den här killen, kämpa på med att hitta lägenhet och sluta berätta saker för din mamma. Låt henne vara arg.

Lycka till!

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (H)

Men fyfan, be kärringen fara och flyga och sen flyttar du hemifrån. Om jag vore i din sits hade jag aldrig någonsin berättat vem jag träffar, om det tar slut eller ens att jag dejtar överhuvudtaget. Hon har ingenting att säga om ditt liv och hon bestämmer inte ett skit! Försök flytta därifrån så fort som möjligt..

Svar på tråden Vill göra slut - men mamma lägger sig i