• Aniiee

Nostalgikick av ny chokladkaka

Jag vet aldrig var jag ska lägga sånna här trådar.....

Anyways, jag köpte marabous nya chokladkaka crisp! igår (inte stycksaken, alltså, utan den stora chokladkakan) och fick världens nostalgikick/deja vu. Dock kommer jag för mitt liv inte på varför/vad det är som har smakat exakt samma förut.

Är det någon annan som smakat och känt samma sak eller annars kan sätta ett finger på vad det är som är så bekant?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Nostalgikick av ny chokladkaka
  • Aniiee
    Swagger skrev 2018-08-12 17:58:25 följande:

Hade tänkt köpa den idag, men den fanns inte på den lilla semesterorten jag är på just nu. Smakar den som följande: karamellkungen.se/product/crispy-bite/

Nej, ganska långt ifrån. Chokladbiten är inte lika sötsliskig och chokladkakan har i princip ingen karamell alls och så är ju chokladen över lag av bättre kvalitet.
  • Swagger
    Aniiee skrev 2018-08-12 18:53:20 följande:
    Nej, ganska långt ifrån. Chokladbiten är inte lika sötsliskig och chokladkakan har i princip ingen karamell alls och så är ju chokladen över lag av bättre kvalitet.

Men den smakar lite som Brejk, alltså? För mig låter inte det heller så bra (crispy-bite gillar inte jag heller). Men är ändå nyfiken nu så kommer troligen köpa den när jag kommer hem till lite större affärer igen. Men jag gissar att jag kommer tycka den är för söt. Finns den i 100g eller bara 200g?
  • Aniiee
    Swagger skrev 2018-08-12 19:04:14 följande:

Men den smakar lite som Brejk, alltså? För mig låter inte det heller så bra (crispy-bite gillar inte jag heller). Men är ändå nyfiken nu så kommer troligen köpa den när jag kommer hem till lite större affärer igen. Men jag gissar att jag kommer tycka den är för söt. Finns den i 100g eller bara 200g?
    Kanske smakar som brejk. Vet inte. Jag har funderat hela tiden men kommer inte på det.

Vet inte om det finns i 100g, jag tittade inte efter. Jag köpte 200g för det var den som låg på display med en stor "nyhet"-logga på. Orka leta, liksom =P
  • Aniiee
    Swagger skrev 2018-08-12 19:04:57 följande:

Om du kommer på vad den smakar som så uppdaterar du väl?

Ofc.
  • Aniiee
    Nymphaea skrev 2018-08-12 23:01:12 följande:

Verkar som om Marabou lanserat choklad med samma/liknande namn förut, kan det inte vara så att du smakat någon av de tidigare versionerna (se t.ex. chokladcrisp från 1996)?

chokladglimtar.blogg.se/2011/november/

Jo det är väldigt möjligt.
  • Zombisen

jag fick liknande känsla, tycker den på minner om en annan marabo chokladkaka som fanns nån gång på slutet av 90 talet som dom slutade med nån gång början på 00 talet, 
    botten var full med crisp men ovanför var det vanlig mjölkchoklad 
    men kan inte komma på vad den hette :/ 

• Aniiee
    Zombisen skrev 2018-08-13 07:31:28 följande:

jag fick liknande känsla, tycker den på minner om en annan marabo chokladkaka som fanns nån gång på slutet av 90 talet som dom slutade med nån gång början på 00 talet, 
    botten var full med crisp men ovanför var det vanlig mjölkchoklad 
    men kan inte komma på vad den hette :/ 

Tur att jag inte är ensam om att vara förvirrad över denna förbenade chokladkaka...=)
  • Tihi

Tell me! Tell me! Är chokladcrisp från 90-talet tillbaka? Den kom i en vit förpackning då är jag nästan säker på.

• Aniiee
    Tihi skrev 2018-08-15 23:08:52 följande:

Tell me! Tell me! Är chokladcrisp från 90-talet tillbaka? Den kom i en vit förpackning då är jag nästan säker på.

Jag tror att det är den jag påminns om. Du får köpa en och smaka =P
  • Nymphaea

OK, blev så nyfiken att jag inte kunde motstå att köpa en (OK, tre Skäms) idag. Fick också en nostalgikick! Är dock säker på att jag inte provat någon tidigare version av Marabou Crisp.

Påminner väldigt mycket om Hershey's Krackel (finns i Hershey's Miniatures). Eller om Krackel hade fått barn med finska Tupla.

Svar på tråden Nostalgikick av ny chokladkaka