• Anonym (p)

Är det självklart att arbetstider skall styra v.v boende?

Är det en självklarhet att man vid ett varannan vecka boende att hänsyn till arbetstider går först ? I vårt fall är det mitt ex som fått ändrade arbetstider från att ha jobbat mån-fre till att jobba vissa helger i månaden. Förut brukade vi skifta på lördagen vilket fungerade bra med mitt liv (är inte bara mig själv att ta hänsyn till). Jag har tagit hand om vår son de helger hon jobbar även om det det inte fungerar så bra för min del jämfört med hur vi hade uppdelningen tidigare. 

Det som stör mig är att mitt ex tar det för givet att det är hennes rättighet att hon skall kunna jobba som hon vill och att jag bara skall ställa upp. Hon har inte ens diskuterat det i förväg och frågat hur vi skall lösa det utan bara kommit med fullbordat faktum "jag jobbar de här tiderna. Punkt". Själv tycker jag det är rätt självklart att tar jag hennes helg så får hon ta min nästa helg. Men det var ett j-a liv innan hon ens accepterade det. 

Nu är det inte så att jag inte vill vara med mitt barn. Det är jag mer än gärna och har honom mer än halva tiden. men har också ny relation/familj och man måste försöka balansera tillvaron och det är inte bara mig eller mitt ex som påverkas. Dessutom har vår son en sjukdom som gör att ta hand om honom sliter en hel del (typ man inte kan lämna honom ensam knappt 5 minuter).

Jag kanske har fel (därför jag ställer frågan), men jag anser att grundförutsättningen är att om man har barn varannan vecka så är det som gäller och man är i första hand ansvarig att lösa sin egen vecka. Sen givetvis skall man försöka ställa upp för varandra men då är det ett givande och tagande, inte bara något man kan kräva.

Mitt ex påstår att hon har inget val med sitt jobb (jag tror hon har det men väljer helgjobbet för det ger bra med pengar). 

Sen är det inte bara hennes arbete utan hon tar ingen hänsyn till mina veckor när hon skall ut på semesterresor. De tre senaste gångerna har hon valt att lägga sin semester på helt eller delvis mina veckor. Utan att fråga utan istället bara skrivit in i vår gemensamma kalender att då är hon på semester och jag inte har sett det förrän det varit för sent att diskutera det eller bara sagt "Jag åker bort då och då". 

Jag är sjukt trött på att hon inte respekterar att jag har ett eget liv och att hon inte inser att hon inte kan diktera villkoren. Vet inte vad jag skall göra för att få henne att inse det. kan inte bara säga nej för då kommer sonen ikläm och det vill jag inte. 

• Svar på tråden Är det självklart att arbetstider skall styra v.v boende?
  • mammalovis

Om inte annat får ni ta ett möte via familjerätten och skriva ett avtal som får gälla. 

Vi har samma bekymmer med sambons mamma som styr över semestrar för det ska komma henne till godo.Tyvärr är det alltid vår familj det drabbar. Har vi krävt en senaste tid när vi ska iväg på semester har hon ändå skitit i det och skyllt på bortförklaringar när de kommit tre timmar senare. Så irritation skapar hon ofta ...

Dock kan vi byta en del helger när sambon är uppbokad med annat och oftast går det styra om vid födelsedagar, om inte mamman bokar Ullaredsresa just då ...

Min dotters pappa jobbar skift och tycker det är självklart att vi ska anpassa umgänget till det. Frågan är hur han skulle gjort om han ensam haft barnet? Nu kommer han lätt undan, men jag tänker inte acceptera att vi ska ordna umgänget i höst efter när hans flickvän har barnen och de bonussyskon som bott ihop här i 6 år inte får träffas om umgänget utökas ... Nu har han blivit djupt deprimerad igen, så vi får nog ta heltid istället.

• Anonym (S)

Så jävla tragiskt med sådana här stackars "slitochslängbarn".

• Anonym (Känner igen)

Känner igen det beteende från mamman till min nuvarande sambos barn. Han var alldeles för snäll och lät henne styra och ställa med tiderna. Han hade alltid dåligt samvete för han tyckte hon gjorde mer för barnen och därför gick med på allt hon sa. Hon körde rätt mycket med offerkofta och ge dåligt samvete. Typ "jag har fixat det här och det här för barnen" och ansåg det gav henne rätten att bestämma tiderna hur som helst. 

Det här var innan vi blev sambo och var på väg att första vår relation. Hade svårt at planera något för hans förbannade fd skulle göra olika grejer. 

• Anonym (D)

Stackars pojke. Låter som att ni tycker det är en börda att ha honom. Du är förälder till 100% och inte 50, du kan inte låta din nya relation gå före din son. Vad är det du gör på helgerna som är så viktigt att det inte passar att ta hand om ditt barn?

Förstår mig inte på de föräldrar som ser det som ett straff att tvingas vara med sitt barn oftare än varannan vecka.

• Anonym (Johannes)

Sätt ner foten och säg att det blir möte hos familjerätten.om hon inte kan.diskutera arbetstider och ledighet med framförhållning.

Kanske bättre om du tar över ansvaret för sonen och hon börjar betala underhåll istället och umgänge varannan helg? (sånt förslag brukar sätta fart)

Viktigaste är att du säger ifrån och faktiskt menar det.

• Pope Joan II
    Anonym (S) skrev 2018-08-12 23:46:43 följande:

Så jävla tragiskt med sådana här stackars "slitochslängbarn".

Barn vars föräldrar inte kommer överens och där den ena eller båda är egoister som sätter sig själv främst brukar inte vara direkt främjande för barnen när de bor ihop heller. 
  • fjanten

Hade vi varit frånskilda hade jag nog varit glad för varenda extra minut jag fått med barnen, men förstår samtidigt ditt dilema med att det blir svårt att planera om allt hastigt ändras för dig p.g.a. henne hela tiden. Tycker bara det känns så ledsamt att läsa att ni båda verkar tycka att barnet är en börda som ni tvingas ta hand om (hon ville inte ha barnet hos sig helgerna hon inte jobbar, och du vill inte ha honom extra).

Ni kanske skulle boka in ett möte där ni skriver avtal på vad som ska gälla i vardagen och över somrar och andra ledigheter?

• Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2018-08-13 00:06:04 följande:

Stackars pojke. Låter som att ni tycker det är en börda att ha honom. Du är förälder till 100% och inte 50, du kan inte låta din nya relation gå före din son. Vad är det du gör på helgerna som är så viktigt att det inte passar att ta hand om ditt barn?

Förstår mig inte på de föräldrar som ser det som ett straff att tvingas vara med sitt barn oftare än varannan vecka.

Men han låter ju inte relationen gå före? Han har ju alltid tagit emot pojken. Det han säger är att han har fler i familjen att ta hänsyn till och att han inte vill behöva ställa upp hela tiden som det passar hans före detta. Herregud även frånskilda måste kunna ha ett liv vid sidan av. Det är ju hans före detta som lämpar över pojken på honom när det passar henne, det är hon som är mindre förälder.

TS. Självklart ska det inte vara såhär. Du får vända dig till familjerätten och få ett fastställt umgänge. Sen får hon be om hjälp när det behövs. Alt byta helg osv. Och då kan du faktiskt säga nej när det inte passar.
  • Anonym (mmm)

Det där med semesterresor osv, så får hon faktiskt inte göra! (eller "får", men du fattar) Det finns ju gränser för hur mkt man kan utnyttja den andre föräldern. 

Boka samtal på familjerätten där ni skriver ett juridiskt giltigt avtal om hur ni gör med sånt + även vad man gör om ens arbetstider krockar med barnveckor. 

Jag tycker det är bra om du kan ha barnet när hon jobbar. Det blir "her loss" i längden när barnet blir äldre och börjar inse att mamma inte prioriterar sitt barn. Om du kan vara flexibel och ha barnet mer så gynnar det er relation. Är barnet mycket mer hos dig kanske hon får börja betala underhåll och det kanske hon inte har tänkt på. Det kan du kolla upp och jämföra med hur mkt barnet brukar vara extra hos dig, om det kan generera något i underhåll.  

• Anonym (Hmm.)

Ja jag tycker det är självklart att arbetstider styr över vilka dagar man har barnen. Jobb är trots allt en väldigt viktig del av vardagen och man måste ju tänka som en enhet (som en familj) och inte som motståndare. Dvs hur skulle ni gjort om ni bodde ihop?

Dock ska detta givetvis ske med framförhållning och schema.

Om hon bor ensam så kanske det är så att hon har det svårt att gå ihop ekonomiskt och det är därför hon väljer att jobba helger? Oavsett så är det ju något ni måste prata om och det är ju inte okej om hon ändrar hela tiden med kort varsel.

Annars tycker jag inte det är okej att göra saker utan att fråga och diskutera i god tid. Att boka in saker på den andras tid utan att fråga osv är ju inte okej och om inte Båda kan samarbeta på den punkten (dvs ge och ta) så kan det nog vara en bra idé med ett schema.

• Anonym (C)

Hon kanske var tvungen att ha de här nya arbetstiderna, istället för att inte ha jobb alls? Personligen anser jag att man måste kunna vara flexibel när man har delat umgänge med barn. Mitt ex jobbar varannan helg, då är han självklart barnledig den veckan. Jag jobbar måndag-fredag 8-17 så det har gått att lösa smidigt. Vilka arbetstider har du?

Min nuvarande sambo och hans ex har haft det lite krångligare, hon jobbade dag, natt och kväll inom vården, han raka veckor, då hade han dottern mer. Sen omplacerades han på jobbet och fick även han obekväma arbetstider med jobb varannan helg, då blev det lite mer meckigt och mormor fick rycka in ibland, ibland jag (det var innan jag och min sambo var ett par men jag bodde då granne med mamman och vi var goda vänner, även barnen). Numera jobbar båda måndag-fredag, sen jobbar sambon en söndag i månaden, men då är ju jag hemma.

Flexibilitet är nyckelordet här. Jag och mitt ex. bokar semesterresor i princip hur vi vill, oftast tar vi med barnet på resa, och det är ju inte så att nån av oss nekar barnet att resa med den andra föräldern för att det tar av den andres tid med barnet. och reser vi utan barn är det självklart att barnet är hos den andre föräldern. Det går alltid att lösa.

• Anonym (Me)
    Anonym (C) skrev 2018-08-13 09:54:20 följande:

Hon kanske var tvungen att ha de här nya arbetstiderna, istället för att inte ha jobb alls? Personligen anser jag att man måste kunna vara flexibel när man har delat umgänge med barn. Mitt ex jobbar varannan helg, då är han självklart barnledig den veckan. Jag jobbar måndag-fredag 8-17 så det har gått att lösa smidigt. Vilka arbetstider har du?

Min nuvarande sambo och hans ex har haft det lite krångligare, hon jobbade dag, natt och kväll inom vården, han raka veckor, då hade han dottern mer. Sen omplacerades han på jobbet och fick även han obekväma arbetstider med jobb varannan helg, då blev det lite mer meckigt och mormor fick rycka in ibland, ibland jag (det var innan jag och min sambo var ett par men jag bodde då granne med mamman och vi var goda vänner, även barnen). Numera jobbar båda måndag-fredag, sen jobbar sambon en söndag i månaden, men då är ju jag hemma.

Flexibilitet är nyckelordet här. Jag och mitt ex. bokar semesterresor i princip hur vi vill, oftast tar vi med barnet på resa, och det är ju inte så att nån av oss nekar barnet att resa med den andra föräldern för att det tar av den andres tid med barnet. och reser vi utan barn är det självklart att barnet är hos den andre föräldern. Det går alltid att lösa.

Håller med, hon kanske måste jobba så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Me) skrev 2018-08-13 12:04:02 följande:

Håller med, hon kanske måste jobba så.

Men då får ju hon byta schema med TS och ha barnet nästa helg istället. Hon kan ju inte bara lämpa över barnet och sen inte ta igen den tiden? Få fungerar ju inte avtalet. Har man vh så kan man ju inte låta den andre föräldern ha varje helg bara för att man bokar jobb på sina helger?
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2018-08-13 12:17:22 följande:
    Men då får ju hon byta schema med TS och ha barnet nästa helg istället. Hon kan ju inte bara lämpa över barnet och sen inte ta igen den tiden? Få fungerar ju inte avtalet. Har man vh så kan man ju inte låta den andre föräldern ha varje helg bara för att man bokar jobb på sina helger?
    De kan ju byta veckor rakt av. Då har hon barnet de veckor hon INTE jobbar helg.
  • Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2018-08-13 12:22:07 följande:

De kan ju byta veckor rakt av. Då har hon barnet de veckor hon INTE jobbar helg.

Jag kan inte läsa någonstans att TS ex föreslagit något liknade? Låter ju mer som om hon är bekväm med att han har sina veckor, sina helger och också delar av hennes helger.
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2018-08-13 12:56:46 följande:
    Jag kan inte läsa någonstans att TS ex föreslagit något liknade? Låter ju mer som om hon är bekväm med att han har sina veckor, sina helger och också delar av hennes helger.
    Det kanske hon är, men det är ju nåt TS kan föreslå om de har möte i familjerätten.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2018-08-13 07:50:00 följande:

Men han låter ju inte relationen gå före? Han har ju alltid tagit emot pojken. Det han säger är att han har fler i familjen att ta hänsyn till och att han inte vill behöva ställa upp hela tiden som det passar hans före detta. Herregud även frånskilda måste kunna ha ett liv vid sidan av. Det är ju hans före detta som lämpar över pojken på honom när det passar henne, det är hon som är mindre förälder.

TS. Självklart ska det inte vara såhär. Du får vända dig till familjerätten och få ett fastställt umgänge. Sen får hon be om hjälp när det behövs. Alt byta helg osv. Och då kan du faktiskt säga nej när det inte passar.

"Lämpar över pojken"?? Så du har också samma sketna synsätt på vad det innebär att vara förälder? Skaffa inte barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2018-08-13 15:01:59 följande:

"Lämpar över pojken"?? Så du har också samma sketna synsätt på vad det innebär att vara förälder? Skaffa inte barn.

Jag har fantastika barn, tack så mycket. Och när det är mina veckor förutsätter jag inte att min före detta står i givakt för att ta över när det passar mig. Och vi har ett bra och väl fungerande samarbete eftersom vi respekterar varandras liv utöver barnen.
  • Mimosa86

Ni får komma överens om ett fungerande schema som ni båda följer för bådas arbetes skull och för stabilitet för barnet. Och säga nej till hennes spontana infall. Om det innebär att du har ditt barn lite mer är väl det enbart en bonus.

Alternativet är att hon får skaffa en annan form av jobb som funkar med familjelivet, men då kanske inte du kan avancera längre fram och få ett annat schema. Tycker det är bättre att vara generös så situationen kan bli den omvända längre fram.

Hoppas det löser sig!

• Anonym (p)
    Anonym (?) skrev 2018-08-13 12:56:46 följande:
    Anonym (C) skrev 2018-08-13 12:22:07 följande:

Det var precis vad jag föreslog, att hon tar helgen efter. Men först ville hon inte ens diskutera det och hänvisade till att hon "mådde så dåligt" av det hela och jag inte bara "stod i givakt" (som ngn beskrev det väldigt passande) och bara lät henne helt och hållet styra tiderna. Något som jag gjort förut när jag var ensam eftersom det inte spelade roll. men nu är det inte bara jag som påverkas.

Sen till slut sa hon att jag skulle göra upp ett schema där jag tog hela helgen (från fre) när hon jobbade och hon tog en annan helg och de resterande delade vi på (skiftade på lördagen). Men det var under en hel del martyrskap hon accepterade det. Dessutom så klagar hon över att hon behöver också ha en helt "ledig" helg och KRÄVER att jag skall ta ännu en extra helg så hon kan få vila sig. Givetvis har hon kompledigt från sitt jobb när hon jobbat helg (typ mån-tis därefter). 

Det som stör mig mest är att hon inte alls kan visa någon uppskattning att jag anpassar mitt liv efter hennes schema utan hon ser det som sin rättighet. 

Hon anser att det är hennes rättighet att styra över tiderna för att "hon gör så mycket annat" (myndighetskontakter, läkare etc) för sonen. Hon gör mer än jag, det kan jag erkänna (men jag gör väldigt mycket jag med, tar hand om tandläkarbesök, läkarbesök etc) men sonen är skriven hos exet så alla papper kommer ju till henne. Hon utnyttjar att jag får dåligt samvete och därför är jag många gånger mer undfallande än vad jag kanske borde vara. Samtidigt känner jag ju att det är två olika saker, schema är schema typ. 
Svar på tråden Är det självklart att arbetstider skall styra v.v boende?