• Tummelisaa

Går första veckorna till v12 fort?

Jag har precis plussat är i vecka 5 och är så glad men vågar inte glädja mig än för är så rädd att någo ska hända. Känns som en evighet kvar till v12. Tyckte ni att dessa veckor gick fort dit eller vad dem lika långsamma som dessa 3 dagar varit? :(

• Svar på tråden Går första veckorna till v12 fort?
  • Orkide

Det går tyvärr rätt sakta. Så sysselsätt dig så gott du kan

• Jag är bara jag

Oerhört sakta- dessutom sker inget magiskt vecka 12. Jag har inväntat v.23 när det åtminstone finns en chans att de överlever ifall de föds. Innan dess kan man få m.f när som helst.

• JLES

Jag tycker allt gick långsamt fram till vecka 22, typ. 

• Fosse
    Jag är bara jag skrev 2018-08-13 19:24:41 följande:

Oerhört sakta- dessutom sker inget magiskt vecka 12. Jag har inväntat v.23 när det åtminstone finns en chans att de överlever ifall de föds. Innan dess kan man få m.f när som helst.

Risken för missfall minskar drastiskt efter v 12.

Efter det kvarstår alla livets övriga risker; sena missfall, dödfödsel, plötslig spädbarn död, cancer, bilolyckor. Då är ju knappast v 23 något att invänta heller...
  • Jag är bara jag
    Fosse skrev 2018-08-13 19:38:35 följande:
    Risken för missfall minskar drastiskt efter v 12.
    Efter det kvarstår alla livets övriga risker; sena missfall, dödfödsel, plötslig spädbarn död, cancer, bilolyckor. Då är ju knappast v 23 något att invänta heller...
    Nej, det är ett missförstånd/en myt. Missfallsrisken minskar för varje vecka man är gravid och inte drastiskt alls just efter v.12. De flesta m.f sker före v.12 däremot, ca 85%. Och du har fel- v.23 kan barn som föds överleva- varför skulle man inte vilja se fram emot det?! Du är ju osedvanligt tjurig till att inte vilja se sanningen.
  • Intenuintesåhär

Det går låååångsamt.

Däremot inte lika långsamt som när man sitter här och försöker panikhoppas stt det minsann var en liten känning i magen två dagar innan BF. Det är snäppet långsammare enligt mig.

• Fosse
    Jag är bara jag skrev 2018-08-13 19:44:43 följande:

Nej, det är ett missförstånd/en myt. Missfallsrisken minskar för varje vecka man är gravid och inte drastiskt alls just efter v.12. De flesta m.f sker före v.12 däremot, ca 85%. Och du har fel- v.23 kan barn som föds överleva- varför skulle man inte vilja se fram emot det?! Du är ju osedvanligt tjurig till att inte vilja se sanningen.

Haha, jag är inte ett dugg tjurig!

Det är ingen myt/missförstånd att risken för missfall är mindre efter v.12, oavsett om du jobbat dig fram dit stegvis eller inte. Jag har haft mååånga missfall och är väl införstådd med statistiken och fostrets milstolpar.

Har man nått v.12 utan missfall så ser oddsen väldigt mycket bättre ut.

Vad har jag fel i? Att livet är fullt av risker även efter vecka 23? Jag gissar att detta är ditt första barn.

Med erfarenhet från både missfall och flera barn så kan jag lova dig att ?sanningen? är att det alltid kommer nya saker att oroa sig över när det kommer till ens avkomma.
Svar på tråden Går första veckorna till v12 fort?