• frökenfrigård

det här med varannan helg

HJÄLP!!!
    Alltså såhär, jag är separerad med en tvååring hemma på nästan heltid. Arbetar och studerar. Vård och omsorg.
    Vi föräldrar bor långt ifrån varann. Han i Gbg och jag i Kungsbacka. (Han pendlar med tåg buss )och har svårt att ta sig alltid hitåt. Så för att rutinerna på veckorna ska fungera med förskolan och allt så bestämde vi varannan helg för pappan. Tycka vad man vill om det. Det får bli en annan diskussion. Iaf så nu till vart det uppstår problem. Jag arbetar ja var tredje helg på mitt arbete. Alltså då så får jag inte ihop att vårt barn kan vistas VARANNAN helg hos pappan och ja arbetar var tredje? Hur löser vi problemet ? hur hade ni gjort?
    snälla hjälp mig att tänka ut detta

fröken
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-15 14:50
    ja ska påpeka att den helgen jag arbetar är en given helg hos pappan då ja arbetar fre-sönd kväll nästan non-stop.
  • Svar på tråden det här med varannan helg
  • äldreochklokare

Det finns ingen lag på att dem måste vara varannan helg. Han får ta helgerna du jobbar och sen får han ta några helger till så att det går jämt upp? 

• frökenfrigård

nej men precis såhär typ tänker jag

pappahelg fred lörd sönd  mamman arbetar denna helg

tillbaka till mamma i12dgr inkl helg

sen till pappahelg

tillbaka till mamma i 5veckodgr mån-fred

sen tillbaka till pappa lördag söndag 

det e väl en bra lösning då eller?

fröken
  • Almina

Visste ni inte dina arbetstider när ni bestämde varannan helg?

Vad säger pappan om att göra en annan uppdelning av helgerna, så att det funkar med ditt jobb? Har han möjlighet att komma och träffa dottern något i veckorna när det dröjer länge innan han ser henne (kanske hämta på förskolan lite tidigare och gå till en lekpark eller liknande). Jag tänker att det blir väldigt lång tid för en tvååring om det tom kan ta mer än 2 veckor innan de ses.

• Rudbeckius

Det här klarar ni två kloka vuxna att diskutera så att det löser sig för er båda som jobbar och reser.

På sikt är tyvärr den uppdelning med blott pappahelg varannan vecka ett rätt säkert sätt att långsamt få pappan och barnet att tappa kontakten. Äldre barn väljer dessutom rätt ofta bort pappahelgen av olika egna tonårsskäl, då förlorar barnen sin pappa och hans släkt ännu snabbare.

Det behövs mer vardaglig kontakt för att kunna vara en god och coachande förälder. Det behöver beaktas om vi vuxna har möjlighet att välja boenden, jobb, resor, semestrar och sommarlov.

Pappa-relationen är viktig för barnens uppväxt och goda utveckling. Samhället trodde förr att mamman på något sätt var en bättre förälder och hade mer rätt till barnen. Så är inte fallet alltid.

Varmt lycka till med problemlösningen!

Svar på tråden det här med varannan helg