• Anonym (Trött pappa)

Should I stay or should I go

Här är situationen.

Jag har två barn, 4 och 5 år gamla.

Jag har även en fru som sedan barnens födsel totalt spenderat totalt två år i sitt hemland för en hel drös av varierande anledningar. När hon varit hemma är det mest jag som tagit hand om ungarna, iallafall efter de passerat ett års ålder.

Jag själv är chef på låg nivå, samt även ute på golvet i ett mycket krävande jobb.

Min fru har under vår tid haft en mycket begränsad inkomst från sina olika projekt som dyker upp lika fort som de försvinner.

När vi träffades budgeterade jag vårt boende efter att hon skulle ha åtminstone en lågavlönad inkomst och bidra lite ekonomiskt i hemmet. Det är alltså min inkomst som burit upp hela hemmet. Jag har även fått betala kvarstående lån från en tidigare verksamhet hon haft. Hon har dessutom en ganska redig summa hos fogden. Man kan lugnt säga att hon satt hela familjen i ekonomisk kris och trots att jag räknas som högavlönad så får jag vända på varenda krona.

Hela äktenskapet har kantats av massor med missöden och konstiga grejor som folk bara tappar hakan av att höra. Såna grejer som kanske händer en gång i livet har inträffat minst en gång om året. Typ såna skumma grejer som skulle kunna vara med på film. Det har alltid kommit från hennes sida.

Listan skulle kunna göras hur lång som helst, men vill inte tänka på allt, har nog förträngt en del.

Under perioden jag beskriver har jag drabbats av tinnitus, stresskänslighet, lätt depression, övervikt osv osv.

Jag kallades redan för ett par år sedan för stålman och supermänniska av folk i min närhet, att jag orkade. Främst för att sköta barnen helt själv och samtidigt klara mitt jobb.

Jag vet redan vad min familj, vänner, kollegor, dagispersonal tycker men ville bara skriva av mig lite. Kanske för att få lite pepp för att ta steget.

Jag tror faktiskt idag att både jag och barnen behöver en nystart utan henne. För barnen är hon bara ett ansikte på msn i en telefon som de bara har lust att ringa när flera veckor gått emellan. Visst vill jag att barnen ska ha kontakt med henne om de önskar, och hon har ju rätt till dem också. Men hon har inte visat ett uns av god föräldraskap enligt våra normer.

Tack för den som tog sig tid att läsa.

• Svar på tråden Should I stay or should I go
  • Anonym (Samma?)

Jag undrar vad det är för sjuka saker. Har nämligen varit liknande i min relation. Undrar om det är samma saker.

Till din frågeställning: älskar du henne? Eller inte?

• Anonym (Trött pappa)

Jag kan nog lugnt säga att lågan slocknade för längesedan så nej jag har inga känslor för henne.

Sjuka grejer, typ som stölder, bränder, maffia osv. Det låter mycket värre än det var när man inte skriver ut allt i sitt sammanhang men har inte riktigt lust att göra det.

• Anonym (herregud!)

Varför hade ni så bråttom med att få barn? Var det någon du "hämtade" hit?

• Anonym (Trött pappa)

Nej, hon bodde här då vi träffades. Då vi skaffade barn fanns det känslor, trots att vardagen var lite annourlunda än vad jag räknat med. 1 kostig grej kan hända, 2 grejer är en slump, tre grejer är otur, fler grejer är en tendens.

• MeandHim

Enkelt, lämna! Få ordning på ditt liv och ekonomi utan henne. Resten vet du ju att du redan klarar. Just go!

• Anonym (herregud!)

Så spill inte meta energi på detta, gör det på barnen och din framtid. Hon får klara sig själv.

• Anonym (A)

Ett stort fel som du gjorde (och som väldigt många gör) är att anpassa utgifterna till två inkomster. Det man borde göra är att se till att inte ha högre utgifter än att man kan leva på bådas era inkomster var för sig. Alltså om din inkomst t.ex är 40000 kr och hennes 20000 kr ska inte era sammanlagda utgifter (där ingår allt - boende, räkningar, mat, kläder osv) överstiga hennes 20000 kronors inkomst. Sen ska man även ta i beräkningen vad inkomsterna blir om båda är arbetslösa/sjukskriva/föräldralediga samtidigt. Då behöver man inte hamna där i ekonomisk oro och knipa. Man behöver heller inte leva som en kyrkråtta halva månaden. Det är en sorts frihet och underbart att slippa oroa sig. Mindre att bråka om också (många skilsmässor grundar sig i konflikter pga ekonomin). Men men. Folk prioriterar materiella saker till den grad att de går runt med stress, oro och hellre driver på mot skilsmässa än att inse att de inte har råd att bo där de vill, köpa "allt" de vill osv.

• Anonym (Trött pappa)

Jovisst, jag kan varit lite naiv med beräkningen. Men jag tycker att på sju år borde den ena parten kunnat inse att man måste hitta någon typ av stabil inkomst. Tror jag räknade på att hon skulle haft en inkomst på 14000 för att det skulle grejat sig.

Men ekonomin är bara en del av problemet. Då hon faktiskt lyckades ha en liten inkomst fick hon bidra med några tusenlappar vilket resulterade i att hon kände att jag tog hennes pengar typ. Behöver jag säga mer?

• Anonym (Ta steget)

Gör det rätta, skapa dig ett nytt liv. Du verkar vara fantastisk.

• Anonym (Trött pappa)

Sista grejen innan det är dags för John Blund att göra sitt, har ju klockan på 04 för att hinna med. Ekonomin är ju en grej men att kunna lämna sina barn ett halvår i stöten ,för sitt korståg utan mål, hur klarar man det? Hur går ens tankebanor? Och hur ska jag ens kunna förklara för barnen varför deras mamma aldrig är där? Förstår hon ens hur framtiden kommer te sig, vilken relation kommer hon ha till barnen när hon inte funnits till hands?

• Anonym (.)

Du kan ställa dig själv följande:  Är det partnern eller familjen/förhållandet du vill ha kvar?  Livet är kort, tiden går fort och det finns ingen repris.

Förstår att det är jobbigt när det handlar om ekonomi. Ibland kan man ju ge undermedvetna pikar till varandra. Dvs man ger undertoner i kritik, misstolkar allt till negativt och har svårt för att vara dig själv och all humor och lättsamhet som man tidigare hade är borta? Känner igen mig.. Läs gärna min blogg här om hur jag tar igenom mig min seperation.
    https://nouw.com/camsar/profile

• Anonym (A 2)
    Anonym (Ta steget) skrev 2018-08-15 20:44:08 följande:
    Gör det rätta, skapa dig ett nytt liv. Du verkar vara fantastisk.
    Skapa dig ett nytt liv.
  • Bleha

Folk har skilt sig för mycket mindre.

Tycker frågan snarare är hur du orkat med så pass länge.

Ps, Snälla säg förskola och inte dagis! Det hette det när du var liten och namnet är en stor del av synen på förskolan. Vilket påverkar lönen och kvalitén på verksamheten. 

• Anonym (mmm)
    Bleha skrev 2018-08-31 16:13:10 följande:

Folk har skilt sig för mycket mindre.

Tycker frågan snarare är hur du orkat med så pass länge.

Ps, Snälla säg förskola och inte dagis! Det hette det när du var liten och namnet är en stor del av synen på förskolan. Vilket påverkar lönen och kvalitén på verksamheten. 

Haha får be om ursäkt att jag skrattar men det är bara förskolepersonal som tycker det är sååå viktigt att säga förskola och inte dagis. Vi vanliga dödliga säger båda sakerna 
  • Bleha

Det är klart du inte bryr dig, du bryr dig väl inte om vad du gör påverkar andra människor negativt antar jag. 

Men min lön, min status i samhället är kopplat till namnet på mitt yrke och min arbetsplats. Därför bryr jag mig, ja. ordet dagis är en förkortning på ordet daghem och förr i tiden var det en sådan verksamhet vi hade. Då var det barnpassning utan pedagogik. Numer har vi en utbildning på 3,5 år och bedriver undervisning i förskolan. Det känns förminskande att ni kallar min arbetsplats för daghem när det är så långt ifrån vad vi bedriver.

Det är också sådant som påverkar hur mycket resurser vi får och därmed vår möjlighet att faktiskt bedriva en bra verksamhet. Tack vare personer som du så har förskolan låg status och har ont om resurser. Vilket framförallt påverkar barnen negativt! Vi behöver LYFTA förskolan, inte tvärt om. 

Svar på tråden Should I stay or should I go