• Mrs Was

9 åring nyfiken på sex

Jag har en 9 årig dotter som är mycket nyfiken och frågvis. På senaste tiden har hon börjat intressera sig för frågor om sex väldigt mycket. Hon frågar allt möjligt och jag försöker ge henne bra och ärliga svar. Men ibland kan hon ställa frågor som jag upplever privata. Hon kan ställa frågor som har ni haft sex idag? Hur länge hade ni sex sist? Osv.

Det är nog hennes ålder som gör att hon är så intresserad men jag vill lära henne gränser också. Hur förklarar jag på ett bra sätt att just de frågorna är privata? Samtidigr vill jag ju inte skrämma bort henne utan vill att hon ska fortsätta komma till mig när hon har frågor. Har ni några ideer eller hur gör ni? Hjälp mig jag behöver tips!

• Svar på tråden 9 åring nyfiken på sex
  • Anonym (Sweet victory)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 11:58:43 följande:

Men jag förstår inte, varför skulle socialen bli inkopplad? För vad?

Följ länken och se programmet så förstår du.
  • Anonym (stb)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 11:20:37 följande:

Oj vilka delade åsikter. Jag har en bra relation med min dotter. Alltså hon är mycket nyfiken, frågvis, obrydd och kan säga olämpliga saker ibland utan att egentligen bry sig om vad någon annan tänker. Hon är alltså inte en blyg tjej, och jag har medvetet skapat den relationen med henne att hon ska kunna fråga mig vad som helst och att hon då kommee få ett ärligt svar av mig om. Jag har sagt säkert wn miljon gånger att hon alltid kan komma till mig att jag aldrig blir arg vad det än är hon har gjort utan hon ska lita på mig att hon kan säga och fråga. Vi har prayat mycket om kroppens utveckling och mens och allt som rör detta eftersom jag börjar märka att hon har börjat utvecklas kroppsligt. Sen har vi haft många gravida runtomkring oss på den senaste tiden, vilket har medfört att hon såklart ställer ännu mer frågor runt graviditet.

När hon först nämnde sex så ställde jag precis en motfråga att vad hon visste och det var några kompisar som hade berättat vad man gör. Hon kunde inte berätta i detalj utan sa bara att jag tror att killens den där ska vara nära tjejens. Sen kunde hon inte berätta nåt mer i detalj.

Hmmm ja alltså detta brukar vara ett pinsamt ämne. Jag tyckte det var jätte pinsamt och hade aldrig kunnat prata om sådant med min mamma. Men jag har ju medvetet skapat en öppen relation och så är hon jätte nyfiken och frågvis och pratglad.

Så jag är inte orolig att socialen ska bli inkopplad, haha herregud hon ställer ju bara frågor eftersom hon inte ver gränser än. Och det var ju det jag vill ha hjälp med, hur jag skullw lära henne att var gränsen går.

Du beskriver precis en sådan relation som jag önskar med min dotter (hon är liten just nu) 

Jag tycker du hanterar det på ett föredömligt sätt :)

När det gäller socialtjänsten så visar UG på att små saker som kommer till fel öron kan få katastrofala följder för en tidigare harmonisk familj, så mitt råd var att vara varsam med din familj, Glad
  • Anonym (.)
    Anonym (stb) skrev 2018-08-18 12:41:42 följande:

Jag är övertygad om att det händer, och det är fruktansvärt. Bara tanken gör ont, men för den delen ska vi inte se övergrepp i varje hörn då detta inte hjälper några barn utan bara förstör familjer, 

Läs inlägg #8

Fast ibland som i detta fallet reagerar man på hur flickan uttalar sig och inte bara att hon frågar av ren nyfikenhet
  • Anonym (.)
    Anonym (stb) skrev 2018-08-18 12:50:29 följande:

Du beskriver precis en sådan relation som jag önskar med min dotter (hon är liten just nu) 

Jag tycker du hanterar det på ett föredömligt sätt :)

När det gäller socialtjänsten så visar UG på att små saker som kommer till fel öron kan få katastrofala följder för en tidigare harmonisk familj, så mitt råd var att vara varsam med din familj, 

Hon har fortfarande inte svarat på jur gammal hemnes dotter är . Låter som hon är runt 13 kanske efterdom jon skrev att dottern utvecklats kroppsligt och då är det en helt annan sak om hon frågar om sex men en 9 åring är lite skillnad
  • Anonym (stb)
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 12:39:30 följande:
    Fast det handlar lite om HUR hon uttrycker det också, det är inte normalt för en 9 åring att uttrycka sig som hur länge någon har sex
    Jag tror du drar för stora växlar på detta uttryck,

barn frågar allt mellan himmel och jord och ofta i en rasande fart. Ett snabbt och enkelt svar på exakt det som frågas brukar vara det som är bäst.

Sedan finns det frågor som just denna där svaret lämpligen är att det är mer privat så det är ingenting man pratar med andra om. 
  • Anonym (Sweet victory)
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 12:53:48 följande:

Hon har fortfarande inte svarat på jur gammal hemnes dotter är . Låter som hon är runt 13 kanske efterdom jon skrev att dottern utvecklats kroppsligt och då är det en helt annan sak om hon frågar om sex men en 9 åring är lite skillnad

Det står i rubriken att dottern är nio år.
  • felicityporter
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 12:51:15 följande:
    Fast ibland som i detta fallet reagerar man på hur flickan uttalar sig och inte bara att hon frågar av ren nyfikenhet
    Men sluta häng upp dig på att hon frågar om "hur länge", var du ovanligt korkad som nioåring själv och fattade inte att en handling tar en viss tid att utföra?
  • Drottningen1970
    Mrs Was skrev 2018-08-18 11:58:43 följande:

Men jag förstår inte, varför skulle socialen bli inkopplad? För vad?

Finns givetvis ingen anledning.
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 12:39:11 följande:

Fast det handlar lite om HUR hon uttrycker det också, det är inte normalt för en 9 åring att uttrycka sig som hur länge någon har sex

Du är helt ute och cyklar.
  • KaptenOhoy
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 10:42:16 följande:

Förresten så låter det mycket konstigt att hon frågar HUR LÄNGE ni har sex. Det är något som 9 åringar inte ens bör va medvetna om , alltså betyder det att hon är väl medveten om att män kommer efter en viss tid.

Haha, vilken efterbliven slutsats! Finns absolut ingen anledning att tro att hon vet att män kommer på grund av att hon ställer den frågan!

Men med tanke på dina övriga inlägg så är jag inte förvånad att du tror det, du är ju helt verklighetsfrånvänd.
  • Anonym (Sweet victory)
    KaptenOhoy skrev 2018-08-18 13:23:32 följande:

Haha, vilken efterbliven slutsats! Finns absolut ingen anledning att tro att hon vet att män kommer på grund av att hon ställer den frågan!

Men med tanke på dina övriga inlägg så är jag inte förvånad att du tror det, du är ju helt verklighetsfrånvänd.

Det värsta skulle vara om punkten jobbar på soc...
  • Regndamen
    Anonym (.) skrev 2018-08-18 12:37:27 följande:

Det spelar ingen roll om det är en förälder eller någon annan vuxen. Det ringer en varningsklocka när en 9 åring uttalar sig på det sättet och framförallt när hon frågar hur länge, 9 åringar har normalt inte ens uppfattning om en sån sak som hur länge

Varför inte? Hon undrar väl hur länge sex "ska" pågå. Det låter inte som hon vet mer än de flesta andra.
Svar på tråden 9 åring nyfiken på sex