• Anonym (Help)

Hur genomför man en skilsmässa?

Medelålders kvinna, har varit gift med en man hela livet. Barn.
    Har tröttnat, det är bara jag som vill. Min man vill inget och tar aldrig initiativ, han undviker mig. Han vill aldrig ha sex eller göra någonting med mig. Han tycker inte att jag duger till någonting.
    Självförtroendet är helt kört i botten, depri,erad. Vill skilja mig men vet inte hur man gör. Var börjar man?

• Svar på tråden Hur genomför man en skilsmässa?
  • Anonym (iris)

hej ! det kunde varit jag som skrivit detta. känner igen mig i varje rad. är i samma situation..

• Anonym (Help)
    Anonym (iris) skrev 2018-08-20 21:46:32 följande:

hej ! det kunde varit jag som skrivit detta. känner igen mig i varje rad. är i samma situation..

Vad tänker du välja, stanna eller separera?
    Jag älskar honom men han är så ointresserad att nu orkar jag inte mer.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Help) skrev 2018-08-20 21:52:56 följande:

Vad tänker du välja, stanna eller separera?

Jag älskar honom men han är så ointresserad att nu orkar jag inte mer.

Hur länge har ni haft det så?
  • Anonym (Help)
    Anonym (Same) skrev 2018-08-20 21:59:53 följande:
    Hur länge har ni haft det så?
    Jättelänge. Flera år sedan vi hade sex. Han vill inte
  • Anonym (Help)
    Godisbuske skrev 2018-08-20 21:53:23 följande:

Fyller i skilsmässopapper och skickar in till tingsrätten

Tänker mig att det svåra är allt runt omkring. Barnen / boende osv
  • Godisbuske
    Anonym (Help) skrev 2018-08-20 22:07:01 följande:
    Tänker mig att det svåra är allt runt omkring. Barnen / boende osv
    Ja det är den svåra biten, hitta ett boende snabbt. Men annars är det inget krångligt när man bestämt sig. Är väldigt skönt. Barnen delar man på. Beror väl på ålder också. Om man kör vv eller ett par dagar innan man byter. Om du inte har dom hela tiden , typ. Ruttna inte bort mer av ditt liv. Ta ett steg ut i det fria :)
  • Anonym (Help)
    Godisbuske skrev 2018-08-20 22:15:24 följande:
    Ja det är den svåra biten, hitta ett boende snabbt. Men annars är det inget krångligt när man bestämt sig. Är väldigt skönt. Barnen delar man på. Beror väl på ålder också. Om man kör vv eller ett par dagar innan man byter. Om du inte har dom hela tiden , typ. Ruttna inte bort mer av ditt liv. Ta ett steg ut i det fria :)
    Blev du inte svartsjuk när ditt ex hade en ny?
  • Anonym (Help)
    Limajo skrev 2018-08-20 22:20:00 följande:
    Du börjar med att göra en ekonomisk plan. Var kan du bo med de pengar du har? Hur ska ni göra med barnen? Vilka förändringar krävs för att din vardag som ensamstående ska funka? Vilka saker är viktiga för dig (barnschema, boende, möbler, bil osv) och vad kan du förhandla om?

Sen berättar du för mannen. Ger honom några dagar att smälta det innan ni sätter er och börjar gör upp om allt praktiskt. Gör allt du kan för att undvika bråk och konflikter. Det är ert framtida samarbete som föräldrar ni grundlägger nu. Ta hjälp av jurist på banken för bodelning om det känns svårt.

Blankett om skilsmässa finns att hämta hos tingsrätten och skall skickas in dit. Då ni har barn får ni 6 månaders betänketid innan den går igenom.
    Tack för många konkreta tips. Längtar man inte mycket efter barnen? är väldigt orolig för det
  • Anonym (Same)
    Limajo skrev 2018-08-20 22:33:20 följande:

Jo, det gör man. Konstigt vore väl annars. För mig var första tiden en riktig bergochdalbana med enorm lycka och frihetskänsla varvat med sorg över familjen som sprack och barnen som plötsligt var borta så mycket. Men man får hitta på saker som stärker en när barnen är hos pappan och passa på att njuta när de är hemma. Man vänjer sig nog aldrig helt men för mig är det numera mest vid särskilda tillfällen som saknaden gör ont. (Det är sex år sedan vi skilde oss.)

Missförstå mig inte nu... dett är verkligen inte ett ifrågasättande utan en reflektion: om saknaden gör ont 6 år senare... har man verkligen bearbetat skilsmässan? Man kan se tillbaks på minnen med sorg över att de är över... men att skulle göra ont så långt efter låter inte sunt. (Snälla ta inte detta som kritik)
  • Anonym (Same)

Jo, det gör man. Konstigt vore väl annars. För mig var första tiden en riktig bergochdalbana med enorm lycka och frihetskänsla varvat med sorg över familjen som sprack och barnen som plötsligt var borta så mycket. Men man får hitta på saker som stärker en när barnen är hos pappan och passa på att njuta när de är hemma. Man vänjer sig nog aldrig helt men för mig är det numera mest vid särskilda tillfällen som saknaden gör ont. (Det är sex år sedan vi skilde oss.)

Förlåt,,. Insåg nu att du menade saknaden efter barnen.
  • Godisbuske
    Anonym (Help) skrev 2018-08-20 22:17:07 följande:
    Blev du inte svartsjuk när ditt ex hade en ny?
    Bryr mig inte vad ex gör eller inte gör. Dom är ex av en anledning.Vi har kontakt om barnen, det försvinner aldrig. 
  • Anonym (Help)
    ok. Vad gjorde du när du inte hade barnen?
  • Anonym (Help)
    Godisbuske skrev 2018-08-20 22:48:20 följande:
    Bryr mig inte vad ex gör eller inte gör. Dom är ex av en anledning.Vi har kontakt om barnen, det försvinner aldrig. 
    Hur funkar samarbetet om barnen?
  • Godisbuske
    Anonym (Help) skrev 2018-08-20 23:09:40 följande:
    Hur funkar samarbetet om barnen?
    Det funkar bra, vi har ungefär samma grundsyn i fostran och vad som är bäst kring barnen.  Och jag talar aldrig illa om deras mamma inför deras öron.
  • Anonym (Same)

hur har det gått för dig TS? Vet inte om du känner till sajten skilsmässa.se. Finns bra info å forum där också

• Syhjälpen

hej
    OJ vad jobbigt du har det.
    Saker du behöver tänka på är att du har någonstans att ta vägen(bostad) eller maken.Och en inkomst självklart.
    Det första du ska göra att du säger till honom att du fått nog och vill skilja dig.
    Förmodligen säger han Hur ska du klara dig. men lyssna inte på alla spydigheter du förmodligen att få höra.
    boka tid hos en advokat som hjälper dig med pappersexercisen.

lycka till

• Anonym (Help)
    Anonym (Same) skrev 2018-08-23 13:16:17 följande:

hur har det gått för dig TS? Vet inte om du känner till sajten skilsmässa.se. Finns bra info å forum där också

tack för infon
  • Anonym (Help)
    Syhjälpen skrev 2018-08-23 20:52:37 följande:

hej
    OJ vad jobbigt du har det.
    Saker du behöver tänka på är att du har någonstans att ta vägen(bostad) eller maken.Och en inkomst självklart.
    Det första du ska göra att du säger till honom att du fått nog och vill skilja dig.
    Förmodligen säger han Hur ska du klara dig. men lyssna inte på alla spydigheter du förmodligen att få höra.
    boka tid hos en advokat som hjälper dig med pappersexercisen.

lycka till

Man kanske ska skaffa bostad först, innan man säger något?
    Jag mår uselt
  • Anonym (Help)
    Limajo skrev 2018-08-21 06:29:31 följande:
    Träffade kompisar, tränade, vandrade, läste, lyssnade på musik, efter ett knappt år började jag dejta lite. Inga jätteradikala saker men som småbarnsförälder innan skillsmässan var det inte helt enkelt att få till en helkväll där jag bara kunde sjunka in i en bra bok. Jag kunde jobba lite mer och tog på mig några spännande projekt som jag nog inte hunnit med annars.
    ok, låter bra
Svar på tråden Hur genomför man en skilsmässa?