• Saxin

ÄL 1 vecka efter mf

Jag håller på att bli knäpp på min kropp, så tänkte slänga ut frågan ifall fler har varit i samma situation som mig.

Är det möjligt att få ägglossning redan 1 vecka efter missfall?

Jag började blöda sparsamt på måndag morgon den 13/8. På kvällen/natten så satte det hela igång ordentligt. Fick komma in till kvinnoklinken på tisdagen 14/8 och då kunde hon se att det fanns rester kvar men i övrigt så var allt fint. Äggstockarna var något mindre än "vanligt" men det var normalt i och med att dom låg i vila.
    Resterna som läkaren såg kom sedan ut dagen efter och jag blödde sparsamt fram till söndagen. Totalt blödde jag alltså ca 7 dagar.

På söndagskvällen så började jag känna hur det drog och molade i magen, precis vid vänster äggstock. Tänkte inte så mycket på det, klart det kan bli så när kroppen återställer sig.
    Men sedan på måndagen så blev det mer och påminde verkligen om känslan jag har vid ägglossning. Ont i brösten och gasig i magen.
    Regerade också på att mina flytningar ökade och var tvungen att kontrollera - det var samma flytningar jag har vid ÄL. Långa trådar gick att dra emellan fingrarna. Livmodertappen passar in på beskrivningen vid äl dessutom.
    Tog ett ägglossningstest som nästan direkt blev positivt men det kunde ju lika gärna vara hormoner kvar ifrån graviditeten så tog ett gravtest också, det var negativt?!
    Tog ett ältest igår men då var strecket lååångt ifrån lika starkt, alltså inte längre positivt och idag kunde man enbart skymta strecket, gravtestet var blankt.

Min fråga är alltså, kan man ha ägglossning redan en vecka efter missfall?
    Allting tyder ju på att jag hade ägglossning så det kanske är en dum fråga egentligen?! Cool

I bilden så är det översta testet ifrån måndagen (som är torkat när jag tog kort igår - var mycket starkare direkt efter testning) och det undre än ifrån igår.
    Bilden under visar testet från idag, och som ni ser så syns inte ens strecket genom kameran.

• Svar på tråden ÄL 1 vecka efter mf
  • Anonym (K)

Senast jag fick mf fick jag äl 10 dagar efter jag började blöda. Blödde i 6 dagar. Om du har fått negativt graviditetstest och sedan positivt äl-test tror jag absolut att du har haft äl!

• Anonym (L)

Man brukar säga att tidigast att få ägglossning är 10 dagar efter det kompletta missfallet. Om dina äggstockar dessutom var mindre än vanligt och utan äggblåsor så har dom inte hunnit producera en tillräckligt stor äggblåsa på en vecka för att kunna ha ägglossning nu. Och hade du rester kvar vid undersökningen så dröjer ögglossningen ännu mer.

Ägglossningstesten är dessutom negativa allihop.

Pilla INTE på tappen nu. Det är fortfarande stor infektionsrisk. Var uppmärksam på om du får feber.

• Saxin
    Anonym (L) skrev 2018-08-22 14:47:13 följande:

Man brukar säga att tidigast att få ägglossning är 10 dagar efter det kompletta missfallet. Om dina äggstockar dessutom var mindre än vanligt och utan äggblåsor så har dom inte hunnit producera en tillräckligt stor äggblåsa på en vecka för att kunna ha ägglossning nu. Och hade du rester kvar vid undersökningen så dröjer ögglossningen ännu mer.

Ägglossningstesten är dessutom negativa allihop.

Pilla INTE på tappen nu. Det är fortfarande stor infektionsrisk. Var uppmärksam på om du får feber.

På bilderna så visar testerna negativt ja, men det översta testen var positivt efter 10 minuter. När jag tog kort på det så hade det gått ett dygn samt att det legat i papperskorgen. Strecket var starkare än teststrecket.

Äggblåsorna sa hon ingenting om, så det kanske inte fanns några nej. Hur lång tid tar dom på sig att utvecklas och sedan släppa?

Jag funderar dessutom på om missfallet skedde rum redan två veckor innan men att kroppen inte stötte ut det förrän nu. Hade små rosa och bruna flytningar två kvällar.
    Enligt mensen så skulle jag ha varit i vecka 13 när själva blödningen kom, dock är jag tvärsäker på att så inte var fallet, gjorde en tråd om det tidigare och gissar på att jag var i v 10 då det stämmer med tempen som visade ägglossning osv.
    Vid vul så sa läkaren att livmodern var i storlek som i v8-9.
    Kan det ha något betydelse när kroppen börjar ställa in sig på äl?

Fan, tycker att jag har haft bra koll på hur kroppen fungerar, men när man väl är där själv så är jag helt lost.
Svar på tråden ÄL 1 vecka efter mf