• Anonym (undrar lite)

Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?

Ni som  arbetar med detta, vad är er bedömning av vad som ska/bör/kan ingå i sk nöd eller nödprövning för någon som står utan försörjning och söker hjälp med det?

Att kunna ta sig till och från arbete/praktik/arbetsträning, möten med arbetsförmedlingen, arbetsgivare, skola eller annan plats för utbildning o.dyl?

Vård man behöver?

Här verkar socialnämnden tycka att all vård kan tas på faktura om man inte kan betala och så får skulden gå till inkasso.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 20:51
    Tilläggsfråga:

Jag försöker få soc att lämna ut alla anteckningar om mig, finns det några hinder eller finns det något som säger att de skall när jag ber om det eller att de inte behöver om de inte vill?

• Svar på tråden Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-29 18:26:33 följande:
    Och då har du rätt att söka för resor går arbetsträning genom AF ersätter de resor som överstiger ett visst belopp.
    AF ersätter ingenting, utan det är i så fall Försäkringskassan som gör det.
    Vad jag hört hittills är att aktivitetsstödet ska täcka resor med kollektivtrafik inom ett län.
    För mig räcker det inte ens till boende och mat, vilket jag prioriterar före resor.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-29 18:59:43 följande:
    AF ersätter ingenting, utan det är i så fall Försäkringskassan som gör det.
    Vad jag hört hittills är att aktivitetsstödet ska täcka resor med kollektivtrafik inom ett län.
    För mig räcker det inte ens till boende och mat, vilket jag prioriterar före resor.
    Då söker du självfallet försörjningsstöd för att täcka upp kostnaderna, bostadskostnad kan du självfallet inte få för om du inte har boende som du betalar för.
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-29 19:46:16 följande:
    Då söker du självfallet försörjningsstöd för att täcka upp kostnaderna, bostadskostnad kan du självfallet inte få för om du inte har boende som du betalar för.
    Tack...jag har sökt försörjningsstöd och fått avslag.

De flesta har boende de betalar för, det är rätt svårt att undvika.
    Gratisboenden finns inga och hemlöshet undviker nog de flesta så länge de kan.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-29 23:21:19 följande:
    Tack...jag har sökt försörjningsstöd och fått avslag.

De flesta har boende de betalar för, det är rätt svårt att undvika.
    Gratisboenden finns inga och hemlöshet undviker nog de flesta så länge de kan.
    Hur löd avslagsmotiveringen?
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (Kim) skrev 2018-08-30 06:31:06 följande:
    Hur löd avslagsmotiveringen?
    Det är en lite för utlämnande uppgift för att jag ska skriva här.

Men jag var i kontakt med socialtjänsten på min tidigare hemkommun för några år sedan...
    Vid ansökan fick jag några gånger avslag för att jag inte hade redovisat eller tömt ett konto. Det var ett gammalt konto i en annan bank än den jag normalt använder och där fanns ca 100 kr. Jag kunde inte gå till banken och lösa det då, för mitt körkort hade gått ut, vilket inte varit den högst prioriterade utgiften när man får svårt att betala de allra nödvändigaste räkningarna.
    Trots avslaget så fick jag ändå vissa utgifter betalda, bla. fakturor för läkarbesök och en akut urdragning av en tand. Vid ett annat tillfälle med avslag fick jag några hundringar till mat. Jag vill minnas att jag även fick ett periodkort med kollektivtrafik betalat vid något tillfälle. Helt enkelt saker de ansåg nödvändigt och som de ändå visste att jag inte skulle kunna betala själv.
    Jag inbillade mig nu att det var så det fungerade överallt.
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (skattebetalare) skrev 2018-08-28 16:27:36 följande:

Tycker du är en "jävla knällspik".
    Du kan inte hitta ett enda jobb, ingen bostad då du inte har inkomst, ont i ryggen, kan det vara latmasken. Träning gratis utomhus brukar hjälpa mot ryggont.
    Dessa flyktingar som enligt dig tagit dina bostäder bor de verkligen 12 km från ålderdomshemmet i din kommun.
    Du jämför äpplen och päron.
    Det är inte flyktingars fel att du inte kan leva som du önskar.

Jag är också skattebetalare och är mån om att den höga skatt vi betalar används på rätt sätt.

Exempelvis ska inte pengar slösas bort i administration och löner på en myndighet som inte gör sitt jobb utefter vilket uppdrag och riktlinjer de fått.

En myndighet som finns för att hjälpa folk i utsatta situationer ska också sträva efter att få folk att bli självförsörjande och klara sig själva, om så är möjligt, inte att bromsa det, för det kommer att kosta dyrt i en annan ände.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-29 15:17:51 följande:

Jag letar efter lagtext, instruktioner eller råd kring detta med nöd/nödprövning inom socialtjänsten, men jag hittar inget som specifikt handlar om det.

Är det någon här som kan tipsa mig.

Sk nödprövning sker utifrån kommunens yttersta ansvar (SoL 2:1). Googla på yttersta ansvar och normprövning så borde du hitta mer info.
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-08-30 22:32:47 följande:
    Sk nödprövning sker utifrån kommunens yttersta ansvar (SoL 2:1). Googla på yttersta ansvar och normprövning så borde du hitta mer info.
    Den är ju inte så jättetydlig direkt.

"Varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område, och har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän."
  • Anonym (PUT)
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-24 12:53:33 följande:
    Soc kan hjälpa till med vandrarhem när du verkligen inte har tak över huvudet vilket du i dagsläget har. Du vet att flyktingar som kommer hit inte har några fd. flickvänner de kan bo kvar hos utan är helt utan tak över huvudet och då placeras de på förläggning vilket är typ vandrarhem
    Ja, och så fort de har fått sitt PUT så får de en lägenhet. Här i min kommun går så gott som hela förturskön till sådana fall sedan mer än tre år tillbaka. Förturskön existerar nästan inte längre för svenskar. Svenskarna skiter man i. Om du tror att det är en bagatell att vara tvungen att bo kvar hos en partner som inte vill ha en längre, eller som man själv inte vill ha längre - och kanske vara tvungen att betala med sex och hålla god min tills man kan flytta - så saknar du livserfarenhet...
  • Anonym (undrar lite)

Ingen som har bättre svar eller fler tips om var jag söker informationen?

• Anonym (undrar lite)

Är inne på min sjunde dag utan mat.

Mailade soc tidigt i fredags morse.
    Fick svar på eftermiddagen att jag kunde få matlådor och att jag skulle höra av mig på måndagen.
    Svarade nästan direkt på mailet när jag läste det.
    På onsdag efterfrågar de kontoutdrag, skickar över det.
    Idag är det torsdag och har fortfarande inget besked.

Mina möjligheter att ringa dem eller åka dit är ytterst begränsade och det vet de.

• Anonym (Soc.)

Dina journaler ska du få utan dröjsmål. Helst samma dag.

• Anonym (undrar lite)

Ingen kommentar på mitt förra inlägg (#61)?

Nu är det fredag kväll och har fortfarande inte fått svar på nödprövning, vilket innebär ytterligare minst 3 dagar utan mat.

• Anonym (Qwe)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-10-26 20:48:50 följande:

Ingen kommentar på mitt förra inlägg (#61)?

Nu är det fredag kväll och har fortfarande inte fått svar på nödprövning, vilket innebär ytterligare minst 3 dagar utan mat.

Vad ska man säga. Jag vet inget om socialen men finns det ingen jour? Skulle också tro att det inte spelar någon roll att soc.sek vet att du har svårt att ringa och ta dig dit, tror inte de tar hänsyn till det. Men har du ingen familj eller vän som kan swisha en hundring till dig? Eller kan du ta dig till en kyrka eller nåt?
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Qwe) skrev 2018-10-28 02:37:53 följande:

Vad ska man säga. Jag vet inget om socialen men finns det ingen jour? Skulle också tro att det inte spelar någon roll att soc.sek vet att du har svårt att ringa och ta dig dit, tror inte de tar hänsyn till det. Men har du ingen familj eller vän som kan swisha en hundring till dig? Eller kan du ta dig till en kyrka eller nåt?

Och har du kollat i lokala Facebookgrupper om det finns nån stödkassa eller liknande?
Svar på tråden Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?