• neaaaak

Snälla någon som har tips mot kramp i fötterna/vaderna ?

Jag är gravid i v.8 och jag har sådna kramper i fötterna. Jag håller på att bli helt galen och noll sömn får jag.

Jag äter redan magnesium och rör på mig. Men inget av det hjälper :(

Det var inte länge sen sista barnet föddes (4mån) och dom sista 15 v i den graviditeten var också hemska. De enda positiva just då, var att jag även hade så många andra komplikationer som gjorde att jag tänkte på annat, samt att jag åt citodon så det gjorde att jag kunde somna. Tror att det är därför jag redan har börjat få kramper.

Så snälla säg att någon här något tips?? innan jag går under :(

• Svar på tråden Snälla någon som har tips mot kramp i fötterna/vaderna ?
  • Anonym (Boll)

Köp en hård boll, typ innebandyboll och lägg på golvet sen rullar du med din fot på bollen. Det gör jag när jag får kramp eller har gått mycket en dag. Kan ömma i början men sen blir det ganska skönt.

Om du inte är kittlig och din pojkvän/sambo/man hatar fötter så kanske han kan massera?

• grönaärtan

massage samt så drack jag magnesium eftersom jag hade varje natt jobbiga krampar och kunde inte sova när jag var höggravid. Träning hjälpte också...

• Solen2

De gånger jag fått kramp på natten är när jag antagligen fått i mig för lite vätska på dagen. Så se till att hålla vätskeintaget högt och dricka mycket. Gärna någon resorb ibland också för att få bra balans med salt osv.

• Bullbakiugnen

Lägg en matkniv under madrassen (rostfri), låter stört men de hjälper för mig :).

Annars så är de bra om du sätter foten mot väggen o stretchar vaden de brukar funka. Men testa kniven först!

• enmamma

Ylletråd runt vaden.
    2 varv lagom hårt, sitter på dygnet runt.
    Det funkar, vet inte varför.

• nnnnnnnn

Fulldos magnesium, läs på förpackningen!
    Finns receptfritt på apotek, så köp och ta varje dag, efter några dagar/en vecka märker du att krampen är borta. Fortsätt ta ett tag till och sedan kan man ta varannan dag eller halv dos. Kommer krampen tillbaka så ökar du bara.

Detta har funkat på 100% av de bekanta som provat, så det känns rätt säkert.

• neaaaak

Ska pröva era tips tack så mycket , dricker ordentligt gör jag redan och som sagt äter jag redan full dos av magnesium :)

Svar på tråden Snälla någon som har tips mot kramp i fötterna/vaderna ?