Jag är på väg att separera samtidigt som mitt ex vill ha mig tillbaka.
Hej,
Detta är väldigt krångligt..
Jag och min sambo har två barn och hus ihop. Sen några år har vi haft problem i vår relation. Han jobbar borta långa perioder (2 månader och hemma 2 månader), och det har tärt på vårt förhållande. Mest på mig som är hemma med barnen. Vi bråkar om allt, från småsaker till barnens uppfostran. Vi har inte sex mera, mest för att jag inte vill. Tre ggr på 2.5 år kanske. Jag har ingen lust mera, jag känner ingenting för honom mera. Det känns som vi glidit isär. Jag känner mig dessutom slutkörd efter 5 år hemma med allt ansvar, barn, hus, gård, bilar, stuga, växthus, husdjur.... Vi har gått i terapi och han kommer inte byta jobb för att vara mer hemma. Jag ska acceptera situationen eller så kan vi göra slut.säger han. Och han är nog helt säker på att jag kommer stanna. Jag håller mig kvar för barnens skull, men det börjar tära på dom också. Det är spänt alla dagar hemma och det känner dom av. De är 4 och 2 år.
Jag får panik över hela situationen då jag är mammaledig och har inget jobb att gå tillbaka till. Jag är arbetssökande just nu.
Och situationen är inte slut där.
Mitt ex har tagit kontakt med mig, först ignorerade jag meddelandena men så stötte vi ihop i mataffären och sen dess har vi haft lite kontakt. 3 månader nu. Han är snart 40 och längtar efter barn och har sagt att han vill ha barn med mig. Vi hade kontakt en kort period för 3 år sen också och då ville han också ha barn. Men jag ignorerade det då och sen var ett tyst.
Vi var tillsammans för 13 år sen och han har haft två längre relationer sen dess. Jag har varit med min nuvarande i 9 år.
Jag har inte tänkt på mitt ex alls under den perioden på det sättet. Men när vi fick kontakt i butiken så fick jag känslor igen. Kanske det är pga mina separationsplaner som jag känner en dragning till närhet. Vi har inte gjort något ska jag tillägga. Och inte har jag några planer på att gå tillbaka till honom tvärt heller men jag vet att känslorna finns där. Så det gör mig förvirrad.
Jag ska gå ensam till familjeterapin nästa vecka och då ska jag berätta till henne att jag vill lämna min sambo. Att jag inte vill leva med honom mera men hur ska man säga det till honom. Jag ser framför mig hemska gräl och att vi säkert blir ovänner och att allt är mitt fel.
Min hjärna och känslor går på högvarv. Jag vet inte vad jag ska göra eller känna för det kommer vara fel hur jag än beslutar. Det känns som allt ligger på mig fast vi är två om beslutet.
Jag vill ha delad vårdnad men barnen kommer skrivas hos mig då jag är fast boende och inte jobbar borta som barnens pappa gör. Men jag har aldrig varit borta från barnen så att lämna dom t.ex vecka vecka kommer bli tufft. Men det är väl ett tag tills vi är där ännu.
Har någon varit med om samma eller liknande?
Hjälp mig förstå mig själv