• Anonym (Hmm)

Svärmor dog precis när jag tänkte göra slut...

Jag har funderat och tänkt i flera månader. Jag trivs inte med min man längre. Jag tycker om tryggheten och jag har svårt att tänka mig att inte bo med honom då vi levt tillsammans i över 15 år. Men jag är inte lycklig med honom.

Han saknar empati helt och har flera gånger nämnt att han "inte kommer orka länge till" pga att jag är sjukskriven. Jag är sjukskriven av psykiska orsaker, det har varit självmordsförsök några gånger och jag håller på att bli diagnostiserad, misstänker bipolär + adhd. Han bryr sig sjukt mkt om pengar och om hur lite jag bidrar varje månad. Jag har varit sjukskriven i 3 år och det har i princip inte blivit bättre.

Det som snarare har hänt är att jag hakat på hans alkoholism som han vägrar erkänna att han har, så jag i princip dricker mig glad. 

För ett par månader sedan hade vi en diskussion där jag återigen försökte förklara att nåt inte är rätt med mig, jag försökte förklara varför jag inte längre orkar dammsuga varje vecka, varför jag spenderar vissa dagar med att bara ligga i sängen och stirra i taket. 

Han kläcker då ur sig att han förstår att jag mår dåligt, men varför gör inte läkarna sitt jobb? Varför har dom inte hittat rätt medicinering under dessa år? Varför blir det ingen skillnad? 

Jag sa att dom gör så gott dom kan och dom är underbemannade och det tar tid att utvärdera mediciner osv. Jag sa att mitt största problem är att jag har svårt att ta initiativ till så enkla saker som att duscha, och om han absolut vill ha det städat så kan han "kicka igång mig" genom att säga att "nu ska vi städa idag, kom nu". Han behöver inte ens göra nåt annat än "sina sysslor", men bara säga åt mig att "nu gör vi det här" så att jag får tummen ur. Då säger han att han tänker minsann inte göra läkarnas jobb, det är dom som ska få mig att må bättre, inte han. 

Jag frågade om han inte ens brydde sig om att försöka göra det han kan, och han sa att nej, för vi betalar läkarna för att "fixa dig". "Jag skiter i vad problemet är, jag vill bara ha det löst."

Och då hände något i mitt huvud. Jag insåg att jag försökt förklara något för en man som hela tiden förstått, bara inte brytt sig. På tre år har han inte frågat mig en enda gång hur jag mår. När jag ligger i sängen och stirrar ut i ingenting så frågar han bara "ska du inte kliva upp snart eller". 

Ja, jag förstår att det är påfrestande att leva med en hösäck som oftast inte orkar göra nånting alls, men jag tycker att han borde bry sig lite mer. 

Hursomhelst; jag bestämde mig där och då för att jag klarar mig fan bättre själv, då behöver jag inte ha några förväntningar på att någon ska bry sig. Dessutom är det lättare att ta livet av mig när ingen avbryter mig. 

Meeeen så hände något. Min svärmor dog efter att ha varit sjuk ett tag. Min man står nu helt ensam om jag lämnar, för han har ingen annan. Han har inga vänner, han har bara haft sin mamma hela sitt liv och nu är hon borta. Jag har försökt stötta honom så gott jag kunnat, men mina känslor är liksom.. avstängda. I det ögonblicket jag förstod att han verkligen bara ser siffror och inget annat, så stängde jag av allt. Jag känner verkligen ingenting. Ingenting för honom eller för nån annan i mitt liv. Inte för någonting. 

Däremot har jag common sense, så nej, jag kommer inte att lämna honom nu. Men frågan är om jag nånsin kommer att kunna göra det nu när han inte har någon annan? Han umgås en del med min pappa som har sagt att han vill gärna behålla kontakten om det går åt skogen, men jag vet att min man bryter heeeelt när han avslutar ett förhållande. Jag nämnde för pappa för nåt år sen att jag inte är säker på att min man är den rätte för mig längre, och han blev så jädra ledsen så jag är inte bara rädd att såra min man utan också min pappa. 

Jag vet inte vad jag vill, allt känns förvirrande och jag känner mig som ett svin oavsett vad jag gör. Nån som kan ge mig råd??

• Svar på tråden Svärmor dog precis när jag tänkte göra slut...
  • Tow2Mater

Tycker du ska lämna. Och kommer han inte ens hålla kontakten med din pappa är de ju inte vidare goda vänner iallafall, även om din pappa kanske tror det. Vänskap måste ju gå åt båda håll.

Kanske en nystart utan denna man som inte verkar bry sig om dig alls kan hjälpa dig bli frisk.

• Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2018-08-24 02:55:13 följande:

Tycker du ska lämna. Och kommer han inte ens hålla kontakten med din pappa är de ju inte vidare goda vänner iallafall, även om din pappa kanske tror det. Vänskap måste ju gå åt båda håll.

Kanske en nystart utan denna man som inte verkar bry sig om dig alls kan hjälpa dig bli frisk.

Känner lite så också faktiskt... Jag vet att det låter hemskt, men jag tror att han kanske är en orsak till varför jag mår så jädra dåligt. Sist jag mådde bra som jag minns, var i höstas när han var borta i en vecka för att besöka sin mamma. 
    Och nu när jag vet att det inte kommer fler såna tillfällen... det känns riktigt hopplöst.
  • Anonym (Sandra)

Jobba i första hand att bli frisk och må bra själv.Ska du lämna mannen är ditt beslut.

• Anonym (Men)

Fast, har inte din man en poäng? Varför får du inte mer stöd av läkarna? Att inte ens orka gå upp och ligga och stirra i taket en hel dag är ju inte så roligt och det låter som att du köpt förklaringen på att läkarna är underbemannade och inte prioriterar dig.

På vilket sätt tror du att din man har större makt/påverkan/kunskap om din sjukdom än läkarna?

Sen blir du sur på att din man frågar om du ska gå upp snart och i nästa mening blir sur på att han inte är den som drar upp dig och aktiverar dig. Om du tror att du kan kliva upp på uppmaning så kan du väl uppmana di själv att kliva upp?

Det jag menar är att jag nog tror att du inte skulle kliva upp och städa om han bad dig, att han är medveten om det och inte vill tjata.

Jag tycker att du kan ge honom en sorgeperiod och inte behöver lämna honom mitt i chocken över att hans enda anhörig har gått bort.

Sen håller jag med om tidigare svar om att du borde se till ditt eget mående och hur du kan hjälpa dig själv, oavsett hur du gör med förhållandet.

Om du behöver din man att dra upp dig om dagarna, hur ska du gå till väga utan honom? Om du tror att det är hans uppgift att göra dig frisk och inte läkarnas, hur gör du då utan honom. Och rent krasst, hur ska du försörja dig? Gör en plan.

• Anonym (Men)

Läste om och såg att du till och med är självmordsbenägen och vill lämna din man för att det blir lättare att ta livet av dig.

TS, du mår nog sämre än du tror. Din man har rätt i att vården inte tar hand om dig på bästa sätt! Det är inte ok att bara ligga i sängen och stirra och dessutom fundera på att sluta finnas när man har en läkarkontakt. Underbemannade eller inte är det deras jobb att se till att du får tillbaka energi och livslust.

Jag förstår att din man är okänslig och säkerligen jättefrusterad och trött och håglös över att inte kunna hjälpa dig. Jag förstår att du får en enorm press på dig att leva normalt när du inte orkar. Men så här kan du inte ha det. Och det verkar inte vara din mans fel.

Kräv rätt vård! Kräv att bli en prioriterad patient! Inga bortförklaringar om att läkarna är trötta. Du är trött och du har rätt att må bra. Stå på dig!

• Anonym (G)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-08-24 04:29:11 följande:
    Jobba i första hand att bli frisk och må bra själv.Ska du lämna mannen är ditt beslut.
    Håller med
  • Anonym (Madde)

Visst kan du lämna honom nu. Han saknar ju empati så då behöver han väl ingen empati från dig heller. Du skriver att han är en bidragande orsak till att du mår dåligt och att senaste gången du mådde bra var när han var borta en vecka, så det låter som helt rätt beslut att lämna.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Men) skrev 2018-08-24 06:42:03 följande:

Läste om och såg att du till och med är självmordsbenägen och vill lämna din man för att det blir lättare att ta livet av dig.

TS, du mår nog sämre än du tror. Din man har rätt i att vården inte tar hand om dig på bästa sätt! Det är inte ok att bara ligga i sängen och stirra och dessutom fundera på att sluta finnas när man har en läkarkontakt. Underbemannade eller inte är det deras jobb att se till att du får tillbaka energi och livslust.

Jag förstår att din man är okänslig och säkerligen jättefrusterad och trött och håglös över att inte kunna hjälpa dig. Jag förstår att du får en enorm press på dig att leva normalt när du inte orkar. Men så här kan du inte ha det. Och det verkar inte vara din mans fel.

Kräv rätt vård! Kräv att bli en prioriterad patient! Inga bortförklaringar om att läkarna är trötta. Du är trött och du har rätt att må bra. Stå på dig!

Han har faktiskt ändrats sen hans mamma dog, konstigt nog. Mamma sa det till mig också att folk kan ändras när närstående tas ifrån dom. Han vekrar bry sig mer.Han sköljde av en fluga som legat i cola i en dag och kollade till den tills den flög iväg, och han är väldigt mån om fåglarna som väntar hungrigt utanför vår altan.  Men ja, jag mår fruktansvärt dåligt och jag är säker på att han skulle klara sig bättre utan mig. 

Men ja, han är okänslig. Han saknar empati. Men nej jag behöver inte att han drar mig ur sängen, jag behöver däremot att han engagerar sig lite och säger åt mig att göra saker, Det enda jag bidrar med hemma just nu är att jag tvättar för att jag tål inte att tvättkorgen är full, och jag diskar för jag tål inte när diskbänken är full. Men det är verkligen allt jag gör, jag är en så sjukt dålig fru och han tycker att eftersom jag är hemma hela dagarna så bör jag sköta hemmet men jag kan inte ta tummen ur! Det är fan ett mirakel om jag lyckas förmå mig själv att duscha två gånger i veckan och renbädda varannan vecka, 

Jag är världens sämsta fru och jag fattar inte varför han inte dumpat mig eller varit otrogen redan.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hej) skrev 2018-09-24 03:09:36 följande:

Kram

<3
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Madde) skrev 2018-08-24 15:33:31 följande:

Visst kan du lämna honom nu. Han saknar ju empati så då behöver han väl ingen empati från dig heller. Du skriver att han är en bidragande orsak till att du mår dåligt och att senaste gången du mådde bra var när han var borta en vecka, så det låter som helt rätt beslut att lämna.

Jag tror inte på att man ska behandla illa för att dom behandlar en själv illa. Han skulle inte överleva att förlora mig med, trots hans beteende så vet jag att han älskar mig. Han mår inte så jävla bra själv och jag vet att jag är hans klippa.

Ja han gör att jag mår dåligt och jag vill egentligen lämna. Men samtidigt så älskar jag den idioten.
  • Anonym (Hej)

Känner så igen mig

Att må dåligt och gråta utan att få tröst

Men istället höra ryck upp dig

Nu får du börja må bra

Som om man valde det...

Orkar oxå bara med tvätten och plocka

Dammsuga har jag inte gjort på snart ett år

Fuskstädar o sopar.

Kram

• Anonym (Hej)

När vi storhandlar mat skriker han på mig i bilen när det blev för dyrt

Nu får du faaaan börja bidra med pengar!!!

Så vågar knappt handa längre men måste ju äta!!

Å om. Maten är fem minuter sen blir han rasande. Du har ju bara gått hemma hela dan o slappat

Då k a n jag väll få mat

Ne inre slappar

Lägger all energi på att stå ut. Andas överleva.

Slappar har jag inte gjort på över fem år.

• Anonym (Hej)

Å så fort han har de jobbigt så ska jag finnas där för stöd....

Minns när en nära person dog jag grät, fick ingen kram o han valde jobba istället för begravning

Ändå älskar och försvarar jag honom

Kram

• Anonym (Göran.)

Man ska älska varandra oavsett pengar och hälsa. Min partner har borderline och jobbar inte. Förtidspensionär. Vi har haft det jobbigt med mycket. 12 år har vi varit tillsammans. Pga diagnosen kan vi inte bo tillsammans. Vi har varsin lägenhet i samma kvarter.

Jag har varit arbetslös till och från men har nu jag arbetat 4 år av de 5 senaste och dessutom natt inom industrin. Jag tjänar mycket bra och för över pengar varje månad till min älskade livskamrat. 3000-4000kr ibland något mindre. Dessutom så bjuder jag på semesterresor.

Det är självklart att jag gör det. Vi älskar varandra i svåra tider och i goda tider. Min partner hjälper mig med annat. Ibland får jag matlådor för en hel vecka.

Så ska det bara om kärleken är äkta. Man sviker inte bara för att det är lite jobbigt ibland. Vi tar kärleken på allvar. Båda kom ifrån kärlekslösa relationer.

Dumpa din partner.

• baralillatant

Du har bara ansvar för dig själv, tänk om det finns ett helt nytt liv för dig på andra sidan skiljsmässan? Värt ett försök?

Han klarar sig, jag lovar..

Svar på tråden Svärmor dog precis när jag tänkte göra slut...