• EdaEda

Har era 10-11 åringar regnkläder på skolan?

Som rubriken lyder :) har era 10-11 åringar regnkläder och gummistövlar på skolan?

• Svar på tråden Har era 10-11 åringar regnkläder på skolan?
  • tobbe01

Går fritids-personalen ut med barnen i ösregn? Varför? Minns inte att vi NÅGONSIN  hörde att våra barn skulle utrustas med regnkläder, skalkläder och rustas för det ultimata ovädret. Man hade fina moderna lokaler och kunde vara inomhus när regnet öste ner och vinden ven.

• Kasperina

Inte nu när han går i fyran. Han har inte behövt det på flera år och nu får det inte plats i skåpet.

• LakritsMatte
    tobbe01 skrev 2018-08-25 15:16:31 följande:

Går fritids-personalen ut med barnen i ösregn? Varför? Minns inte att vi NÅGONSIN  hörde att våra barn skulle utrustas med regnkläder, skalkläder och rustas för det ultimata ovädret. Man hade fina moderna lokaler och kunde vara inomhus när regnet öste ner och vinden ven.

Håller med.

Min man brukar berätta om sitt gruppbefäl under lumpen som jämt sade: ?Man behöver inte öva på att bli blöt.? Själv har jag ingen lust att hänga utomhus när det regnar, varför ska man tvinga sina barn till det? Vi har spenderat århundraden att göra våra hus och bostäder bekväma, torra och varma med möjligheter till sysselsättning i form av spel, pyssel, lekar. Varför inte utnyttja det? Små barn som inte bryr sig om regnet (och till och med gillar det med vattenpölar och lera osv) ska man såklart utrusta och gå ut med men vill barnen inte så finns det mycket roligt och vettigt att göra inomhus.
  • scanmia

Som jag ser det så är det ofta svårt att få till de mer fysiskt aktiva lekarna inomhus. Barnen behöver röra på sig för att balansera allt stillasittande under lektionstid. Pyssel och spel i alla ära, men de gör inte av med all den energi som spritter i kroppen. Tyvärr är inte vår skolas gympasalar tillgängliga under rasterna.

• mamma 86

Vi har regnkläder hemma och byxorna har hon oftast med sig i ryggsäcken till skolan. Däremot brukar hon alltid ha jackor som tål regn, med ett vattenpelare på minst 8000. På hösten och våren (kan även funka på sommaren) har hon långa softshell eller skaljackor.

• snöblask

Nej. Han slutade med det när han började mellanstadiet. Ibland vid spöregn har jag fått på honom mina gummistövlar (låga boots). Han vill bara ha gympadojor och någon jacka som inte direkt är skaljacka. Hemma har han en Regnjacka som kan användas om det är ett absolut måste eller om vi är på landet

• julle92
    tobbe01 skrev 2018-08-25 15:16:31 följande:

Jag jobbar som fritidspedagog och ja vi är ute med barnen även när det regnar, speciellt på rasterna under skoldagen, då precis som andra redan nämnt så behöver barnen få röra på sig för att fungera i klassrummet resten av dagen, alla elever på skolan får inte heller plats i vår idrottssal samtidigt. Vi förväntar oss också att barnen har fått kläder med sig hemifrån som de kan ha i dessa väder, självklart går vi in tidigare på eftermiddagen om alla barn är dyngsura och det inte finns nån mening med att vara ute längre, men lite regn har ju ingen dött av. Som sagt, barnen behöver få röra på sig, prova att låta en tioåring sitta still hela dagen, tror inte det blir bra för någon i dess omgivning, generellt talat.
  • modsey

Nej

De har gummistövlar hemma o tar med/ på för ex frilufsdagar då vädret kräver det. De har inga regelrätta regnkläder längre men som skaljackor som står emot en stunds regn. Spöregnar det ser jag inte vitsen att tvinga ut dem,. Vare sig hemma eller på skolan.

• MammaPolly

Självklart finns kläder för alla väder både hemma och i skolan. Sen väljer hon själv om hon vill ha det på sig och leka loss i vattenpölar (eller vad som faller sig kul) eller att inte använda dem.

Ute behöver vi alla vara, såklart ska inte alla tvingas men möjlighet och uppmuntran borde alltid finnas anser jag

• asdfgh

Har själv inte barn i den åldern än men bor däremot vid ett av de stora gångstråken till vår närmaste skola. Vid lättare regn har ca 10% av barnen i gå-själv-åldern (från 3an/4an till 9an) någon typ av överdragsbyxor, vid riktigt hällregn handlar det snarare om 20-30%. Ingen enorm skillnad på 10-11åringar och 15åringar även om frekvensen på vattentäta jackor minskar med åren från typ 90-100% till 70-80%.

Svar på tråden Har era 10-11 åringar regnkläder på skolan?