• Anonym (Majlis)

Vad göra med fostret?

Jag ligger och väntar på att mitt missfall ska komma igång ordentligt. Är i vecka 12 med normalstort foster och jag känner att jag kan ju inte vara spola ner det i toaletten... Mitt förra spolade jag ner, det var ju så litet, slutet av v 6, men jag har ändå ångest att jag spolade bort det...

Vad gjorde ni?

(Nu med anonyma svar)

• Svar på tråden Vad göra med fostret?
  • Anonym (Okej)

Kan du kanske inte begrava det på något sätt någonstans på en plats du tycker om? Det tar inte bort smärtan kanske från missfallet, men du kanske får ett annat "avslut" än att bara spola bort och även kanske en plats att besöka om du skulle vilja. Så hemskt <3 Önskar dig all lycka till. Eller vad man nu ska säga. Beklagar så mycket!

• Anonym (Missfall vecka 10)

När jag fick missfall i vecka 10 kom allt ut i en nästan hel hinnsäck, så jag ordnade en fin ask till den och grävde ned den i en skogsdunge. Lade större stenar på asken innan jag fyllde igen med jorden.

Om nu missfallet kommer ut i klumpar istället eller om den faller ned i toaletten så förstår jag att det känns bättre att spola. Sedan så kan det bli panik eller chock och då är det ju svårt att veta i förhand hur man kommer göra.

Jag läste i någon tråd att fostret kunde lämnas in för undersökning, för att se vad som var fel. Men har själv ingen aning om det är möjligt. Kanske går ringa någonstans och höra sig för.

Beklagar ditt missfall.

• Anonym (Anonym)

Jag fick idag via ultraljud på akutgym veta via ultraljud att mitt foster dog i v8, skulle egentlugen vara i v 11 nu. Men min livmoder var stor som i v11.

Redan förra veckan vid inskrivningen på mvc sa jag att mina symtom avtagit och frågade om det fanns möjlighet till tidigt ultraljud. Svaret från barnmorskan var nej och "läs aldrig familjeliv du blir bara orolig". Hon sa vänligt att om jag ville kunde jag vända mig till privat ultraljudsmottagning och betala för det.

Imorse ringde jag akutgyn och berättade att jag blödde lätt och fick komma in direkt. De hittade inget foster men såg på hinnsäckens storlek när det dog.

Ska nu "avbryta" graviditeten helt om två dagar med tabletter hemma som jag fick imorse. Ikväll kom hinnsäcken ut, ska ringa gynakut imorgon och fråga hur vi gör nu.

Jag spolade ner den, kändes naturligt.

Svar på tråden Vad göra med fostret?