Kan inte sluta jämföra mig - gör mig olycklig.
Hej alla.
Jag är i en relation sedan ca 1 år tillbaka. Med en fantastisk kille som verkligen är mitt livs kärlek. Allt är bra med oss. <3
Mitt problem är att jag är så totalt totalt fixerad vid att jämföra mig med andra kvinnor/tjejer. Jag är i övrigt rätt självsäker med det är något i självkänslan som brister TOTALT. Jag tycker att jag är duglig och bra men jag kan inte sluta jämföra mig med andra tjejers utseende. Jag ser sånt som jag inte har som något makalöst attraktivt.. Om någon har stora bröst - "gud vad sexigt - han vill säkert ligga med henne, alla killar vill ju ligga med någon med stora bröst." Eller om en tjej är väldigt snygg så går tankarna "Han tycker helt klart att hon är mycket mer vacker och snygg än vad jag är - undra om han skulle tycka om mig mer om jag hade hennes ansikte."
Alltså jag tillskriver så mycket saker i olika situationer och det blir någonstans i huvudet till en sanning. Jag tror ju på riktigt att hans tankar är som mina ibland. T.ex. om vi går ute på stan så går man ju och kollar på folk som man möter- det gör ju jag med. Och ibland ser man väldigt snygga/vackra människor men inte tänker man så värst mycket på det. Men bara om han kollar en sekund för länge på en tjej så kan jag bli otroligt sårad och jag tolkar det direkt som att han tycker att hon är bättre än mig.
Detta leder ju till att jag tycker det är jobbigt att gå ut tillsammans också för jag mår bara dåligt av att se honom kolla på andra tjejer, eller bara om han säger hej till tjejen i kassan i mataffären så blir jag störd av det. Fast jag VET ju där inne att det inte betyder någonting och att han bara älskar mig och är kär i mig för att jag är jag. (Dessutom ser jag bra ut också så det är inte problemet).
Jag visar inte detta för honom i varje situation såklart men jag har pratat med honom om detta problemet ibland men jag tror inte han vet hur mycket energi jag lägger på detta. Han är otroligt bekräftande, stöttande och snäll mot mig. Han lyssnar och säger fina saker när jag tagit upp detta. Varje dag säger han att jag är fantastiskt, vacker, rolig och allt därtill. Men det handlar ju inte om hans bekräftelse utan endast om mina otroligt skruvade tankegångar som får mig att må så jävla dåligt över mig själv ibland. De får mig att känna mig ful och misslyckad.
HUR slutar man jämföra sig med människor där ute? Hur ska jag sluta söka bekräftelse för mina rädslor?
Kram.