• Missjag

    Dölja ett barn

    Hur tar man ställning till att exet döljer att man har ett barn ihop för hans familj (syskon, föräldrar osv)? Är ensamstående och min son är snart 7 månader. Bor i ett mindre samhälle så varje gång jag går ut och handlar möter jag någon som jag vet att min son är släkt med.

    Familjerätten har sagt att jag inte ska lägga mig i och låta pappan till mitt barn berätta själv till alla.. Jag förstår inte hur dom kan resonera så. Är det sunt för någon att dölja ett barn? Allra minst för barnet.

    Någon som varit i liknande sits?

  • Svar på tråden Dölja ett barn
  • Anonym (J)

    Jag trodde jag va helt ensam om detta. Vad är anledningen till att ni döljer det? Jag har 3 veckor kvar till bf och döljt graviditeten för min släkt pga oro att bli orosanmäld för dom har totalt frusit ut mig pga hur jag tidigare levt mitt liv och är otroligt dömmande mot andra människor som kanske inte levt samma överklassliv som dom. Tänker inte berätta för dom förrän barnet är minst ett år för att jag ska slippa oroa mig och kunna fokusera all min tid på mitt barn istället och njuta som nybliven förälder istället för en stark oro.

  • qfnafnjf

    Jag skulle dölja ett barns existens för att det inte skulle registreras i samhället och hamna i en massa register.

  • Anonym (svårt!)
    qfnafnjf skrev 2018-08-31 03:23:00 följande:

    Jag skulle dölja ett barns existens för att det inte skulle registreras i samhället och hamna i en massa register.


    Varför det? Menar du utan personnummer? Det här luktar "hedersfaconer" lång väg. Har "sonen" lekt hornen av sig bland sugna svenska singeltjejer, och vill hon "behålla"? Inte alls säkert att det går hem hos hans släkt, han har väl redan förlovning och bröllop "förutbestämd"? Eller är den "Fina dottern", som tog för sig, och blev gravid, med en som inte var "menat" för henne? "utrustning"? Typiskt!
  • Anonym (svårt!)

    Utfrysning, och inte utrustning skulle det stå.

  • legomum
    Missjag skrev 2018-08-31 01:16:19 följande:

    Hur tar man ställning till att exet döljer att man har ett barn ihop för hans familj (syskon, föräldrar osv)? Är ensamstående och min son är snart 7 månader. Bor i ett mindre samhälle så varje gång jag går ut och handlar möter jag någon som jag vet att min son är släkt med.

    Familjerätten har sagt att jag inte ska lägga mig i och låta pappan till mitt barn berätta själv till alla.. Jag förstår inte hur dom kan resonera så. Är det sunt för någon att dölja ett barn? Allra minst för barnet.

    Någon som varit i liknande sits?


    Låter mer som han förnekar barnet för han vill inte ha det.

    Du har ingen skyldighet att "hålla hemligheten" och jag tycker gott du skulle kunna nämna för folk vem som är fadern.

    Att hålla tyst hjälper ju bara honom att ignorera sitt barn.

    Familjerätten har inte alltid rätt.
  • No Logo

    Jag tycker att barnets farföräldrars rätt att veta att de har ett barnbarn samt barnets rätt att ha familj och släkt på pappans sida överväger pappans rätt till integritet.

  • Anonym (Nina)
    No Logo skrev 2018-08-31 12:09:47 följande:

    Jag tycker att barnets farföräldrars rätt att veta att de har ett barnbarn samt barnets rätt att ha familj och släkt på pappans sida överväger pappans rätt till integritet.


    Absolut. Så tycker jag med men precis som familjerätten har sagt så är det pappans sak att berätta. Vi i forumet känner inte till anledningen till varför pappan inte har eller vill berätta
  • Anonym (rrr)
    Missjag skrev 2018-08-31 01:16:19 följande:

    Hur tar man ställning till att exet döljer att man har ett barn ihop för hans familj (syskon, föräldrar osv)? Är ensamstående och min son är snart 7 månader. Bor i ett mindre samhälle så varje gång jag går ut och handlar möter jag någon som jag vet att min son är släkt med.

    Familjerätten har sagt att jag inte ska lägga mig i och låta pappan till mitt barn berätta själv till alla.. Jag förstår inte hur dom kan resonera så. Är det sunt för någon att dölja ett barn? Allra minst för barnet.

    Någon som varit i liknande sits?


    Så han vill inte kännas vid barnet? Synd, men inte mycket du kan göra. Bara han står som pappa så att du kan få det underhåll han är skyldig att betala. Sen om han inte säger nåt till barnet själv när det är lite större så får du väl visa foton och säga att det här är pappa. 

    Att han inte vill att släkten ska veta är en annan fråga tycker jag. Men antagligen kommer väl "skvallret" sköta detta om ni bor i ett litet samhälle? Det räcker väl med att någon vet vem som är pappa till ditt barn så kommer djungeltelegrafen ta hand om det och även en del släkt kommer då få höra det 
  • qfnafnjf
    Anonym (svårt!) skrev 2018-08-31 05:26:10 följande:
    Varför det? Menar du utan personnummer? Det här luktar "hedersfaconer" lång väg. Har "sonen" lekt hornen av sig bland sugna svenska singeltjejer, och vill hon "behålla"? Inte alls säkert att det går hem hos hans släkt, han har väl redan förlovning och bröllop "förutbestämd"? Eller är den "Fina dottern", som tog för sig, och blev gravid, med en som inte var "menat" för henne? "utrustning"? Typiskt!
    Jag menar mer eller mindre osynlig ja, som att personen inte existerar ö.h.t. som en ingen.
  • Richard1986

    Låter som att det är hedersrelaterat eller någon med skyddad identitet ? Varför skulle det annars vara så viktigt att släkten inte får veta att familjerätten ber mamman att inte lägga sig i ?

    Utsätter det pappan, dig eller barnet för livsfara av någon anledning så kan jag väl förstå det. Men inte annars.

  • Anonym (Ella)
    qfnafnjf skrev 2018-08-31 16:02:36 följande:

    Jag menar mer eller mindre osynlig ja, som att personen inte existerar ö.h.t. som en ingen.


    Du menar som Fritzl ?
  • Anonym (Ellie)
    qfnafnjf skrev 2018-08-31 16:02:36 följande:

    Jag menar mer eller mindre osynlig ja, som att personen inte existerar ö.h.t. som en ingen.


    Fan vad taskigt!
  • Anonym (Ellie)

    Är ni tillsammans? Jag antar att ni inte är det?

    Jag hade nog skitit i vad fadern och familjerätten sa och gjort det jag själv tyckte var bäst för barnet.

    Är hans familj vettiga människor så är det ju bra för både barnet och dem om de känner till varandra, även om pappan är socialt inkompetent.

    Är pappans familj destruktiv: psykisk sjukdom, missbruk, kriminalitet osv så hade jag nog låtit det hela vara tills barnet var så stort att det kunde förstå såna grejer och inte låta barnet behöva hantera sånt i liten ålder. Isf sena tonåren alternativt myndig.

  • Anonym (Ellie)
    Richard1986 skrev 2018-09-03 00:59:22 följande:

    Låter som att det är hedersrelaterat eller någon med skyddad identitet ? Varför skulle det annars vara så viktigt att släkten inte får veta att familjerätten ber mamman att inte lägga sig i ?

    Utsätter det pappan, dig eller barnet för livsfara av någon anledning så kan jag väl förstå det. Men inte annars.


    Ja det är ju också en anledning att inte berätta såklart.
  • qfnafnjf
    Anonym (Ella) skrev 2018-09-03 07:34:32 följande:
    Du menar som Fritzl ?
    På ett sätt. Men inte av samma anledning.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-03 10:37:33 följande:

    Jag hade berättat för barnets farföräldrar.


    Men det är inte TS sak att berätta. Vi vet inget om situationen och vad pappan har för relation till sina föräldrar. Pappan berättar när han berättar
  • Mrs Moneybags
    Missjag skrev 2018-08-31 01:16:19 följande:

    Hur tar man ställning till att exet döljer att man har ett barn ihop för hans familj (syskon, föräldrar osv)? Är ensamstående och min son är snart 7 månader. Bor i ett mindre samhälle så varje gång jag går ut och handlar möter jag någon som jag vet att min son är släkt med.

    Familjerätten har sagt att jag inte ska lägga mig i och låta pappan till mitt barn berätta själv till alla.. Jag förstår inte hur dom kan resonera så. Är det sunt för någon att dölja ett barn? Allra minst för barnet.

    Någon som varit i liknande sits?


    Det låter inte så kul, men det är ju som sagt pappans sak att berätta när han känner sig redo. Tur att din son har dig och din familj i alla fall.

    Det är ju inte din sak att avgöra om det är sunt eller ej. Jag skulle kanske överväga att flytta iväg med mitt barn i ditt läge. 
  • Anonym (Why)

    Känner också till ett fall där en för båda parter oönskad graviditet resulterade i ett barn som pappan inte vill låtsas om eller kännas vid. Där ser jag inga andra orsaker än att pappan bara inte vill se sig som pappa. Oerhört taskigt mot barnet. Och det brukar ändå komma fram ryktesvägen. 

Svar på tråden Dölja ett barn