• Zoegazz

Är valen möjligtvis riggade?

Såg något klipp från en kanadensisk domstol för några år sedan där någon erkände de hade skapat en apparat eller nått som kunde rigga val. Alltså så att rösterna framstod som man ville de skulle framstå.

Kan det vara så att det inte spelar någon roll på vilket parti vi röstar utan att det redan är förutbestämt för man vill ha igenom en viss agenda? Och att vi blir påverkade att tro detta stämmer via opinionsbildning. Information vi får via tex Facebook där de vet alla sitter och hökar som zombies? I en stor del av Europa frodas högerextremismen och jag undrar hur vi hamna här. Flyktingkriser går inte att skylla på, det har alltid varit krig och flyktingar någonstans med jämna mellanrum. Kan inte annat än att bli lite konspirationteoretisk..vad vet vi egentligen?

• Svar på tråden Är valen möjligtvis riggade?
  • Anonym (alltärfejk)
    Anonym (Nej) skrev 2018-09-01 22:23:26 följande:
    Den här typen av kommentarer är ett av hoten mot demokratin. Vi som arbetar med valet har rigorös säkerhet. Den här typen av inlägg skulle kunna komma från de som vill undergräva demokratin. (Även om detta troligen är skrivet av en vanlig medborgare) Genom att så såna här tvivel sår man tvivel mot hela vårt samhälles grund. En sann älskare av vårt land bör värna vår demokrati.
    såna fina ord rinner av mig som vatten på en... har för stort politikerförakt, och för lite förtroende för politiker... det stinker
  • Zoegazz

Presidentvalet i Egypten: ?Ett riggat val?

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3962821

Analys: Flera zimbabwier har aldrig sett ett val som inte är riggat

www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-zimbabwe-vaknade-lugnt-till-nyheten-om-mnangagwas-seger

Rigggat val i Ryssland

mobil.helagotland.se/nyheter/in-utrikes/wallstrom-riggat-val-i-ryssland-15109219.aspx

Misstänkt riggat val i Zambia

www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2016/misstankt-riggat-val-i-zambia/

Trump: Valet är riggat

www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/trump-valet-ar-riggat/

Hårt riggat val i Iran

www.dagensarena.se/opinion/shora-esmailian-hart-riggat-val-i-iran/

And on and on med lite googling.. varför skulle det vara annorlunda här undrar jag

• Anonym (Annika)

Ett tips till "alltärfejk" och andra som skriver liknande kommentarer: Engagera dig själv politiskt! Gå med i ett politiskt parti och var aktiv, så kan just du vara med och påverka! Då får du också en liten inblick i hur demokratin fungerar. 

• Anonym (Annika)
    Zoegazz skrev 2018-09-02 08:35:23 följande:

And on and on med lite googling.. varför skulle det vara annorlunda här undrar jag

Tja, kanske för att vi är ett demokratiskt land med stor offentlighetsprincip osv?

Var/hur tror du att valfusket skulle ske?

Alla avger sina röster i hemlighet. Valförrättarna i varje vallokal räknar de röster som kommit in just där och meddelar dem sedan vidare. Allmänheten kan se statistiken för varje enskilt valdistrikt. 
  • Anonym (alltärfejk)
    Anonym (Annika) skrev 2018-09-02 08:38:54 följande:

Ett tips till "alltärfejk" och andra som skriver liknande kommentarer: Engagera dig själv politiskt! Gå med i ett politiskt parti och var aktiv, så kan just du vara med och påverka! Då får du också en liten inblick i hur demokratin fungerar. 

icke! helt ointresserad, jag tror man måste vara skvatt galen för att hålla på med dylikt
  • Anonym (alltärfejk)
    Anonym (Annika) skrev 2018-09-02 08:45:24 följande:
    Tja, kanske för att vi är ett demokratiskt land med stor offentlighetsprincip osv?

Var/hur tror du att valfusket skulle ske?

Alla avger sina röster i hemlighet. Valförrättarna i varje vallokal räknar de röster som kommit in just där och meddelar dem sedan vidare. Allmänheten kan se statistiken för varje enskilt valdistrikt. 
    ja, allmänheten kan se den statistik som visas upp, man ska inte tro på allt man ser och läser
  • Anonym (Gk)
    Zoegazz skrev 2018-09-02 08:35:23 följande:

Presidentvalet i Egypten: ?Ett riggat val?

www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3962821

Analys: Flera zimbabwier har aldrig sett ett val som inte är riggat

www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-zimbabwe-vaknade-lugnt-till-nyheten-om-mnangagwas-seger

Rigggat val i Ryssland

mobil.helagotland.se/nyheter/in-utrikes/wallstrom-riggat-val-i-ryssland-15109219.aspx

Misstänkt riggat val i Zambia

www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2016/misstankt-riggat-val-i-zambia/

Trump: Valet är riggat

www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/trump-valet-ar-riggat/

Hårt riggat val i Iran

www.dagensarena.se/opinion/shora-esmailian-hart-riggat-val-i-iran/

Ja du säg det. Du kanske tycker de länderna är lika Sverige i övrigt också ?
  • Anonym (TinFoilHat)

Du letar på fel ställe. Riggningen skedde helt öppet när Decemberöverenskommelsen slöts istället för att låta folket få sin vilja igenom genom ett nyval år 2014 (själv hade jag exempelvis röstat på S vid ett sådant nyval).

• Zoegazz
    Anonym (TinFoilHat) skrev 2018-09-02 09:16:50 följande:

Du letar på fel ställe. Riggningen skedde helt öppet när Decemberöverenskommelsen slöts istället för att låta folket få sin vilja igenom genom ett nyval år 2014 (själv hade jag exempelvis röstat på S vid ett sådant nyval).

Ja, kanske gör jag det...undrar väl mest om jag lika bra kan strunta i att rösta istället för att rösta blankt.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (alltärfejk) skrev 2018-09-02 08:50:36 följande:
    ja, allmänheten kan se den statistik som visas upp, man ska inte tro på allt man ser och läser
    Rösträknarna i varje vallokal räknar ju rösterna och rapporterar in dem. Om den officiella siffran skulle avvika från den de fick fram hade de ju reagerat. Eller menar du att alla tusentals rösträknare i Sverige hade fått något hemligt uppdrag att "räkna fel" och går med på att göra det, utan att någon vägrar, försäger sig eller går till media? Vem skulle ha gett dem det uppdraget och varför skulle de gå med på det?
  • Anonym (Gk)
    Zoegazz skrev 2018-09-02 09:33:38 följande:

Ja, kanske gör jag det...undrar väl mest om jag lika bra kan strunta i att rösta istället för att rösta blankt.

Om det är helt ointressant vilka som regerar så kan du strunta i det. Om något spelar roll är det en korkad strategi.
  • Anonym (TinFoilHat)
    Zoegazz skrev 2018-09-02 09:33:38 följande:

Jag kommer inte att rösta i riksdagsvalet.
Svar på tråden Är valen möjligtvis riggade?