• Jagheteralma

färga håret som gravid

Hej!

Vill höra lite från er som har någon erfarenhet av hårfärgning under graviditet.

Vissa säger det är ok andra inte, och jag vet att det inte finns tillräckligt med forskning på området.

Men har du eller någon du hört om ens fått några komplikationer pga det? Har aldrig läst om något missfall pga hårfärgning..

Hade nämligen tänkt färga botten (mörkt) och göra nyansering hos frisören i veckan då jag ska gifta mig om någon månad. Är i vecka 16.

Åsikter, erfarenheter?

• Svar på tråden färga håret som gravid
  • Anonym (...)
    Anonym (Ebb) skrev 2018-09-02 15:44:07 följande:

Finns att läsa mer men du får en början. www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE6Xx/forskare-gravida-frisorer-bor-undvika-farga-har

Tror du mer på aftonbladet än på läkare och barnmorskor? Det står så mycket på aftonbladet och andra sidor. Hade det varit en hälsorisk så hade alla gravida blivit informerade om det och hade något barn skadats pga mammans hårfärgning under graviditet så hade det skapat rubriker och barnmorskor hade varit tvugna att informera om det vilket inte hänt.
  • Anonym (Frissa)
    Anonym (...) skrev 2018-09-02 16:00:46 följande:

Tror du mer på aftonbladet än på läkare och barnmorskor? Det står så mycket på aftonbladet och andra sidor. Hade det varit en hälsorisk så hade alla gravida blivit informerade om det och hade något barn skadats pga mammans hårfärgning under graviditet så hade det skapat rubriker och barnmorskor hade varit tvugna att informera om det vilket inte hänt.

Jag har inte heller hört el blivit informerad om det. Jag känner väldigt många frisörer och visst, någon har säkert fått missfall någongång men det är ju tyvärr ganska vanligt och kan bero på vad som helst. Man gör ju som man vill men tyvärr kan man ju inte vara sjukskriven hela graviditeten pga kontakt med kemikalier, tror det skulle bli svårt att igenom hos FK haha:)
  • Anonym (...)
    Anonym (Frissa) skrev 2018-09-02 16:17:36 följande:

Jag har inte heller hört el blivit informerad om det. Jag känner väldigt många frisörer och visst, någon har säkert fått missfall någongång men det är ju tyvärr ganska vanligt och kan bero på vad som helst. Man gör ju som man vill men tyvärr kan man ju inte vara sjukskriven hela graviditeten pga kontakt med kemikalier, tror det skulle bli svårt att igenom hos FK haha:)

Precis missfall är mycket vanligt och något som man väääldigt sällan kan undvika eller förhindra om det ens går att förhindra. Får man missfall hade man med allra största sannolikhet fått det oavsett vad man ätit eller gjort. Missfall beror i dom allra flesta fall på kromosom störningar som uppstått vid befruktningen som man varken kan förhindra eller göra något åt.
  • Anonym (Ebb)
    Anonym (...) skrev 2018-09-02 17:14:26 följande:

Precis missfall är mycket vanligt och något som man väääldigt sällan kan undvika eller förhindra om det ens går att förhindra. Får man missfall hade man med allra största sannolikhet fått det oavsett vad man ätit eller gjort. Missfall beror i dom allra flesta fall på kromosom störningar som uppstått vid befruktningen som man varken kan förhindra eller göra något åt.

I know. Har två släktingar som röker som brukar hävda att man ändå får cancer av allt så detspelar ingen roll om man röker. Jättesmart! Vem behöver firskning egentligen när man kan välja att tro så som man alltid gjort.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ebb) skrev 2018-09-02 20:31:19 följande:

I know. Har två släktingar som röker som brukar hävda att man ändå får cancer av allt så detspelar ingen roll om man röker. Jättesmart! Vem behöver firskning egentligen när man kan välja att tro så som man alltid gjort.

Rökning ger cancer, det kan man påverka genom att välja att inte röka. Du bör läsa på lite vad missfall är och hur det funkar
  • Penny86

Jag färgade håret i femte månaden. Har nu världens finaste och friskaste son på två månader. ??

• fanola

Suck va konstiga svar du får av vissa!

De jag märkte var att färgen inte tog som planerat, troligen pga av alla hormomer man har i kroppen.. Har försökt färga håret även nu när min son är 6 månader men de tar fortfarande inte som planerat så de är lite tråkigt.. Men ja ammar fortfarande halvt så de är väl därför!

Hoppas du blir jätte fin å ha en bra bröllopsdag!

• Anonym (förr)

hej! 

Mig vetligen så har det VARIT  skadligt för gravida att färga håret. FÖRR NÄR hårfärgining för HEMMA bruk först lanserades för att den produkten då innehöll stora mängder amoniak. och andra mkt starka frätande kemikalier. 

NU 30- 40 år senare är den produkten förfinad, mer rensad och vissa innehåller inte amoniak längre och man har inom branchen försökt producera mindre " frätande och skadliga produkter" 

så, vad vi hör idag är en kvarleva från den tiden. att färga håret idag är inte bevisligen skadligt och jag har inte hört någon någonsin om att dem skulle förlorat sitt barn eller skadat sitt barn pga av att mamman färgat håret. dessutom borde inte det med dagens alla varingstexter dessutom stå på produkten att gravida får inte använda den produkten för att det Kan vara skadligt??  Om den nu var SÅ skadlig?

i alla fall, så kolla upp lite olika märken, kanske googla vad dom innehåller och sedan gör som jag gjorde, låt en vän eller din gubbe hjälpa dig med hår färgningen så du inte behöver vända in andningen innåt och därmed kanske andas lite mer ångor. sedan slipper du göra de själv :P 

aNAY WAYs ha en fantastisk bröllopsdag!!

• Anonym (Ebb)
    Anonym (...) skrev 2018-09-02 20:36:51 följande:

Rökning ger cancer, det kan man påverka genom att välja att inte röka. Du bör läsa på lite vad missfall är och hur det funkar

Jag förstår att ni som färgat under graviditet precis som rökarna vill hålla för öron och ögon eftersom det är jobbigt att ta in att krmikalier är onödigt och skadligt när man är gravid. Men ni framstår inte särskilt smarta.

www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6
  • Anonym (förr)
    Anonym (Ebb) skrev 2018-09-06 11:44:09 följande:
    Jag förstår att ni som färgat under graviditet precis som rökarna vill hålla för öron och ögon eftersom det är jobbigt att ta in att krmikalier är onödigt och skadligt när man är gravid. Men ni framstår inte särskilt smarta.

www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

Rökning och färga håret någon enstaka gång är ju inte riktigt samma sak. 

men sådan människa som du är som inte kan leva med tanken av att hur man  än lever sitt liv som gravid så kan man inte för sitt liv befatta sig med tanken på ett funktionsvarierat barn/ sjuk/ udda. 

jag förstår att det är din mardröm för att du är så enkelspårig att du aldrig skulle kunna se att hur perfekt du "gör" ditt levene under en graviditet så kan det bli en udda variation på barnet ändå.  men sedan så är det ju så. eftersom du känner skuld för att du andas måste du se till att vi andra som förstår att hur "rätt vi än gör" så blir det som det blir med funktionsvariation/sjukdom/ udda barn är det ändå allt man gjort. 
    sluta lägg din egen rädsla och skuld på andra. 

• Anonym (Ebb)
    Anonym (förr) skrev 2018-09-06 12:58:37 följande:

Rökning och färga håret någon enstaka gång är ju inte riktigt samma sak. 

men sådan människa som du är som inte kan leva med tanken av att hur man  än lever sitt liv som gravid så kan man inte för sitt liv befatta sig med tanken på ett funktionsvarierat barn/ sjuk/ udda. 

jag förstår att det är din mardröm för att du är så enkelspårig att du aldrig skulle kunna se att hur perfekt du "gör" ditt levene under en graviditet så kan det bli en udda variation på barnet ändå.  men sedan så är det ju så. eftersom du känner skuld för att du andas måste du se till att vi andra som förstår att hur "rätt vi än gör" så blir det som det blir med funktionsvariation/sjukdom/ udda barn är det ändå allt man gjort. 

sluta lägg din egen rädsla och skuld på andra. 

Det här var märkligt på så många sätt. Du vet varken om jag färgade håret som gravid (ja det gjorde jag av okunskap men borde inte ha gjort) eller om jag har barn med funktionsnedsättning.

Rent galet att påskina att det skulle bli lika vanligt att få barn med funktionsnedsättningar oavsett hur vi vi tar hand om oss. Du är rätt elak förresten, har någon berättat det för dig?
  • Anonym (.)

Absolut, flera gånger under alla mina graviditeter. Jag var inte orolig. 

• Anonym (förr)
    Anonym (Ebb) skrev 2018-09-06 14:21:49 följande:

Det här var märkligt på så många sätt. Du vet varken om jag färgade håret som gravid (ja det gjorde jag av okunskap men borde inte ha gjort) eller om jag har barn med funktionsnedsättning.

Rent galet att påskina att det skulle bli lika vanligt att få barn med funktionsnedsättningar oavsett hur vi vi tar hand om oss. Du är rätt elak förresten, har någon berättat det för dig?

Ha jag må vara elak. Men inte värre än dug då du prompt ska se till att andra ska må lika illa som du.

Och jag talar av erfarenhet. Jag hade en fel frigrsviditet. Uteslöt allt. Tog alla vitaminer och gjorde som alla och min egen kropp sa. MEN trots det fick jag världen finaste tjej som har en ovanlig kromosomavvikelse. Där efter fick jag hennes lillasyster och denna gången så körde jag på det mitt vett sa var ok och höll mig i från dom självklara farorna och jag färgade håret och sedär en fulltfrisk 7åring.

Så ja jag är elak, men du är värre. För du kan inte leva med att andra faktiskt inte känner samma skuld som du. Så ha din åsikt. Men lägg den inte på oss andra och tvinga oss inte till att du är den som har rätt.

Mvh, en Elak men ärlig Funkis mamma till två Underbara ungar.
  • Anonym (Ebb)
    Anonym (förr) skrev 2018-09-06 19:03:13 följande:

Ha jag må vara elak. Men inte värre än dug då du prompt ska se till att andra ska må lika illa som du.

Och jag talar av erfarenhet. Jag hade en fel frigrsviditet. Uteslöt allt. Tog alla vitaminer och gjorde som alla och min egen kropp sa. MEN trots det fick jag världen finaste tjej som har en ovanlig kromosomavvikelse. Där efter fick jag hennes lillasyster och denna gången så körde jag på det mitt vett sa var ok och höll mig i från dom självklara farorna och jag färgade håret och sedär en fulltfrisk 7åring.

Så ja jag är elak, men du är värre. För du kan inte leva med att andra faktiskt inte känner samma skuld som du. Så ha din åsikt. Men lägg den inte på oss andra och tvinga oss inte till att du är den som har rätt.

Mvh, en Elak men ärlig Funkis mamma till två Underbara ungar.

Nej som du känner dig själv känner du inte mig. Jag är inte elak. Jag säger sådant som jag önskar att jag vetat innan jag fick barn oavsett om jag själv gjort samma misstag eller ej. Om någon frågar mig om det kan vara farligt med hårfärg så svarar jag givetvis ja, det kan det vara. Sedan är det helt upp till personen att välja.

Ett helt vanligt samvete som ibland gör sig påmint är normalt att ha och inget man behöver sopa under mattan. Då riskerar man ju att bli ignorant eller elak tänker jag.
  • Piff
    Anonym (Färga inte) skrev 2018-09-02 15:44:18 följande:

alltså, jag ville verkligen färga när kag var gravid (bebisen är nu 4 månader) MEN pga otillräcklig forskning och pga att kemikalierna ÄR starka gjorde jag de inte. Skulle inte förlåtit mig skälv om jag skadat barnet pga en sån enkel skitsak, som det ju faktiskt är. Skulle inte tänka tillbaka på dagen som ?åh fick inte färga håret? utan?åh min bröllopsdag och så väntade jag lilla barnet? håret spelar ingen roll, du kan färga en annan dag

Så tänkte jag också. Ville inte riskera att kemikalier påverkade bebisens utveckling, hjärna, nervsystem, organ... Tänkte att det säkert inte gör så stor skillnad, men inte värt risken. Hellre ful i håret några månader än veta att jag kanske påverkar nåt. (jag bleker, inte tonar, tror blekning är värre än toning)
  • Anonym (...)
    Piff skrev 2018-09-07 12:33:09 följande:

Så tänkte jag också. Ville inte riskera att kemikalier påverkade bebisens utveckling, hjärna, nervsystem, organ... Tänkte att det säkert inte gör så stor skillnad, men inte värt risken. Hellre ful i håret några månader än veta att jag kanske påverkar nåt. (jag bleker, inte tonar, tror blekning är värre än toning)

men snälla det är ju inte så att man dricker hårfärgen? Och på vilket sätt skulle det skada fostret? Vi utsätts dagligen för määängdermed kemikalier. Med det tänket hade man inte ens kunnat tvätta håret som gravid. Inget barn har hittills skadats av mammans hårfärgning under graviditet och då handlar det om miljontals gravida som färgar håret. Hade det varit skadligt för fostret hade varningstexter funnits med på förpackningen plus att mödravården hade varnat om det. Dessutom fäster hårfärg på håret vilket är döda celler som inte har någon som helst koppling till de levande cellerna i kroppen. Man slutar inte leva för att man blir gravid förutom en liten grupp övernojjiga mammor med orimlig rädsla för allting
  • Anonym (Ebb)
    Anonym (...) skrev 2018-09-07 12:41:19 följande:

men snälla det är ju inte så att man dricker hårfärgen? Och på vilket sätt skulle det skada fostret? Vi utsätts dagligen för määängdermed kemikalier. Med det tänket hade man inte ens kunnat tvätta håret som gravid. Inget barn har hittills skadats av mammans hårfärgning under graviditet och då handlar det om miljontals gravida som färgar håret. Hade det varit skadligt för fostret hade varningstexter funnits med på förpackningen plus att mödravården hade varnat om det. Dessutom fäster hårfärg på håret vilket är döda celler som inte har någon som helst koppling till de levande cellerna i kroppen. Man slutar inte leva för att man blir gravid förutom en liten grupp övernojjiga mammor med orimlig rädsla för allting

Du verkar inte förstå detta med att kemikalier ofta är väldigt farliga och att det saknas forskning på detta. Man VET däremot att vissa av dessa ämnen ÄR farliga och att de går in i blodet i stora mängder, man behöver verkligen inte stoppa saker i munnen för att skadas av dem. Man har bara inte jämfört HUR stor skada det gör, om det för sig om något fall per tusen eller flera fall per hundra av lägre intelligens, neurologisk skada, cancerfall under barnens livstid och så vidare.

Cigatetter blev man snygg, cool och frisk av innan man forskat på det. Många skönhetsprodukter hade ihjäl folk innan man fattade vad bly och arsenik och kadmium och kvicksilver gör i kroppen. Tänk alla ämnen man successivt tar bort som finns i plaster och målarfärger och annat. Ofarliga energidrycker. Det här är pågående och inget avslutat kapitel. Tänk att en så ren och oförarglig sak som krossade linfrön nyss blev bannade av livsmedelsverket. Hårfärgningsmedel är inte det mest intressanta att forska på och därför är det också ganska outforskat område, samma med snusande kvinnor som enligt de få studier som gjorts verkar ha kraftigt förhöjd risk att drabbas av cancer i munhålan. Om de som ändå studerat hårfärg säger att de är chockade över mängden skit de hittat i blodet på de som färgarvär det ju inte långsökt att tänka sig att det är allt annat än hälsosamt. Har du kollat innehållsförteckningarna? Man får inte börja skriva varningar för saker utan att ha verifierat. Det måste finnas ett underlag. Tyvärr så är reglerna så att man inte måste bevisa att ett ämne är ofarligt innan det får sälja det. Därför kan det visa sig långt i efterhand, ibland en eller två generationer fram. Så sluta säg att allt som är farligt har varningstexter, det är totalt felaktigt.
Svar på tråden färga håret som gravid