• Anonym (Bil)

Lever ni drömmen? Om inte vad saknar ni?

Blev det som ni tänkt. Med villa,Volvo,hund, 2,7 barn? Om inte vad saknar ni?

• Svar på tråden Lever ni drömmen? Om inte vad saknar ni?
  • Anonym (SD 2018)

Det finns inget generellt Svensson-liv. Alla förhållanden, familjer och levnadssätt är olika med gemensamma nämnare dock. Alla ska kunna leva sina liv som de vill utefter sina förutsättningar.

#förändringpåriktigt

• Anonym (Oljefilter)
    Anonym (Lever drömmen jag hade fram tills ganska nyligen) skrev 2018-09-07 07:20:40 följande:

Drömmar kan ändras, lika så förväntningar på relation, varandra och resten av världen. Det är svårt att leva två i dag som heltidsarbetande småbarnsföräldrar. Båda är rent av slut körda. Kanske kan vara det?!

Det är nog så, sen så tar man och ser till att man får varannan vecka ?ledigt? sådär mitt i livet och återupptäcker sig själv (inte sällan i en okänd säng med huvudvärk deluxe 06.30 en lördagmorgon ;) )
  • Anonym (man)
    Anonym (Bil) skrev 2018-09-07 02:05:00 följande:

Ja läser man på familjeliv så verkar det nya Svensson vara missnöjda kvinnor med män som inte vill ha sex och män som raggar överallt för att få sex.. därav tråden.. vad hände med idealet och vad är det som saknas?

Det som saknas är karaktär för att alla har fullt upp med att jaga ideal och drömmar och fått för sig att man kan få allt i livet och slippa kompromissa bara man släpper lite på sina ursprungliga värderingar , men då blir ju idealen inte riktigt vad man tänkt sig från början utan någon slags avart som man sen försöker göra om till något fint men luktar ändå illa....

Det finns forskning som visar att vi blir alltmer narcissistiska och självupptagna, det är kanske inte så konstigt om det även visar sig i förhållanden.
  • qfnafnjf
    Obelisken skrev 2018-09-07 03:26:07 följande:
    50 procents chans bara att du verkligen får reda på resultatet efter att du genomfört ditt projekt. Mitt råd, skit i istället, häng inte på forum på nätet, det är talanglöst för humöret och gå ut i verkligheten. Sov gott
    50% chans är tillräckligt höga odds. Inga problem med humöret. Leda däremot. Verkligheten är faktiskt inte så stimulerande.
  • Anonym (Kvinna)

Drömmarna ändras väl med tiden, men utåt sett lever jag nog drömmen med villa, roligt jobb och ansvarstagande man. Det som inte syns är det kassa sexlivet, kalla mig egoistisk men jag behöver hyfsat bra och regelbundet sex för att må bra.

• Anonym (A)
    Anonym (man) skrev 2018-09-07 13:14:12 följande:
    Det som saknas är karaktär för att alla har fullt upp med att jaga ideal och drömmar och fått för sig att man kan få allt i livet och slippa kompromissa bara man släpper lite på sina ursprungliga värderingar , men då blir ju idealen inte riktigt vad man tänkt sig från början utan någon slags avart som man sen försöker göra om till något fint men luktar ändå illa....

Det finns forskning som visar att vi blir alltmer narcissistiska och självupptagna, det är kanske inte så konstigt om det även visar sig i förhållanden.
    Håller med
  • Anonym (SD 2018)
    Anonym (man) skrev 2018-09-07 13:14:12 följande:

Väldigt insiktsfullt! Av den tid vi lever i idag tror jag dessvärre inte att många inser att det är så man har levt sitt liv förrän det uppdagas senare på ålderns höst. Ofta på bekostnad av andra människor i ens närhet. Patetiskt att många släpper på värderingarna.

#förändringpåriktigt
  • Anonym (man)
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-09-07 17:19:41 följande:
    Väldigt insiktsfullt! Av den tid vi lever i idag tror jag dessvärre inte att många inser att det är så man har levt sitt liv förrän det uppdagas senare på ålderns höst. Ofta på bekostnad av andra människor i ens närhet. Patetiskt att många släpper på värderingarna.

#förändringpåriktigt
    Iof inte så konstigt, för om alla andra också gör likadant så blir det ju "rätt" även om det är destruktivt. Hur många trender genom tiderna har inte varit destruktiva?

Så det vi har är att narcissism och egoism blivit mer och mer norm samtidigt som bekräftelse blivit dagens accepterade drog. Likes (bekräftelse) skapar endorfiner och kroppen vänjer sig vid det och vill ha mer. Folk visar sällan sina misslyckanden utåt men gärna framgångar vilket gör att vi får en skev bild av verkligheten där alla hela tiden är lyckliga och har bara framgångar utom en själv (se bara hur kära och lyckliga alla andra par är på FB, varför är inte vi det?), det bidrar till dålig självkänsla och gör att vi jämför oss med andra och ser enbart det vi inte får och blir blinda för allt vi faktiskt redan har. Vi letar fel för vi tror att alla andra har det bättre.

Givetvis erkänner vi inte det för oss själva för ingen vill ju se sig så, så vi har alltid lägliga ursäkter för vår egoism och självupptagenhet. Dessutom sker en normaliseringsprocess ofta långsamt och smyger sig in i vardagen.
  • Anonym (Reedd)

Nej det kan man väl inte säga att jag gör.

Har inget jobb jag trivs med, försöker dock plugga vidare för tillfället.

Bor inte i villa, inte bostadsrätt heller, ser inte hur jag skulle ha råd med någon av dem, någonsin.

Kör Volvo, men det är bara som jag får låna ibland.

Har inga barn, vill dock inte ha några heller, de hade inte fått en bra uppväxt med mig som förälder.

Har dock en flickvän som jag älskar mycket.

• Anonym (X)

Har en lägenhet som jag älskar, en fantastisk dotter, ett jobb som jag trivs jättebra med. Har upplevt mycket i mitt liv, har spännande saker att se tillbaka på, ångrar absolut ingenting (förutom möjligen mitt senaste förhållande som var ett helvete) . Har givande fritidsintressen. Trivs bra med mig själv, den person som jag är, hur jag ser ut, hur mitt förflutna format mig. Så på så sätt är jag väl lyckligt lottad.

Dock saknar jag en partner, fler vänner, och en familj att stödja mig mot. En sommarstuga är också en dröm. Och mer tid till mina fritidsintressen.

• Anonym (SD 2018)
    Anonym (man) skrev 2018-09-07 17:37:34 följande:

Iof inte så konstigt, för om alla andra också gör likadant så blir det ju "rätt" även om det är destruktivt. Hur många trender genom tiderna har inte varit destruktiva?

Så det vi har är att narcissism och egoism blivit mer och mer norm samtidigt som bekräftelse blivit dagens accepterade drog. Likes (bekräftelse) skapar endorfiner och kroppen vänjer sig vid det och vill ha mer. Folk visar sällan sina misslyckanden utåt men gärna framgångar vilket gör att vi får en skev bild av verkligheten där alla hela tiden är lyckliga och har bara framgångar utom en själv (se bara hur kära och lyckliga alla andra par är på FB, varför är inte vi det?), det bidrar till dålig självkänsla och gör att vi jämför oss med andra och ser enbart det vi inte får och blir blinda för allt vi faktiskt redan har. Vi letar fel för vi tror att alla andra har det bättre.

Givetvis erkänner vi inte det för oss själva för ingen vill ju se sig så, så vi har alltid lägliga ursäkter för vår egoism och självupptagenhet. Dessutom sker en normaliseringsprocess ofta långsamt och smyger sig in i vardagen.

Det är därför ledordet är just det du skrev ner, karaktär. All den osäkerhet som göms kommer alltid göra sig påmind. Därför är det kontraproduktivt att spä på den strävan av perfektionism, allt i hopp om att följa normen. Jag tror att lycka inte sitter i bekräftelse från andra människor, den bekräftelsen är lättare för individen att tillhandahålla genom att vara ett med sig själv och veta varför man gör saker och ting. I förlängningen ger det ett mer homogent samhälle som snarare hjälper varandra än stjälper.

#förändringpåriktigt
  • Anonym (Suget!)

Har allt jag vill ha  trivs och är mycket nöjd med mitt liv, det enda jag kommer på som jag saknar är att få bli avsugen.

• Anonym (Earthdragon)

Är på väg dit jag vill vara. Har barn och man så den biten är set. Det jag fortfarande strävar efter är att vara färdigutbildad och få ett trevligt jobb med schysst lön, köpa hus och se världen.

• Anonym (man)
    Anonym (Suget!) skrev 2018-09-07 18:06:02 följande:

Har allt jag vill ha  trivs och är mycket nöjd med mitt liv, det enda jag kommer på som jag saknar är att få bli avsugen.

Har hört att om man tränar upp vigheten så kan man suga själv Flört
  • Anonym (Suget!)
    Anonym (man) skrev 2018-09-07 18:36:15 följande:
    Har hört att om man tränar upp vigheten så kan man suga själv Flört
    Känns inte som samma sakRynkar på näsan.
  • Anonym (Pressa)

Har familj, hus, Volvo och allt det där. Men det dom fattas är lite ner frihet och liiite mer pengar

• Anonym (Women)

Är singel ,har barn.Är nöjd med mitt liv,men det fattas mera pengar och resor .Längtar så att resa mera.

• Obelisken
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-09-07 15:31:39 följande:

Drömmarna ändras väl med tiden, men utåt sett lever jag nog drömmen med villa, roligt jobb och ansvarstagande man. Det som inte syns är det kassa sexlivet, kalla mig egoistisk men jag behöver hyfsat bra och regelbundet sex för att må bra.

Nå! Det finns trådar för det med, kanske inte med någon imponerande moral eller karaktär, men ett veritabelt smörgåsbord för dem med som drömmer lite oroligt
  • Anonym (Oljefilter)
    Anonym (Bil) skrev 2018-09-07 01:53:24 följande:

Blev det som ni tänkt. Med villa,Volvo,hund, 2,7 barn? Om inte vad saknar ni?

Såhär med lite eftertanke. Nästan iaf. Vill du hjälpa mig göra den komplett?
Svar på tråden Lever ni drömmen? Om inte vad saknar ni?