• Millimillimeter

    Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma

    Vår dotter är snart 5 veckor och fortfarande namnlös. Efter mycket velande är kandidaterna Juni, Julia eller Alma. Vilket namn är finast? Juni har vänner och familj kommenterat är för konstigt " En Juni får inga jobb..." MEN det är fortfarande en kandidat för oss.

    Motivera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma
  • Anonym (Freja)

    Min morfar höll på att få spatt när han fick veta vad jag skulle heta en sen höstdag 1976. "Men det namnet kan ni ju inte ge flickebarnet" var hans respons. Några dagar senare hade han lugnat ner sig, sett ett litet barn på stan som såg ut som han föreställde sig mig ca 4-5 år senare och kände att "Det är självklart att hon ska heta det och inget annat".

    Namnet i fråga syns i nicket.... När jag söker på mitt namn på ratsit och min ålderskategori så får jag upp en handfull som heter det och än färre som har det som tilltalsnamn.

  • Anonym (J)
    Anonym (R) skrev 2018-09-07 10:31:07 följande:
    Julia är lite trashigt,
    Det är väl så Svensson som det kan bli?
  • Nimzay

    Av dessa namn gillar jag Julia bäst, tycker det är ett väldigt vackert namn. Men även Alma gillar jag. Juni har jag dock lite svårare för, tänker mig det liksom mer som namnet på en månad en namnet på en person, kan liksom inte hjälpa det :/

  • jonadav

    Jag tycker att Juni och Julia är finast. Vilket jag hade valt skulle nog påverkas av efternamn, eventuella syskonnamn, vad jag tycker om smeknamn etc... Juni känns rätt smeknamnssäkert, medan Julia lätt kan få smeknamn. 

  • fluu
    Anonym (R) skrev 2018-09-07 10:31:07 följande:

    Julia är lite trashigt, Juni vet jag att man kan heta men upplever det inte som ett namn. Alma är inte vackert men det bästa av alternativen.


    Eh, Julia är så klassiskt och stabilt det bara blir.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Maddi

    Oavsett vilket namn ni väljer kommer det alltid finnas dom som tycker namnet är skitfult lika som att det alltid finns folk som älskar namnet. 

    Det viktigaste är att ni föräldrar tycker det är fint och att det passar er/barnet. Ni ska kunna stå för namnet och det viktigaste av allt, det är erat barn och ni bestämmer, inte era släktingar. 

    Jag kan också tycka och tänka om dessa namn ni väljer mellan, MEN det är ointressant. Ett namn gillar jag mindre och ett annat gillar jag mer, men  vad spelar det för roll vad jag eller någon annan tycker?

    Angående trash namn, som någon nämnde, så tror jag en hel del här på fl inte har någon koll på vad det är. Ett namn som vi döpt barnet till säger vissa också är trash, men faktum är att det är ett gammalt adelsnamn som är populärt än idag. 

    Juni tycker jag inte alls är konstigt att heta oavsett om jag gillar namnet eller inte. Så döp henne till det om ni älskar namnet. 

  • Anonym (Hej)

    Julia är lite white-trash warning på kan jag tycka. Alma och juni är bättre.

  • fluu
    Anonym (Hej) skrev 2018-09-10 00:35:44 följande:

    Julia är lite white-trash warning på kan jag tycka. Alma och juni är bättre.


    Bara av ren nyfikenhet , var har du fått det ifrån? Julia är så klassiskt och stabilt det bara går.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Emma)

    Alma! Min 4-åring heter det . Jag gillar gamla, rejäla namn med pondus!

  • Anonym (Emma)

    Alma! Min 4-åring heter det . Jag gillar gamla, rejäla namn med pondus!

  • Anonym (Tråkiga namn)

    Både Alma och julia är tråkiga namn i mitt tycke. Snacka om att bli en i mängden. Juni är superfint!

Svar på tråden Hjälp oss att välja namn till vår dotter som snart är 5 veckor: Juni, Julia eller Alma