• Anonym (Orolig mamma :-()

Anmäla förskola..?

VAD SKA JAG GÖRA???

Min 2,5-åring är sen i talet. Han har börjat i en ny förskoleavdelning för 3-5-åringar. 18 barn. 3 pedagoger - 2 kvinnor och 1 man.

Min son sa imorse "hemnighet", han kan inte säga L, utan säger N istället. Det var ingen tvekan om vilket ord han sa.

Nyss badade han, då petade han på sin snopp och sa flera gånger "KUKEN HEMLIGHET" om och om och om igen.

Vad ska jag göra? Hur tar jag detta vidare?

• Svar på tråden Anmäla förskola..?
  • Långbenopluto

Allvarligt, ska du anmäla förskolan för det?

I första hand så ska du väl prata med pedagogerna, inte springa o anmäla.... jisses, varva ned!

• Guldbarb

Jag skulle råda dig att ta kontakt med chefen/rektorn först och inte pedagogerna. Hurvida något hänt och vilka som är inblandade går ju inte att säga nu men chefen borde kunna vägleda dig.

• fjanten

Ärligt talat hade jag nog haft lite svårt för att lämna mina barn där innan det framkommit varsifrån det kom...

• MsM84

Jag skulle fråga den i personalen jag kände störst förtroende för, mest sannolikt har någon pratat med honom om att man inte ska visa den för andra eller nåt sånt tänker jag.

• LiaSthlm

Ska du anmäla alla som träffat sonen sista veckorna då också?

För att gå på förskolan om du inte med 100% säkerhet vet att någon sagt det där är riktigt dåligt.

Sen att ett så litet barn vet vad det ordet betyder är konstigt, väldigt ovanligt att man lär så små barn säga kuken. :-S

MsM84 skrev 2018-09-07 20:08:30 följande:

Jag skulle fråga den i personalen jag kände störst förtroende för, mest sannolikt har någon pratat med honom om att man inte ska visa den för andra eller nåt sånt tänker jag.

Men skulle man använda ordet KUKEN om en 2,5-årings snopp i den åldern? Och han har blöja som han inte fattar hur man får av på egen hand, hur skulle han visa sin snopp..? Och varifrån kommer hemlighet in?
    LiaSthlm skrev 2018-09-07 20:28:50 följande:

Ska du anmäla alla som träffat sonen sista veckorna då också?

För att gå på förskolan om du inte med 100% säkerhet vet att någon sagt det där är riktigt dåligt.

Sen att ett så litet barn vet vad det ordet betyder är konstigt, väldigt ovanligt att man lär så små barn säga kuken. :-S

Jag hoppas att det rör sig om något äldre barn som hört ordet från ett storasyskon, sagt ordet till min son och att det är en hemlighet.

I värsta fall är det ju något slags sexualbrott av en förskollärare... gud förbjude...

Det är därför jag funderar på hur jag ska gå vidare med detta? Känns inte alls som att jag vill lämna honom där på måndag
  • SI12344

På måndag gär du till förskolan, pratar med chefen och så drar de igång en utredning (borde finnas protokoll för detta).

Ungefär samma sak hände en vän. Der var skitjobbigt (peka ut en pedagog) men hanterades av förskolan under dagen. Det var inga övergrepp.

• Anonym (A)

På förskolan jag jobbade på brukade de äldre barnen använda en del fula ord och de mindre barnen plockade upp ord som : kuk, fitta, hora, fucking etc. Vi hade då i åtanke att detta kunde leda till situationer som du är med om hemma nu med ditt barn så vi satte upp lappar på respektive avdelningar om att fula ord cirkulerar så föräldrarna var medvetna. Men vi uppmuntrade föräldrarna till att komma och prata med oss vid oro så jag tycker att det är helt rätt att du tar upp detta med förskolepersonal eller förskolechef för att kolla med dom.

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2018-09-07 21:09:16 följande:

På förskolan jag jobbade på brukade de äldre barnen använda en del fula ord och de mindre barnen plockade upp ord som : kuk, fitta, hora, fucking etc. Vi hade då i åtanke att detta kunde leda till situationer som du är med om hemma nu med ditt barn så vi satte upp lappar på respektive avdelningar om att fula ord cirkulerar så föräldrarna var medvetna. Men vi uppmuntrade föräldrarna till att komma och prata med oss vid oro så jag tycker att det är helt rätt att du tar upp detta med förskolepersonal eller förskolechef för att kolla med dom.

Gällande att han säger - kuken hemlighet - kan också vara att de äldre barnen säger till de yngre att det är hemligt och att dom inte får säga så, vilket dom gör för barn tycker ju om att göra det motsatta men som sagt prata med personal eller chef på måndag.
    Anonym (A) skrev 2018-09-07 21:11:20 följande:

Gällande att han säger - kuken hemlighet - kan också vara att de äldre barnen säger till de yngre att det är hemligt och att dom inte får säga så, vilket dom gör för barn tycker ju om att göra det motsatta men som sagt prata med personal eller chef på måndag.

Det är precis det jag hoppas på, under omständigheterna. Jag har skickat ett mail till förskolechefen om det sonen sagt, att vi inte är bekväma med att lämna honom på hans vanliga avdelning förrän detta är utrett, och ber henne ringa upp mig när hon läst mailet på måndag (om inte jag hinner ringa innan).

Jag förstår att det inte är helt ovanligt att barn fått höra sådana ord från äldre syskon exempelvis. Men som mamma känner jag ändå att jag måste säkerställa det innan jag vågar lämna honom.

Det händer ju trots allt hemskheter ibland.
  • Anonym (Jaha)

Eller så kanska TS skulle börja med att prata med barnets far..

Ja, han är insatt...

Anonym (Jaha) skrev 2018-09-07 22:08:17 följande:

Eller så kanska TS skulle börja med att prata med barnets far..

• Anonym (Sven)

Vad tänker du att du ska anmäla och till vem ska du göra anmälan?

• Anonym (Iris)

Men hur mår sonen? Verkar han orolig? Om allt är som vanligt och han mår bra så är det väl troligare att ett annat barn har sagt de orden.
    Det måste dessutom vara en stendum pedofil ifall han lär en tvååring ord som kuken. Verkar inte särskilt troligt enligt mig.

Svar på tråden Anmäla förskola..?