• Anonym (Skiljas)

Separera med små barn

Min man vill skiljas.

Vår dotter är 14 månader. Jag är fortfarande föräldraledig, och ska vara i fyra månader till. Sedan ska pappan vara hemma. Planerad förskolestartför dottern ärtill hösten, hon kommer då vara 2 år och två månader.

Om vi separerar vill jag att vi har dottern med uppdelningen 2-3-2 dagar hos varandra. Jag kommer isåfall att avbryta min föräldraledighet och gå in och arbeta. Men hur funkar det om pappan vill vara föräldraledig? Jag kan inte acceptera att han ska ha henne på heltid först i flera månader- jag vill också träffa henne. Hur gör man?

• Svar på tråden Separera med små barn
  • Almina

Om din mans arbetsgivare accepterar det skulle ni ju kunna vara föräldrarlediga på halvtid båda två från och med nu. (Eller du 2 dagar per vecka och han 3 dagar per vecka, eftersom jag förstår det som att han har fler dagar kvar.) Alternativet är väl att när du är föräldrarledig så hämtar han barnet hos dig efter jobbet några dagar i veckan, och sen har tex 2 av 3 helger (eller alla, om du inte har tex släktingar att hälsa på som bara kan ske på helgen av olika anledningar). Och sen när din man är föräldrarledig kan ni då göra likadant, fast tvärtom.

• soth

Är i samma sits som dig och det är skitjobbigt!

• Anonym (Inte så svårt)

Den som är fl fungerar som "dagis" på den andre förälderns dagar och har då barnet enbart dagtid. På sina dagar har denne barnet dagtid/nattetid enligt schema. Den som är fl kan vara det på heltid och den som jobbar kan jobba i valfri grad och vice versa.

• LFF

Antingen är ni föräldralediga på samma vis som ni tänkt dela upp dagarna med henne eller så är han föräldraledig och du lämnar henne hos honom på dina dagar när du jobbar och hämtar henne på kvällen sen efter jobbet, precis som om hon gått på förskolan.

• Anonym (G)
    LFF skrev 2018-09-11 16:35:31 följande:
    Antingen är ni föräldralediga på samma vis som ni tänkt dela upp dagarna med henne eller så är han föräldraledig och du lämnar henne hos honom på dina dagar när du jobbar och hämtar henne på kvällen sen efter jobbet, precis som om hon gått på förskolan.
    Håller med
Svar på tråden Separera med små barn