• dolffina

Vad gör jag när mannen vägrar att skriva på stämningsbrev

Hej,
    Vet inte om denna fråga har blivit ställt här innan eller inte då är det svårt att söka efter den här Rynkar på näsan . Jag hade skickat in stämningsblanket till Tingsrätten som i sin tur har skickat den till min man. Han har fått paprerna och bör skriva på dem och skicka tillbaka dem till tingsrätt inom 14 så vem dem på tingsrätt att han har blivit medelat.

Problemet är att han vägrar skriva på den. Vad ska jag göra? Han försöker barar få allt att gå långsamt och dra på tiden. Finns det ett sätt att snabba processen?

Tack för er förslag på förväg

• Svar på tråden Vad gör jag när mannen vägrar att skriva på stämningsbrev
  • dolffina

Jag vet faktiskt inte. Som jag fattade så skickar dem först det som brev med posten och då har man 14 dagar på sig att skriva på :(

• Anonym (Q)

Vad jag har för mig så behöver han inte alls skriva på.
    Du begär skilsmässa, skickar själv in en ansökan. 
    Han får papper som meddelar om att du begär skilsmässa. Sedan får han välja om han ska godkänna eller överklaga din begäran.
    Överklagar han den så är det sex månader betänketid som gäller. Efter de sex månaderna kan du begära fullföljd.

Nu vet jag inte riktigt vad som händer om han väljer att inte svara alls på din begäran. Ses det som en tyst accept och skilsmässan går igenom direkt (om ni inte har barn under 16)? Eller tas det som en överklagan? Jag har faktiskt ingen aning.

Eller är det vad det handlar om överhuvudtaget? Är det en stämningsansökan om ensam vårdnad över barn? Vad är det egentligen du stämnt din man på??

• dolffina
    Anonym (Q) skrev 2018-09-11 15:01:23 följande:

Vad jag har för mig så behöver han inte alls skriva på.
    Du begär skilsmässa, skickar själv in en ansökan. 
    Han får papper som meddelar om att du begär skilsmässa. Sedan får han välja om han ska godkänna eller överklaga din begäran.
    Överklagar han den så är det sex månader betänketid som gäller. Efter de sex månaderna kan du begära fullföljd.

Nu vet jag inte riktigt vad som händer om han väljer att inte svara alls på din begäran. Ses det som en tyst accept och skilsmässan går igenom direkt (om ni inte har barn under 16)? Eller tas det som en överklagan? Jag har faktiskt ingen aning.

Eller är det vad det handlar om överhuvudtaget? Är det en stämningsansökan om ensam vårdnad över barn? Vad är det egentligen du stämnt din man på??

Jag har stämt honom på skillsmässa. Vi har barn som är 6 år och vi har kommitöverrens om gemensamt vådrnad så det är inte det han inte accepterar. Han vill inte skiljas och det är därför han försöker göra allt möjligt för att dra på tiden. Han tror att på det sättet kommer jag tillbaka
  • Anonym (Annan)

Sådär gjorde mitt ex med. Han ställde massa villkor till mig för att han skulle skriva på och när jag inte gick med på det så skrev han inte på och svarade inte på några brev från Tingsrätten. Det gjorde att handläggningstiden för skilsmässan blev längre då de först inväntade hans svar innan de gick vidare. Totalt tror jag det blev ca 1,5 mån extra förutom de 6 mån "betänketid" (gemensamma barn) men sedan var allt klart ändå.

Jag tror inte det finns så mycket du kan göra tyvärr för att snabba på. Annat än försöka övertala ditt ex att skriva på. Jag valde att bara vänta ut tiden istället och gå vidare med mitt liv ändå.

Svar på tråden Vad gör jag när mannen vägrar att skriva på stämningsbrev