• Anonym (putte i parken)

Bakfråga

Jag ar börjat rensa ur skafferiet och hittat olika mjölsorter som jag inte riktigt minns användningen för.

Bovetemjöl

Rågsikt

Fullkornsvetemjöl

Grahamsmjöl

Vetemjöl special

• Svar på tråden Bakfråga
  • Fontana

Om det är en fråga så skulle jag säga att:

Bovetemjöl använder man till blinier (ryska plättar)

Rågsikt använder man till matbröd, som blir lite grövre än med bara vetemjöl.

Fullkornsvetemjöl och grahamsmjöl är väl variationer på ungefär samma tema, alltså lite grövre vetemjöl där en del av de yttre delarna av axet är med. 

Vetemjöl special är ett extra starkt vetemjöl, mest avsett för helt vita bröd.

Jag gissar att du har haft en period när du har - eller har tänkt - baka matbröd själv?

kolla på t.ex. Kungsörnens hemsida så får du lite kunskap och inspiration:

www.kungsornen.se/produkter/mjol/vetemjol/vetemjol-special-2000g/

• Anonym (putte i parken)

Jag köpte det mesta för typ 10-20 år sedan, när jag var gravid. Sen kom min man och gjorde mig förvorrad och sen glömde jag bort mitt liv och låg i KOMA... nu har jag vaknat och använder mitt FL konto och ska städa sakrefiet...

• Fontana

Ja, mjöl och gryn är, om inte färskvara, så åtminstone med begränsad hållbarhet. Så det är nog verkligen dags att städa ur köksskåpen.

Det går ju mode även i mat och bak. Jag vet tyvärr inte vad som är modernt just nu, men om du köper några mat-tidningar så blir du nog uppdaterad. Eller kollar in baktrådar på Internet.

Svar på tråden Bakfråga