Anonym (S) skrev 2018-09-12 19:00:24 följande:
Man brukar säga att blödning vid tidig graviditet leder till missfall i 50% av fallen, dock räknas nog inte brunaktiga flytningar direkt som blödning. Jag har haft bruna-rosa-lätt blodtillblandade flytningar i ca v 6-10 både då jag var gravid med min dotter och i nuvarande graviditet (är i v 32). Har även haft ett tidigt missfall (v7) men då övergick flytningarna snabbt i kraftig, mensliknande blödning. Dina flytningar kan naturligtvis vara början på ett missfall, men behöver inte vara det. Lycka till!
Fast det hon beskriver det som är INTE en blödning. Är det brunt så är det gammalt blod, dvs ofarligt oftast. Jag hade bruna flytningar mellan vecka 5-14 ungefär och än så länge har det gått bra, är i vecka 18 nu.
Anonym (A) skrev 2018-09-12 17:57:34 följande:
Ja det kan vara missfall och det är också vad det troligen är. Är trött på alla som skriver att man inte ska vara orolig, att det är vanligt osv. Jag har varit gravid 4 gånger. I 3 av 4 graviditeter började jag få bruna flytningar i v.4-5. Alla gånger skrev folk att slappna av, det är ingen fara, det är vanligt att får sånt, var glad och njut av graviditeten osv osv osv. Bullshit. Det är ett dåligt tecken, det går inte att komma runt. Jag fick missfall alla tre gånger. I min normala graviditet hade jag inga som helst blödningar eller färgade flytningar. Nej, blödningar eller färgade flytningar BEHÖVER inte innebära missfall men det är fan ta mig inget bra tecken heller. Gör hcg-blodprov två dagar från varandra så ser du svart på vitt om det hcg sjunker eller ökar som det ska. Du kan också se på vanliga graviditetstest om linjen är svag och inte blir starkare med ett par dagars mellanrum och/eller blir svagare. Då är det missfall.
Jag har oxå haft bruna flytningar i hennes vecka & läkaren berättade för mig att det kan vara sköra slemhinnor eller moderkakan. Ingenting farligt. Är i vecka 18 nu och allt har än så länge gått bra. Det ÄR vanligt med färgade flytningar i tidig graviditet, det står tamefanemig överallt på varenda hemsida. Till och med 1177 har berättat för mig att det är extremt vanligt.