• Anonym (Q)

Ljusbruna flytningar v 5

Jag är i vecka 5 och börjat få ljusbruna flytningar, det började med beige och nu ör de ljusbruna och ganska rinniga. Har pågått i ett par dagar och verkar öka. Känns även i magen. Min temp är fortfarande hög och jag mår illa.

Kan det vara missfall? Det knäppa är att jag tänkt göra abort, men känner mig så ledsen nu om det är ett missfall på g :(

• Svar på tråden Ljusbruna flytningar v 5
  • Anonym543

Det är rätt vanligt med bruna flytningar i början.

Jag tycker inte du ska vara orolig, så länge du inte blöder massor och har riktig kramp i magen så ska du inte vara orolig!!

• Anonym (A)

Ja det kan vara missfall och det är också vad det troligen är. Är trött på alla som skriver att man inte ska vara orolig, att det är vanligt osv. Jag har varit gravid 4 gånger. I 3 av 4 graviditeter började jag få bruna flytningar i v.4-5. Alla gånger skrev folk att slappna av, det är ingen fara, det är vanligt att får sånt, var glad och njut av graviditeten osv osv osv. Bullshit. Det är ett dåligt tecken, det går inte att komma runt. Jag fick missfall alla tre gånger. I min normala graviditet hade jag inga som helst blödningar eller färgade flytningar. Nej, blödningar eller färgade flytningar BEHÖVER inte innebära missfall men det är fan ta mig inget bra tecken heller. Gör hcg-blodprov två dagar från varandra så ser du svart på vitt om det hcg sjunker eller ökar som det ska. Du kan också se på vanliga graviditetstest om linjen är svag och inte blir starkare med ett par dagars mellanrum och/eller blir svagare. Då är det missfall.

• Anonym (S)

Man brukar säga att blödning vid tidig graviditet leder till missfall i 50% av fallen, dock räknas nog inte brunaktiga flytningar direkt som blödning. Jag har haft bruna-rosa-lätt blodtillblandade flytningar i ca v 6-10 både då jag var gravid med min dotter och i nuvarande graviditet (är i v 32). Har även haft ett tidigt missfall (v7) men då övergick flytningarna snabbt i kraftig, mensliknande blödning. Dina flytningar kan naturligtvis vara början på ett missfall, men behöver inte vara det. Lycka till!

• Anonym (L)
    Anonym (A) skrev 2018-09-12 17:57:34 följande:

Ja det kan vara missfall och det är också vad det troligen är. Är trött på alla som skriver att man inte ska vara orolig, att det är vanligt osv. Jag har varit gravid 4 gånger. I 3 av 4 graviditeter började jag få bruna flytningar i v.4-5. Alla gånger skrev folk att slappna av, det är ingen fara, det är vanligt att får sånt, var glad och njut av graviditeten osv osv osv. Bullshit. Det är ett dåligt tecken, det går inte att komma runt. Jag fick missfall alla tre gånger. I min normala graviditet hade jag inga som helst blödningar eller färgade flytningar. Nej, blödningar eller färgade flytningar BEHÖVER inte innebära missfall men det är fan ta mig inget bra tecken heller. Gör hcg-blodprov två dagar från varandra så ser du svart på vitt om det hcg sjunker eller ökar som det ska. Du kan också se på vanliga graviditetstest om linjen är svag och inte blir starkare med ett par dagars mellanrum och/eller blir svagare. Då är det missfall.

För de flesta betyder en blödning inget negativt alls. Det är en minoritet som faktiskt får missfall.

Man kan inte använda gravtest så som du sa. Dels för att dom inte funkar så, och mängden hormon som utsöndras varierar. Dels för att man vid många missfall, framförallt missed abortion, har kvar samma nivåer av graviditetshormon.
  • Anonym (L)

För de flesta betyder en blödning inget negativt alls. Det är en minoritet som faktiskt får missfall.

Man kan inte använda gravtest så som du sa. Dels för att dom inte funkar så, och mängden hormon som utsöndras varierar. Dels för att man vid många missfall, framförallt missed abortion, har kvar samma nivåer av graviditetshormon.
  • Anonym (??)
    Anonym (S) skrev 2018-09-12 19:00:24 följande:

Man brukar säga att blödning vid tidig graviditet leder till missfall i 50% av fallen, dock räknas nog inte brunaktiga flytningar direkt som blödning. Jag har haft bruna-rosa-lätt blodtillblandade flytningar i ca v 6-10 både då jag var gravid med min dotter och i nuvarande graviditet (är i v 32). Har även haft ett tidigt missfall (v7) men då övergick flytningarna snabbt i kraftig, mensliknande blödning. Dina flytningar kan naturligtvis vara början på ett missfall, men behöver inte vara det. Lycka till!

Fast det hon beskriver det som är INTE en blödning. Är det brunt så är det gammalt blod, dvs ofarligt oftast. Jag hade bruna flytningar mellan vecka 5-14 ungefär och än så länge har det gått bra, är i vecka 18 nu. 

Jag har oxå haft bruna flytningar i hennes vecka & läkaren berättade för mig att det kan vara sköra slemhinnor eller moderkakan. Ingenting farligt. Är i vecka 18 nu och allt har än så länge gått bra. Det ÄR vanligt med färgade flytningar i tidig graviditet, det står tamefanemig överallt på varenda hemsida. Till och med 1177 har berättat för mig att det är extremt vanligt. 
  • Anonym (Q)

Får en känsla av att det är ett missfall. Känns annorlunda i kroppen på nåt sätt. Men det visar sig väl snart, men då borde det väl också börja blöda inom kort?

• Anonym (Q)

Ja nu kom det rött. Det var inte meningen helt enkelt den här gången, på nåt sätt. Och det visste naturen tydligen. Trots det är jag jätteledsen nu, har aldrig haft ett missfall. :(

• Anonym (??)
    Anonym (Q) skrev 2018-09-12 19:52:07 följande:

Ja nu kom det rött. Det var inte meningen helt enkelt den här gången, på nåt sätt. Och det visste naturen tydligen. Trots det är jag jätteledsen nu, har aldrig haft ett missfall. :(

Har du smärtor? Jag tycker att du ska ringa 1177 och se vad dom säger. Kram! <3
  • Anonym (S)
    Anonym (??) skrev 2018-09-12 19:11:15 följande:

Fast det hon beskriver det som är INTE en blödning. Är det brunt så är det gammalt blod, dvs ofarligt oftast. Jag hade bruna flytningar mellan vecka 5-14 ungefär och än så länge har det gått bra, är i vecka 18 nu. Jag har oxå haft bruna flytningar i hennes vecka & läkaren berättade för mig att det kan vara sköra slemhinnor eller moderkakan. Ingenting farligt. Är i vecka 18 nu och allt har än så länge gått bra. Det ÄR vanligt med färgade flytningar i tidig graviditet, det står tamefanemig överallt på varenda hemsida. Till och med 1177 har berättat för mig att det är extremt vanligt. 

Äh, ja är det inte precis det jag också skriver??! Att brunaktiga flytningar inte räknas som blödning i den bemärkelsen? Och att det mycket väl kan gå jättebra som för mig (ett levande fött barn + gravid i v 32 med nr 2, båda gångerna med bruna flytningar i tidig graviditet). Suck.
  • Anonym (Q)
    Anonym (??) skrev 2018-09-12 19:53:25 följande:

Har du smärtor? Jag tycker att du ska ringa 1177 och se vad dom säger. Kram! <3

Jag hade ont i hela magen i natt, imorse kom lite mer blod. Inte mycket, men jag blöder, mindre än en mens. Jag har svag svag mensvärk. Illamåendet verkar vara borta nu. :(
  • Anonym (Missfall)
    Anonym (Q) skrev 2018-09-13 09:02:59 följande:

Jag hade ont i hela magen i natt, imorse kom lite mer blod. Inte mycket, men jag blöder, mindre än en mens. Jag har svag svag mensvärk. Illamåendet verkar vara borta nu. :(

Tråkigt att höra om ditt troliga missfall.

Vid mina missfall har det kommit blod 7-14 dagar beroende på vilken vecka det varit i. Om det blöder länge kan det vara rester kvar och då bör du kolla upp det. Annars sköter kroppen missfallet själv. Eftersom det är så tidigt missfall kommer du inte se så mycket i blödningarna. När jag hade missfall i vecka 6 såg jag en liten bit hinna och koagulerat blod men inte mer än så.

När jag fick missfall i vecka 6 visade graviditetstestet negativt dagen efter det började på blöda. I senare missfall har testet visat positivt upp till 2-3 veckor.
  • Anonym (Q)

Det blöder inte längre, utan det var det lilla blod som kom imorse. Nu kommer bara lite brunt. Ska jag fortsätta tolka det som missfall?

• Anonym (Missfall)

Det låter ju tveksamt om du blöder så lite. Om du vill vara helt säker så borde du kontakta vården.

I vecka 6 blödde jag rikligt typ som mens eller lite mer i mängden men annorlunda blödningar (mer koagulerat och såg som sagt hinnor en gång) i några dagar innan det avtog och blev brunare i färgen.

Det kan ju vara en blödning som inte lett till missfall.

• Anonym (Troligtvis)
    Anonym (Q) skrev 2018-09-13 10:46:51 följande:

Det blöder inte längre, utan det var det lilla blod som kom imorse. Nu kommer bara lite brunt. Ska jag fortsätta tolka det som missfall?

Ja det hade jag gjort. För min del började det med gula/bruna flytningar till och från i några dagar sen brunt blod, sen lite rött, sen tillbaka till bruna flytningar, sen ingenting några dagar, sen rosa flytningar och sen stor blödning (med någon dags uppehåll efter ett par dagar och sen kom det tillbaka igen). Det tog dessutom över en vecka innan det började blöda eller komma bruna/gula flytningar alls från det att jag visste att missfall var på gång (blodprov visade det).
  • Anonym (Q)
    Anonym (Troligtvis) skrev 2018-09-13 11:55:34 följande:

Ja det hade jag gjort. För min del började det med gula/bruna flytningar till och från i några dagar sen brunt blod, sen lite rött, sen tillbaka till bruna flytningar, sen ingenting några dagar, sen rosa flytningar och sen stor blödning (med någon dags uppehåll efter ett par dagar och sen kom det tillbaka igen). Det tog dessutom över en vecka innan det började blöda eller komma bruna/gula flytningar alls från det att jag visste att missfall var på gång (blodprov visade det).

Vilken vecka var du i? Hade du nån smärta? Upphörde dina symptom?
  • Anonym (Troligtvis)
    Anonym (Q) skrev 2018-09-13 14:16:08 följande:

Vilken vecka var du i? Hade du nån smärta? Upphörde dina symptom?

V.5. Hade ingen smärta för det mesta. "Mensvärk" vissa dagar, men främst när riktiga blödningen kom. Jag hade i stort sett inga symtom men det lilla jag hade försvann ja.
  • Kasperina

Ja det kan vara missfall och det är också vad det troligen är. Är trött på alla som skriver att man inte ska vara orolig, att det är vanligt osv. Jag har varit gravid 4 gånger. I 3 av 4 graviditeter började jag få bruna flytningar i v.4-5. Alla gånger skrev folk att slappna av, det är ingen fara, det är vanligt att får sånt, var glad och njut av graviditeten osv osv osv. Bullshit. Det är ett dåligt tecken, det går inte att komma runt. Jag fick missfall alla tre gånger. 

Jag har varit gravid 5 gånger och det är bara i en av graviditeterna som jag inte haft bruna flytningar runt v5-6. Den gången blev det MA.
    Jag har även haft störtblödning med klumpar och blödning som kraftig mens v9-15 i en graviditet som slutade bra (=levande barn).

Är så trött på alla som överdriver och skriver att minsta lilla bloddroppe = missfall.
    de allra flesta blöder lite någon gång under sin graviditet, så en liten blödning säger ingenting.
    Blödning tillsammans med kraftig smärta är ett dåligt tecken, men var och en för sig behöver varken blödning eller smärta betyda något.
Svar på tråden Ljusbruna flytningar v 5