• 1910FF

Hund beter sig som att den är full

Hej!

Min hund på 12 år har börjat bete sig lite udda.
    För ungefär en månad sedan började det. Hon vinglar med huvudet, har svårt att gå rakt osv. Precis som att hon är snurrig eller väldigt full. 
    Den gången så varade det bara i ca 5 minuter så jag trodde det var överansträngning eller liknande.

Men idag så har hon gjort så hela kvällen, har inte själv varit hemma men en familjemedlem berättade det för mig.

Har försökt googla lite men inte hittat något jätte vettigt. Vad tror ni kan vara fel på vovven? Hon är annars väldigt pigg och aktiv, aldrig varit sjuk eller något liknande tidigare.

Bör jag åka in till vet med henne imorgon? 

mvh

• Svar på tråden Hund beter sig som att den är full
  • Deceree1
    Emerencia skrev 2018-09-15 11:10:19 följande:

Ja, plågsamt vet ju faktiskt inte om den upplever det. Oftast visar hundar en oro att dra sig under eller söka trygghet och hjälp hos människor vid smärta eller obehag. Om hunden i allmänhet mår bra och inte verkar väldigt påverkad tycker faktiskt jag inte man åker in akut under helg för detta med en hund på 12 år. Någon måtta får det vara. Hundar med brutna ben, yllar i höga skyn av smärta eller annat. Ja då tycker jag man åker in.

Och om hunden är på väg att bli uttorkad pga att den spyr och har diarré. Då är det också bråttom.
  • Emerencia
    Deceree1 skrev 2018-09-15 13:28:07 följande:

Och om hunden är på väg att bli uttorkad pga att den spyr och har diarré. Då är det också bråttom.

Nu ser jag inte trådstartem längre av någon anledning, men jag har inget minne av att TS skrev att den spyr och har diarré. Det är en annan sak, då är det ju akut.
  • Deceree1
    Emerencia skrev 2018-09-15 19:17:05 följande:

Nu ser jag inte trådstartem längre av någon anledning, men jag har inget minne av att TS skrev att den spyr och har diarré. Det är en annan sak, då är det ju akut.

Nej absolut. Jag svarade bara på den som skrev att mån åkte in akut om det gällde tex brutet ben och jag bara tillade OCH uttorkning. Just det svaret va mer allmänt och inte direkt till TS. Ber om ursäkt om det blev missförstånd.
  • 2barnsmorsan

Jag hade ringt och kollat med veterinär om symptomen och få råd om hur snabbt man bör komma in. Men det ska ju absolut kollas upp. Har hunden haft det från och till under en längre tid så är det ju antagligen inte så akut att du behöver åka på studs. Men det verkar ju som att det kan vara nåt neurologiskt. Kan vara allvarligt.

Hundar som fått diskbråck kan börja vingla också- och de kan vara väldigt bra på att dölja smärta så var inte säker på att hon inte har ont.

• Tiffany

Du borde absolut åka in med hunden. Han är nog yr och vinglar. Kan vara allt möjligt. 

• 1910FF

Hej, hade inte tid att uppdatera igår så jag gör det nu.

Ringde till veterinären igår och dem sa att vi skulle låta hunden vila och att hon bör må bra inom 24h (det brukar hålla i sig i 72h) och om hon inte gör det så ska vi åka in.

Det har gått ungefär 60h sen allt började och hon mår mycket bättre, lite vinglig fortfarande men kan gå kortare promenader, äta, dricka osv.

Jag tackar vissa i tråden för era svar. Ni okunniga bör inte yttra er i framtiden! 

Fick höra "stroke, cancer, tumörer, fel i hjärnan" osv. När det bara var problem med örat.

Återigen tack!

• Tiffany
    1910FF skrev 2018-09-16 19:56:19 följande:

Hej, hade inte tid att uppdatera igår så jag gör det nu.

Ringde till veterinären igår och dem sa att vi skulle låta hunden vila och att hon bör må bra inom 24h (det brukar hålla i sig i 72h) och om hon inte gör det så ska vi åka in.

Det har gått ungefär 60h sen allt började och hon mår mycket bättre, lite vinglig fortfarande men kan gå kortare promenader, äta, dricka osv.

Jag tackar vissa i tråden för era svar. Ni okunniga bör inte yttra er i framtiden! 

Fick höra "stroke, cancer, tumörer, fel i hjärnan" osv. När det bara var problem med örat.

Återigen tack!

Sa vet att det bara var örat utan att undersöka hunden? Visst även om det bara var örat så kunde det ju ha varit allt möjligt och absolut bäst o ta det säkra före de osäkra, dvs att kontakta med veterinär för rådgivning 
  • 1910FF
    Tiffany skrev 2018-09-17 00:05:22 följande:
    Sa vet att det bara var örat utan att undersöka hunden? Visst även om det bara var örat så kunde det ju ha varit allt möjligt och absolut bäst o ta det säkra före de osäkra, dvs att kontakta med veterinär för rådgivning 
    Ja det gjorde vi också. Men man behöver inte anta det värsta om man inte har koll. Nu vet vi att det är örat. Ganska uppenbart att det inte är hjärntumör eller liknande dödssjukdomar om hunden är glad och leker trots att den är snurrig.
  • Dexter dot com
    1910FF skrev 2018-09-17 01:20:03 följande:
    Ja det gjorde vi också. Men man behöver inte anta det värsta om man inte har koll. Nu vet vi att det är örat. Ganska uppenbart att det inte är hjärntumör eller liknande dödssjukdomar om hunden är glad och leker trots att den är snurrig.
    Inte ens vet kan ha koll om dom inte undersökt hunden och eftersom hunden haft liknande symptom en månad innan tycker jag personligen att man åker in akut när det händer igen. Vad för diagnos ställde veterinären per telefon och hur ser behandlingen ut?
  • Deceree1

Varför måste ni ställa hundägaren till svars? Hunden mår ju bättre nu. Och dom har ju varit i kontakt med vet.

• Dexter dot com
    Deceree1 skrev 2018-09-17 10:32:58 följande:

Varför måste ni ställa hundägaren till svars? Hunden mår ju bättre nu. Och dom har ju varit i kontakt med vet.

För att ingen seriös veterinär ställer diagnos på telefon utan att ha sett hunden och eftersom symptomen återkommer måste man självklart fastställa orsaken och behandla.
  • Tiffany
    Dexter dot com skrev 2018-09-17 17:33:59 följande:
    För att ingen seriös veterinär ställer diagnos på telefon utan att ha sett hunden och eftersom symptomen återkommer måste man självklart fastställa orsaken och behandla.
    exakt vad jag tänkte. har man djur och dem blir sjuka tar man väl dem till vet för undersökning. Jag hade inte gett mig föränn mitt djur blivit undersökt. Att en vet svarar det är bara örat i telefon verkar skevt, vadå örat, vad är det med örat osv? Något påverkar ju balansen.. men vi alla djurägare är olika och det får vi väl acceptera, hoppas ialf hunden blir helt återställd :)
  • 1910FF
    Tiffany skrev 2018-09-17 19:06:52 följande:
    exakt vad jag tänkte. har man djur och dem blir sjuka tar man väl dem till vet för undersökning. Jag hade inte gett mig föränn mitt djur blivit undersökt. Att en vet svarar det är bara örat i telefon verkar skevt, vadå örat, vad är det med örat osv? Något påverkar ju balansen.. men vi alla djurägare är olika och det får vi väl acceptera, hoppas ialf hunden blir helt återställd :)
    Hunden är redan helt återställd, enligt vet var det öroninfektion.
  • Dexter dot com
    1910FF skrev 2018-09-17 21:23:06 följande:
    Hunden är redan helt återställd, enligt vet var det öroninfektion.
    Så hunden har haft en öroninfektion i över en månad och blir så påverkad att den vinglar och inte kan gå ordentligt och nu har öroninfektionen läkt ut utan behandling på på några dagar? Mig veterligen beror öronproblem nästan alltid på svamp eller bakterier och försvinner inte utan behandling så hur din vet kan ställa diagnos över telefon utan en odling är för mig ett mysterium och att du som hundägare tror på det och inte åker in med hunden till en annan veterinär är ett ännu större mysterium.
  • Hippofluff

Nu är tråden ganska gammal, men om den kommer upp i någons googling i framtiden så kika på idiopatiskt vestibulärt syndrom. Det stämmer ganska bra med symptomen.

Svar på tråden Hund beter sig som att den är full