• Anonym (Carin)

Hur mycket i ersättning från soc?

Om man tidigare aldrig fått hjälp av soc

Kan man som ensam 31 åring få detta i stöd?

I månaden tills man ordnat upp situationen?

Hyra 6000 kr liten tvåa.

El ca 500 kr

Övriga räkningar försäkring, mobil m.m 500

Mat, städ, hygienartiklar 1500

Mediciner 500

Buss 500 kr

9500 kr

• Svar på tråden Hur mycket i ersättning från soc?
  • Anonym (Hj)

Hur har du försörjt dig hittills? Vad är din plan framåt?

• Beccus

Du kan göra en provberäkning på nätet. Det dom räknar med är hyra, el, fackavgift, arbetsresor. Sen beror det på hur det har sett ut 3 månader bakåt med inkomst, utgifter, tillgångar & sparande

• Anonym (Carin)

Inte haft inkomst på ett år

Av många olika orsaker

Har fått hjälp av folk i min närhet till det viktigaste

Dessförinnan arbetat ca 10 år.

Tänkte börja söka jobb igen är planen

Vart kan man provberäkna?

• Beccus
    Anonym (Carin) skrev 2018-09-15 12:37:02 följande:

Inte haft inkomst på ett år

Av många olika orsaker

Har fått hjälp av folk i min närhet till det viktigaste

Dessförinnan arbetat ca 10 år.

Tänkte börja söka jobb igen är planen

Vart kan man provberäkna?

Googla "provberäkna försörjningsstöd" gjorde jag tidigare idag, i regel brukar det stämma på ett ungefär. Dom har ju ett normbelopp som ska täcka mobil, mat, hygien sen tillkommer hyra, el, fack, arbetsresor. Medicin kan man få för oxå, men det får man söka extra för. Var iaf så när jag själv var "beroende" av soc för några år sen
  • Anonym (Carin)

Finns det en gräns på hur länge man kan få socialbidrag?

• Beccus
    Anonym (Carin) skrev 2018-09-15 12:59:10 följande:

Finns det en gräns på hur länge man kan få socialbidrag?

Det tror jag inte. När jag sökte sist, är några år sen, så hade dom krav att man är inskriven på arbetsförmedlingen och söker jobb. Man skulle även lämna en lista på jobb man har sökt. Det är 3-4 år sen jag själv behövde deras hjälp så vet inte om nåt sånt här ändrats. Ring kommunen på måndag annars och hör med dom. Men har du inte haft inkomst på 1 år så borde det inte vara några problem, men beror lite på varför och vad du har gjort för att lösa din situation. Sen kan det vara olika från kommun till kommun, vissa kan vara hårdare än andra. Men det bästa är att ta kontakt med en handläggare
  • socce

Hej
    Jag har tidigare arbetat med ekonomiskt bistånd. Utifrån vad du beskrivit så har du anledning att ansöka om ek. bistånd hos soc. Som någon här tidigare skrivit så kommer handläggaren ta hänsyn till dina inkomster de senaste månaderna (3 vanligtvis), samt ev. andra tillgångar av större värde.

Försörjningsstöd söker man för en månad i taget. För att vara berättigad bistånd behöver man, förutom att sakna pengar, också vara aktivt arbetssökande och göra sitt bästa för att inte behöva bidraget. Man behöver också söka andra ev. bidrag först.

Avsikten med bidraget är att det endast ska vara tillfälligt, men ibland tar det tid att komma på benen igen och det finns ingen bortre gräns för hur länge man kan ta emot försörjningsstöd!

Din första ansökan gäller från den dagen du får kontakt med soc, så jag skulle föreslå att du ringer på måndag och rådfrågar en handläggare i din kommun. Även om hen aldrig kan ge dig ett klart besked utan en beräkning och en uträkning, så kan du få en bra hum om det är lönt att ansöka.

Mvh

Svar på tråden Hur mycket i ersättning från soc?