Hur vet man om man är en potentiell våldtäksman?
Hej!
Jag läste en liten text där det stod lite om våldtäktsmän och om deras osäkerhet i deras egna manlighet.
Jag ser mig själv som konflikträdd och det måste väl ha någonting med osäkerhet. Hur vet man om man är ''osäker för sin manlighet'', vad exakt betyder det där ens?
Jag står för mänskliga rättigheter och bryr mig om mina medmänniskor. Just därför är jag rädd, betyder detta att jag kommer i framtiden bli någon våldtäktsman eller något?
Info om mig - Jag har råkat utför misshandel, hot och trakasserier i mitt hem i många, många år. Slutligen har jag kontaktat socialen om hjälp och placerades med omedelbar verkan i ett skyddad boende. Jag har goda vänner och är allmänt aktiv på fritiden. Håller på med träning, sport och volontärsarbete. Jag extrajobbar och studerar. Jag har ambitioner i mitt liv.
Jag vet inte om jag har känslor av oduglighet och att vara ovärdig. Däremot kan jag ibland känna mig osäker om varför jag blir omtyckt/varför jag har kompisar. Sådana tankar och känslor hade jag mer för ett halvår sedan. Men just idag känner jag inte så stor osäkerhet för det. Utan jag låter det snarare ha sin flyt och roar mig med mina kamrater.
Men när jag läste om detta, så vart jag rädd. Betyder detta att jag någon gång kommer ''explodera'' i framtiden och göra något hemskt?
En positiv tecken är att jag någon gång föll för en kvinna. Jag torr inte hon hade någon aning om vad jag kände för henne. Men vi vart goda kompisar och hon berättade att hon hade hitta en kille som hon tyckte väldigt mycket om. Jag vart hjärtesorg men jag kände ingen skymt av svartsjuka eller ilska överhuvudtaget. Hon fick min stöd och gratulation. Vi är än idag kompisar och småningom försvann mina känslor med tiden. Icke på ett dramatiskt sätt.
Det är några sådana ''små'' saker som kan få mig att känna att jag ligger på en säker bana. Men texten skrämde mig.
Jag skulle aldrig någonsin få sådana idéer. Men jag kunde inte hjälpa att må dåligt och bli rädd.
Hur kan man veta om man är ''osäker på sin manlighet''. Som sagt, jag vet inte ens vad det där menas.