• Anonym (Rädd och mår dåligt)

Hur vet man om man är en potentiell våldtäksman?

Hej!

Jag läste en liten text där det stod lite om våldtäktsmän och om deras osäkerhet i deras egna manlighet.

Jag ser mig själv som konflikträdd och det måste väl ha någonting med osäkerhet. Hur vet man om man är ''osäker för sin manlighet'', vad exakt betyder det där ens?

Jag står för mänskliga rättigheter och bryr mig om mina medmänniskor. Just därför är jag rädd, betyder detta att jag kommer i framtiden bli någon våldtäktsman eller något?

Info om mig - Jag har råkat utför misshandel, hot och trakasserier i mitt hem i många, många år. Slutligen har jag kontaktat socialen om hjälp och placerades med omedelbar verkan i ett skyddad boende. Jag har goda vänner och är allmänt aktiv på fritiden. Håller på med träning, sport och volontärsarbete. Jag extrajobbar och studerar. Jag har ambitioner i mitt liv.

Jag vet inte om jag har känslor av oduglighet och att vara ovärdig. Däremot kan jag ibland känna mig osäker om varför jag blir omtyckt/varför jag har kompisar. Sådana tankar och känslor hade jag mer för ett halvår sedan. Men just idag känner jag inte så stor osäkerhet för det. Utan jag låter det snarare ha sin flyt och roar mig med mina kamrater.

Men när jag läste om detta,  så vart jag rädd. Betyder detta att jag någon gång kommer ''explodera'' i framtiden och göra något hemskt?

En positiv tecken är att jag någon gång föll för en kvinna. Jag torr inte hon hade någon aning om vad jag kände för henne. Men vi vart goda kompisar och hon berättade att hon hade hitta en kille som hon tyckte väldigt mycket om. Jag vart hjärtesorg men jag kände ingen skymt av svartsjuka eller ilska överhuvudtaget. Hon fick min stöd och gratulation. Vi är än idag kompisar och småningom försvann mina känslor med tiden. Icke på ett dramatiskt sätt.

Det är några sådana ''små'' saker som kan få mig att känna att jag ligger på en säker bana. Men texten skrämde mig.

Jag skulle aldrig någonsin få sådana idéer. Men jag kunde inte hjälpa att må dåligt och bli rädd.

Hur kan man veta om man är ''osäker på sin manlighet''. Som sagt, jag vet inte ens vad det där menas.

• Svar på tråden Hur vet man om man är en potentiell våldtäksman?
  • Anonym (Carro)

Osäker i sin manlighet betyder väl i detta fallet att man känner ett behov av att visa sig extra "manlig" genom att utöva makt och förtryck när man får chansen. Att man är rädd att bli betraktad som mes och tror att man kan bättra på sitt anseende genom att bete sig som ett svin. Sedan kan man ju vara osäker i sin manlighet utan att det tar sig sådana uttryck. Det finns gott om osäkra killar som är genomsnälla och aldrig skulle göra en fluga förnär.

• Anonym (Rädd och mår dåligt)
    Anonym (Carro) skrev 2018-09-15 17:08:10 följande:

Osäker i sin manlighet betyder väl i detta fallet att man känner ett behov av att visa sig extra "manlig" genom att utöva makt och förtryck när man får chansen. Att man är rädd att bli betraktad som mes och tror att man kan bättra på sitt anseende genom att bete sig som ett svin. Sedan kan man ju vara osäker i sin manlighet utan att det tar sig sådana uttryck. Det finns gott om osäkra killar som är genomsnälla och aldrig skulle göra en fluga förnär.

Tack för ditt inlägg!

Jag sökte lite mer på Internet och läste att de som senare blir en våldtäktsman har låg eller ingen empati alls ifrån början.

Jag har empati och dessutom var rädd att jag skulle göra illa någon. Så jag känner mig lite mer säker på banan.

ÄVEN din text fick mig att känna mig lugn och säker eftersom du skrev att vid det här fallet, så vill man visa sig mer ''manlig'' genom att utöva makt och förtryckt. Jag har inte sådana behov alls.

Tack igen för ditt inlägg! :)
  • Nimzay

Jag tänker lite att ett positivt tecken när det gäller detta kanske kan vara att du faktiskt funderar över det och är orolig, har för mig man har hört det ibland, att folk som verkligen oroar sig för att bli galna, våldsamma, farliga osv blir det i själva verket sällan, men jag vet inte om det stämmer dock...fast det var hur som helst en tanke jag fick ;)

• Mimosa86

Om du känner empati för dina medmänniskor och inte värdera människor olika (ex anser att vissa kvinnor förtjänar att behandlas sämre än andra kvinnor) så har du absolut inget att oroa dig för. Osäkerhet är vanligt och hur många kan säga att man känner sig 100% hemma i sin könsroll?

• Anonym (G)
    Mimosa86 skrev 2018-09-15 19:28:55 följande:
    Om du känner empati för dina medmänniskor och inte värdera människor olika (ex anser att vissa kvinnor förtjänar att behandlas sämre än andra kvinnor) så har du absolut inget att oroa dig för. Osäkerhet är vanligt och hur många kan säga att man känner sig 100% hemma i sin könsroll?
    Håller med.
Svar på tråden Hur vet man om man är en potentiell våldtäksman?