Anonym (?) skrev 2018-09-15 19:30:12 följande:
Hade du barnen på heltid? Vad är det för val du gjorde som du ångrar, när barnen var små? Om det går bra att jag frågar...

Det går bra
Precis när vi skildes hade jag gått klart skolan (jag pluggade ekonomi för att få bättre jobb) så fick jag erbjudande om jobb som jag fick tacka nej till eftersom det låg så pass långt bort att jag inte hann hem och hämta barnen på förskolan.
Valet gjorde jag utan att ens prata med pappan, jag tog för givet att han skulle säga nej till att alltid hämta dem på förskolan samt nej till flytt närmare om det hade kunnat ordnas. Sen flyttade han själv åt det hållet när han träffade sin nya. OCH lite rädsla för egen del också, det var ganska långt jag hade behövt flytta och vi bodde på en liten mysig ort.
Sen valde jag av okunskap och lite rädsla att inte söka hjälp när jag mådde dåligt så jag blev inte den där aktiva mamman som jag önskat, jag var det i början, men det försvann mer och mer. Barnen säger dock nu att de inte tänkt på att vi oftast var inne, den äldsta minns skogsutflykterna vi gjorde när vi bodde i huset, men den yngsta gör inte det.
Var kanske inte medvetna val på det viset egentligen men...
Är väl mest att jag känner skuld för att barnen fått försaka så mycket som andra barn fått. Dels av ekonomiska skäl, men också för att jag inte orkade. Detta gjorde att jag inte heller orkade umgås med så många andra, så vi höll oss mest för oss själva.
Men jag var hemma mycket, man kan se det så också, att jag valde bort karriär för att kunna vara hemma mer med barnen så de hade sällan långa dagar på förskolan. Jag är bara lite dålig på att se sånt.