• Anonym (Anhörig)

Är det vanligt att folk bara försvinner från släkten?

Jag undrar om det är vanligt att vid skilsmässa i era släkter. Att den som är ingift bara liksom försvinner

Man får inte som anhörig chans att säga adjö

Trots man firat massa jular ihop.

Man vill ju inte lägga sig i

Helt plötsligt är personen borta och av respekt för släktingen vill man inte kontakta och lägga sig i.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk bara försvinner från släkten?
  • Anonym (Asd)

Ja, så har det funkat i min släkt i de fall där skilsmässan inte följts av vänskap mellan de två som tidigare var gifta (=det vanligaste). Skälet till relationen med den ingifte var ju just att hen var gift med ex en syster, morbror eller liknande. Att upprätthålla den relationen hade känts väldigt konstigt, tycker jag.

• Anonym (Anhörig)

Slutade ni tillochmed att skicka julkort eller god jul sms till dem?

• Anonym (uuu)

Oftast blir det så, skulle jag säga.

Inte för att man kanske ha något emot exet men det blir inte riktigt normalt att man kanske har en egen relation om tex ens egen son eller dotter gör slut med en person. Nu kommer säkert flera skriva att joho då, det har jag - och visst finns det - men jag tror det är mest vanligt att man fasas ut. Man hejar om man ser dem på stan och det kan ju hända att man råkar vara på någon gemensam bekants 50-årsfest eller liknande, helt ok. 

Är själv utfasad från mina ex:s släkter och det känns verkligen helt ok. Däremot har jag en del av dem på Facebook

• Anonym (uuu)
    Anonym (Anhörig) skrev 2018-09-15 16:47:53 följande:

Slutade ni tillochmed att skicka julkort eller god jul sms till dem?

Haha, julkort har jag inte skickat till nån på mer än 10 år och jul-sms brukar jag inte hellre skicka. Det är lite en utdöende tradition det där med julkort. Min gamla mamma skickar till mig men det är nog ungefär det. (och då har ja stort umgänge, men det har väl blivit att sociala medier mer och mer övertagit julkortens roll) 
Svar på tråden Är det vanligt att folk bara försvinner från släkten?