• Anonym (Sambo)

Kan en lägenhet bli två? Eller blir jag hemlös?!

Om man är sambo

Jag vill inte bo med min sambo mer

Vi har hyresrätt

Ska alltid hyresvärden erbjuda mig en lägenhet då?

Har ej råd köpa och köerna är flera år på andra hyresrätter

Eller blir man mambo eller hemlös?!

• Svar på tråden Kan en lägenhet bli två? Eller blir jag hemlös?!
  • Anonym (Öh nej....)

Ni kan lägga in om byte och se om någon vill byta två lägenheter mot eran. Men annars nej hyresvärden har ingen skyldighet att hjälpa dig.

• Anonym (nope)

Frågan är ju vem som står på lägenheten och det är då den som har rätten att bo kvar där , den andra får flytta och får skaffa en lya precis på samma sätt som alla andra, dvs stå i kö om man inte känner någon då .. därför är det bra att man fortsätter att stå i hyreskö även om man flyttar ihop med någon IFALL det tar slut och man flyttar isär.

• Anonym (Sambo)

Så sambon kan inte bo kvar i 2an?

Utan det blir isåfall varsin etta med vadå två singlar i varsin etta som vill bli sambo?!

Vem är det som får bo kvar i lägenheten enligt lagen tjejen eller killen? Hur avgörs det?

En av oss har ingen egen inkomst kommer den personen bli vräkt om den inte får jobb trots lånar av anhöriga? Kontrollerar hyresvärden sånt om man har jobb?! Alltså nuvarande?!

• Anonym (Sambo)

Vi står båda, på kontraktet men en av oss har inte haft inkomst på några år

• Anonym (nope)

Jag har tyvärr ingen aning om vem som får stanna kvar om båda står på lägenheten men antar att man då får lösa det sins emellan, vem som ska flytta liksom.

• Anonym (Öh nej....)
    Anonym (Sambo) skrev 2018-09-17 00:39:12 följande:

Utan det blir isåfall varsin etta med vadå två singlar i varsin etta som vill bli sambo?!

Vem är det som får bo kvar i lägenheten enligt lagen tjejen eller killen? Hur avgörs det?

En av oss har ingen egen inkomst kommer den personen bli vräkt om den inte får jobb trots lånar av anhöriga? Kontrollerar hyresvärden sånt om man har jobb?! Alltså nuvarande?!

Den som är skriven på lägenheten, eller den som har rätt enligt sambolagen bor kvar om hen vill bo kvar i lägenheten. Man måste dock fortfarande uppfylla de krav som finns på lägenheten när det kommer till hyra osv och har en av er inte ett jobb är det inte så troligt att den personen får ta över kontraktet. Undantaget är om det är barn inblandat och socialen hjälper till med hyran.  

Ni kan byta er lägenhet mot två lägenheter, men då måste ni fortfarande ha vad som krävs för att ha rätt till kontraktet. Dvs man behöver ha jobb eller på annat sätt kunna bevisa att man kan betala hyran. 

• Anonym (...)
    Anonym (Sambo) skrev 2018-09-17 00:39:12 följande:

I regel så blir det nog så att ni får byta till er varsin mindre lägenhet, om ni inte har tur och hittar bytare som tvunget vill bo i just ert område, då kan man få tag i lite vad som helst. Men ska en av er bo kvar så har den andre ju inget att byta med alls.

Står man utan verifierbar inkomst så är det svårare att få ett kontrakt, kan man erbjuda flera depositionshyror så kan det i vissa fall väga upp. Enklaste sättet att få tak över huvudet är nog att hyra ett rum eller flytta till en mindre ort. Saknas jobb så kanske man är mer villig att prova på en ny ort.
  • Anonym (asdf)

En hyresrätt ingår i samboegendomen (om den är skaffad för gemensamt bruk) och ska tillfalla den med störst behov. Oftast den som har barn men kan också vara den med sämst ekonomiska förutsättningar.

Det finns ingen lagstiftning om vilka krav en hyresvärd får ställa på nya hyresgäster. Därför är det ofta relativt höga krav på att få en hyresrätt. Däremot finns det lagstiftning gällande de krav som hyresvärden får ställa på en redan befintlig hyresgäst som ska ta över en hyresbostad vid bodelning. Lagen accepterar bara minimikrav vilket innebär att man vid bodelning har rätt att ta över en bostad med rätt små medel. Tror att bara en inkomst som täcker hyran alternativt försörjningsstöd räcker för att hyresvärden inte ska kunna neka övertagning.

Med det jag sagt i åtanke så tycker jag att ni kan prova med att byta er bostad mot två mindre. Sannolikheten för att det ska lyckas är dock liten då det dels ofta är svårt att få till byten och dels för att den sämst bemedlade av er kan ha svårt att bli godkänd som ny hyresgäst någonstans. I andra hand tycker jag att ni ska följa lagen och låta den med störst behov och sämst förutsättningar att överta er lägenhet. I tredje hand tycker jag att den andra kan få överta lägenheten eftersom det är bättre att en av er kan behålla sitt hem än ingen.

Svar på tråden Kan en lägenhet bli två? Eller blir jag hemlös?!