• hejlina

Förlossningsdrinken?

Är det någon här som har provat förlossningsdrinken? Hade ni några känningar innan ni tog den? Vilken vecka var ni i? Vad hände? Berätta allt! Så nyfiken.

Och ja, jag vet att bebis kommer när den kommer osv. Skippa dom kommentarerna, tack! :D

Förlossning, gravid, förlossningsdrink
  • Svar på tråden Förlossningsdrinken?
  • JLES
    Anonym (A) skrev 2018-09-19 12:58:59 följande:
    Det tét dricker jag också. Vad menas med tona livmodern?
    Det betyder alltså att muskulaturen "tonas". :) Blir lite mer redo för barnafödande det vill säga! :D
  • grönaärtan
    Anonym (A) skrev 2018-09-19 13:11:07 följande:
    Hjälpte den förlossningen och läkningsprocessen då? Det har jag också hört att det ska hjälpa till med
    jag läste att det skulle hjälpa med mjölken (produktionen) å det var ett nej... förlossning var ej toppen haha igångsättning på 3 dygn, själva förlossningen 10 timmar, ej drömmen heller som slutade i klipp, sugklocka and what not...

däremot så var avslaget (om det nu hette så) borta på kanske 2 veckor... blödde mycket första kanske vecka sedan kom jätteklumpar av blod å sen var det klart. jag kommer prova detta igen (väntar barn i mars) å hoppas på att det går bättre nu:):)
  • Anonym (A)
    Kronärtskockan skrev 2018-09-19 17:15:33 följande:

Är det inte bättre att köra på de klassiska färdknäppena? Ha sex, ät ananas i mängder, gå i trappor

Ananas har jag aldrig hört talas om skulle sätta igång förlossningen
  • JLES

Är det inte bättre att köra på de klassiska färdknäppena? Ha sex, ät ananas i mängder, gå i trappor

Vi har trappor i lägenheten.. 15 trappsteg som jag ABSOLUT inte kan tänka mig gå upp och nerför om och om igen.. Lat och foglossning hihihi ;)
  • JLES
    Anonym (A) skrev 2018-09-19 17:28:23 följande:

Ananas har jag aldrig hört talas om skulle sätta igång förlossningen

Jo det är en gammal hederlig metod
  • Anonym (A)
    JLES skrev 2018-09-19 17:35:01 följande:

Jo det är en gammal hederlig metod

Ska den va färsk eller går det bra med konserverad? Ska den ätas på ett speciellt sätt?
  • JLES
    Anonym (A) skrev 2018-09-19 17:40:11 följande:

Ska den va färsk eller går det bra med konserverad? Ska den ätas på ett speciellt sätt?

Ingen aning haha.. Har inte provat :D Googla på?t :)
  • Kronärtskockan
    JLES skrev 2018-09-19 17:34:45 följande:

Vi har trappor i lägenheten.. 15 trappsteg som jag ABSOLUT inte kan tänka mig gå upp och nerför om och om igen.. Lat och foglossning hihihi ;)

Haha ja samma här, försöker undvika trappor så gott det går!
  • grönaärtan

jag har verkligen provat allt i v 41+5 typ gick jag 8 km i -15 jättefort för att jag missade bussen till BM, hade sex, åt stark mat, badade varmt, tom badtunna, gick i trappor--- vill dem inte så kommer dem inte:):)
  • Anonym (Bästa tipset)

Mitt bästa tips är att vila så mycket som möjligt.

Med ettan höll jag på och gick i trappor, promenerade, hade sex. Och bara ville att ungen skulle komma ut. Slutade med igångsättning, som tog tid och asjobbig förlossning pga var helt slut. Var trött i flera veckor efter...

Med tvåan sov jag mycket. Låg på soffan så ofta jag kunde. Vilade och tog det lugnt och njöt. Kom igång av sig själv en vecka efter bf och hade en jättebra, lugn och smidig förlossning. Var helt pigg och utvilad efteråt och orkade med bebisen. :)

Förlossningar startar ofta på natten när stresshormoner är lägst. Jag tror definitivt att det bästa är att vila mycket och ta hand om sig. :)

• Anonym (A)
    Anonym (Bästa tipset) skrev 2018-09-20 07:58:19 följande:

Mitt bästa tips är att vila så mycket som möjligt.

Med ettan höll jag på och gick i trappor, promenerade, hade sex. Och bara ville att ungen skulle komma ut. Slutade med igångsättning, som tog tid och asjobbig förlossning pga var helt slut. Var trött i flera veckor efter...

Med tvåan sov jag mycket. Låg på soffan så ofta jag kunde. Vilade och tog det lugnt och njöt. Kom igång av sig själv en vecka efter bf och hade en jättebra, lugn och smidig förlossning. Var helt pigg och utvilad efteråt och orkade med bebisen. :)

Förlossningar startar ofta på natten när stresshormoner är lägst. Jag tror definitivt att det bästa är att vila mycket och ta hand om sig. :)

Det brukar väl va tvärtom att vila kan fördröja förlossningen och att stress triggar förlossning och ökar risken att föda för tidigt ? Dom som har prematura sammandragningar blir ju beordade vila för att inte trigga igång förlossning
  • Anonym (Bästa tipset)
    Anonym (A) skrev 2018-09-20 09:30:15 följande:

Det brukar väl va tvärtom att vila kan fördröja förlossningen och att stress triggar förlossning och ökar risken att föda för tidigt ? Dom som har prematura sammandragningar blir ju beordade vila för att inte trigga igång förlossning

Beror nog på olika saker. Tryck neråt kan ju stimulera en att öppna sig.

Åandra sidan så har ju hormonet oxytocin en väldigt stor inblandning i värkarbete och sammandragningar och det är ju ett så kallat må bra hormon. :)

Sen är ju också en förlossning som ett maratonlopp. Jag tror en stor anledning till att jag orkade igenom hela förlossningsarbetet och fortfarande var pigg efteråt var pga att jag vilat, sovit och ätit ordentligt innan. Kroppen var laddad och inte redan utmattad pga sprungit i trappor och what not.
  • Anonym (Bästa tipset)

Dessutom föds nästan alla barn på natten och tidig morgon. När kroppen är som mest avslappnad!
  • JLES

Ja, nä. Vila är bra för att få igång förlossningen och för att orka med förlossningen.

De som blir sängliggandes med hotad förtidsbörd blir det för att deras livmodertapp och livmoder av någon anledning blivit inkompetent (som det kallas). Det kan vara så att kvinnan bara har en genetiskt inkompetent tapp eller att hon fått en infektion eller att hennes livmoder är rättretlig m.m. Då handlar det om att avlasta främst tappen och livmodern och därav sängläge. Eller om vattnet gått och man ska förhindra att det sipprar ut.
  • Anonym (Forskare)

Till alla som hetsar om risker så kommer här ett inlägg från en forskare som läst alla vetenskapliga publikationer om intag av ricinolja (den aktiva ingrediensen i förlossningsdrinken) för att bidra till mognad av tappen.

Det här säger dagens forskningsläge sammanfattningsvis:
    - ricinolja har inte visat några risker för barn eller mamma, utöver illamående och laxerande effekt hos mamman.
    - intag av ricinolja har visat statistiskt signifikant ökning av förlossningstart hos omföderskor som föder ett barn.

Till er som likställer en metod för induktion med moderksavlossning behöver lära er att tänka kritiskt och sluta skrämma upp folk utan att ha koll på fakta. Självklart så finns det farliga ?huskurer? för att starta en förlossning. Det betyder inte att alla är det. Om ni inte vet, så rekommenderar jag att ni läser på eller håller tyst.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Forskare) skrev 2025-09-29 15:26:49 följande:

Till alla som hetsar om risker så kommer här ett inlägg från en forskare som läst alla vetenskapliga publikationer om intag av ricinolja (den aktiva ingrediensen i förlossningsdrinken) för att bidra till mognad av tappen.

Det här säger dagens forskningsläge sammanfattningsvis:
    - ricinolja har inte visat några risker för barn eller mamma, utöver illamående och laxerande effekt hos mamman.
    - intag av ricinolja har visat statistiskt signifikant ökning av förlossningstart hos omföderskor som föder ett barn.

Till er som likställer en metod för induktion med moderksavlossning behöver lära er att tänka kritiskt och sluta skrämma upp folk utan att ha koll på fakta. Självklart så finns det farliga ?huskurer? för att starta en förlossning. Det betyder inte att alla är det. Om ni inte vet, så rekommenderar jag att ni läser på eller håller tyst.

Läsa på när tråden startades kan också vara ett tips, denna från 2018 och inte aktiv sedan dess.
Svar på tråden Förlossningsdrinken?