• Anonym (Ts)

Kan jag inte söka föräldrapenning än?

Jag har varit inne på försäkringskassans hemsida via mina sidor mobilt bank id och skulle söka föräldrapenning genom att fylla i dagar. Jag sökte från och med bf datum men när jag skulle skicka in ansökan stod det att jag skulle lova på heder och samvete att uppgifterna är korrekta. Och det kan jag ju inte göra för jag kan ju inte lova att barnet kommer komma på bf datum.. hur gör jag nu måste jag vänta med att söka föräldrapenning tills barnet är fött?

• Svar på tråden Kan jag inte söka föräldrapenning än?
  • kioskvältare

Du kan självklart skicka in ansökan nu. Det handlar ju om att du inte ljugit och hittat på uppgifter som inte stämmer. Du har ju fått ett BF och det gäller ju.

• Anonym (Ts)
    kioskvältare skrev 2018-09-19 15:52:14 följande:

Du kan självklart skicka in ansökan nu. Det handlar ju om att du inte ljugit och hittat på uppgifter som inte stämmer. Du har ju fått ett BF och det gäller ju.

Men dom allra flesta föder ju inte på bf dagen
  • kioskvältare
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 15:52:52 följande:
    Men dom allra flesta föder ju inte på bf dagen
    Nej, men det spelar ju ingen roll, du har ju inte ljugit. 
  • Anonym (Ts)
    kioskvältare skrev 2018-09-19 15:53:53 följande:

Nej, men det spelar ju ingen roll, du har ju inte ljugit. 

Gör dom flesta som söker föräldrapenning så?
  • Lucius Vorenus

Sök föräldrapenning för graviditet istället för att ta hand om barn. Ändra till andra sökperioden.

• Erla
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 16:01:33 följande:

Gör dom flesta som söker föräldrapenning så?

Så gjorde jag :) dottern kom en vecka för tidigt, men det gick bra ändå. Alla så. Söker föräldrapenning får ju fylla i sina respektive uppgifter och självklart fattar se på fk att bebisar inte ploppar ut på bestämd tid.
  • Anonym (Ts)
    Lucius Vorenus skrev 2018-09-19 16:05:23 följande:

Sök föräldrapenning för graviditet istället för att ta hand om barn. Ändra till andra sökperioden.

Problemet är ju att om jag söker för graviditet så blir det ju typ sjukskrivning och jag kan inte sjukskriva mig eftersom jag inte har ett jobb. Sen vet jag ju inte när barnet kommer som sagt så vet inte när jag ska börja söka för ta hand om barn och vill helst ha hela ansökan klar innan barnet kommer
  • Anonym (Ts)
    Erla skrev 2018-09-19 16:06:59 följande:

Så gjorde jag :) dottern kom en vecka för tidigt, men det gick bra ändå. Alla så. Söker föräldrapenning får ju fylla i sina respektive uppgifter och självklart fattar se på fk att bebisar inte ploppar ut på bestämd tid.

Bara jag inte får skit för att uppgifterna inte blev helt korrekta
  • Lucius Vorenus
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 16:08:23 följande:

Problemet är ju att om jag söker för graviditet så blir det ju typ sjukskrivning och jag kan inte sjukskriva mig eftersom jag inte har ett jobb. Sen vet jag ju inte när barnet kommer som sagt så vet inte när jag ska börja söka för ta hand om barn och vill helst ha hela ansökan klar innan barnet kommer

Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknad förlossning så din ersättning blir densamma.
  • kioskvältare
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 16:09:41 följande:
    Det får du inte. Det är såhär det går till
  • Erla
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 16:09:41 följande:

I så fall är det något fel på deras system och samtliga föräldrar som söker föräldrapenning får i så fall skit för det.

Så som du sökte nu, söker i princip alla så du kommer inte få skit för det.
  • Tiina87

Så länge du är gravid, har skickat in moderskapsintyg, har fått ett bf datun och rätt inkomtupgifter så kan du skicka in ansökan om Fp. Fk vet att barn kan komma både före och efter bf och att saker kan ske under en graviditet eller förlossning.

Bf datum är just beräknad födelsedatum och inte alltod exakt datum då barnet ska komma.

• Anonym (Ts)

Måste jag vänta en månad på att fp ska komma igång efter att jag skickat in ansökan?

• syntharen

Jag antar att du TS vill jobba fram tills du ska föda? För i vanliga fall så sätter man ju ett datum då man vill gå från jobbet, t.ex en vecka inna BF och då ansöker man ju från det datumet. Kommer barnet tidigare så får man ansöka igen om att ta ut föräldrapenning tidigare.

• Anonym (Ts)
    syntharen skrev 2018-09-19 18:22:28 följande:

Jag antar att du TS vill jobba fram tills du ska föda? För i vanliga fall så sätter man ju ett datum då man vill gå från jobbet, t.ex en vecka inna BF och då ansöker man ju från det datumet. Kommer barnet tidigare så får man ansöka igen om att ta ut föräldrapenning tidigare.

Har som sagt inget jobb
  • syntharen
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 18:25:04 följande:

Har som sagt inget jobb

Förlåt, missade det, hur som helst kan du ju ta ut föräldrapenning 60 dagar innan BF men då räcker ju inte dagarna lika länge. Vad har du för nån inkomst nu? Tänker att det kanske spelar in, om det är försörjningsstöd kanske dom har nån åsikt om när du ska ta ut föräldrapenning. Men annars väljer du ju själv när du vill ta ut dagar.
  • Anonym (Lugn)

Du kan vara helt lugn. Ansök du from bfdagen!

Svar på tråden Kan jag inte söka föräldrapenning än?