• Anonym (Frågande)

Hur viktigt är BVC? Har flyttat och hamnat mellan stolarna

4-års

När vårt barn var 1,5 år så flyttade vi mellan två landsting. BVC-kontakten på den nya orten löste sig mer eller mindre automatiskt. Det blev endast en viss fördröjning kring nästa BVC-besök eftersom man hade missat att vi inte hade varit på 1,5-årskontroll, då båda landstingen trodde att den andra hade haft det.

Det spelar förvisso ingen roll, utan löste sig till slut, även om det var något försenat.

När vårt barn var 3 år så flyttade vi återigen till en ny kommun. Jag trodde att listningen skulle ske på samma vis - mer eller mindre automatiskt - i alla fall i samband med besök på vårdcentralen som vårt barn var listad på. Nu har så inte skett. Vi fick ett brev från gamla BVC med fråga om 4-årskontroll där de samtidigt skrev att de visste att vi hade flyttat till en ny kommun, men eftersom vårt barn hade sin första läkartid inbokad på vårdcentralen i den nya kommunen en vecka efteråt så trodde jag att kontakten BVC-vårdcentral skulle ske automatiskt. Nu har jag förstått att så inte är fallet.

Samtidigt så känner jag att jag inte ser något som helst syfte med att boka in en tid på BVC enbart för att genomföra en 4-årskontroll.

Min fråga är: Inte måste man väl lista sig på BVC, så länge man har koll på att barnet får vaccinationer och så?

• Svar på tråden Hur viktigt är BVC? Har flyttat och hamnat mellan stolarna
  • Anonym (K)

Bvc-besöken är frivilliga precis som vaccinationerna så nej, skit i det om ni inte orkar. Däremot ser jag inte riktigt meningen med att strunta i det. På 4-årskontrollen görs bl a hörsel- och syntest, problem som kan vara svåra att upptäcka/sätta fingret på själv om de inte är så stora. Eftersom ni dessutom verkar följa vaccinationsprogrammet genom BVC är det väl lika bra att hitta och boka tid på en ny BVC redan nu så ni inte riskerar att missa 5-årskontrollen då de även får vaccin. Det är ju bara att leta upp närmsta BVC och ringa dit och boka tid. Inte så ansträngande.

• LFF

Eftersom man kollar hörsel och syn på 4-års kontrollen så känns den ändå hyfsat viktig. Vår ena son fick ett nedslag på hörseln på ena örat och fick göra om testet några månader senare (nu visade det sig att hörseln var ok ändå, sannolikt en förkylning som ställde till det) men hade vi inte gjort en kontroll så hade det väldigt lätt missats.

Så ring och boka tid så slipper du tänka på att själv hålla koll på vaccinationstider etc.

Svar på tråden Hur viktigt är BVC? Har flyttat och hamnat mellan stolarna