• Kaka83

Glömde min son i affären! Har ni andra pappor gjort något liknande?

Tja! Min fru är inte glad på mig just nu, och det kan jag förstå hehe. Jag var och handlade ensam för första gången med vår 4 månaders bebis. Skulle bara köpa lite mjölk, bröd, blöjor och sånt där i vår lilla mataffär där vi bor. Jag handlade som jag alltid gjort, betalade och packade matkassarna. Men när jag är på väg ut kommer jag på att något saknas...min son! Skyndade in igen och där låg han lugnt och snällt i barnvagnen och kollade upp på hyllorna med alla varor där jag tydligen lämnat honom... TUR att det gick bra, men när min fru frågade hur handlinengen gått kunde jag inte ljuga. Nu tror jag det dröjer innan jag får handla igen hehe! Har någon gjort något liknande när era barn var små?? Snälla säg att jag inte är ensam!Skrattande

• Svar på tråden Glömde min son i affären! Har ni andra pappor gjort något liknande?
  • Tecum
    annabellelee skrev 2018-09-20 21:45:45 följande:
    Varför kan det hända er män mer?! Menar du verkligen att ni är lite dummare? Obs, det är en helt ärlig fråga, jag förstår verkligen inte.
    Jag tror faktiskt att det är en skillnad mellan män och kvinnor när det gäller att ta hand om barn. Kvinnor är bättre helt enkelt - i genomsnitt. De är mer närvarande på något vis, fokuserade, efter tusentals generationers huvudansvar för barnen.

Efter den tragiska händelsen som Anonym(Karl) nämnde här sa alla kvinnor jag känner "det kunde aldrig hänt mig." Alla män sa "det kunde hänt vem som helst av oss (män)" 
    Skillnaden är kanske inte stor, men den finns.
  • Tow2Mater
    viseversa skrev 2018-09-20 18:10:24 följande:

Nej jag glömmer inte mina barn. Dom är viktigare än matvarorna.

Men det handlar ju inte om vad som är "viktigare" (barn eller annat); utan det kan "lätt" hända om man frångår normala rutiner. Speciellt tillsammans med stress.
  • Mimosa86
    Tecum skrev 2018-09-20 22:20:23 följande:

Jag tror faktiskt att det är en skillnad mellan män och kvinnor när det gäller att ta hand om barn. Kvinnor är bättre helt enkelt - i genomsnitt. De är mer närvarande på något vis, fokuserade, efter tusentals generationers huvudansvar för barnen.

Efter den tragiska händelsen som Anonym(Karl) nämnde här sa alla kvinnor jag känner "det kunde aldrig hänt mig." Alla män sa "det kunde hänt vem som helst av oss (män)" 

Tror jag med till viss del, men samtidigt får ju tjejer lära sig ta ansvar betydligt tidigare än många pojkar. Man förväntar sig mer av en tjej och accepterar att en kille strular till det. Det kan då bli en självuppfylld profetia.

Tänk senariot att en kvinna glömt barnet, skrattar åt klumpigheten och ver sin man chilla med reaktionen... då pratar vi soc och häxbål direkt.
  • Anonym (2003)

Händer, fast brukar komma på det några timmar senare. Som längst dagen därpå.

• tvillingmammaVastmanland
    Tow2Mater skrev 2018-09-20 23:37:36 följande:

Men det handlar ju inte om vad som är "viktigare" (barn eller annat); utan det kan "lätt" hända om man frångår normala rutiner. Speciellt tillsammans med stress.

Men att lämna ett spädbarn utom synhåll, det gör man väl inte? Möjligtvis hemma och knappt där.
  • Anonym (Den som är hemma mest)
    Tecum skrev 2018-09-20 22:20:23 följande:

Tecum skrev 2018-09-20 19:28:34 följande:

Kan hända vem som helst, av oss män iaf. Det är otäckt och som någon skrev, fokus gäller!

Jag tror inte det är någon skillnad på män eller kvinnor när det gäller fokus på barn. Jag tror det har mer att göra med vem som är föräldraledig, den som är hemma mest med barnen har mer ansvar och koll.

Sen så är det såklart vanligt att kvinnorna tar mer ansvar för barn och att männen inte gör det, på grund förutfattade meningar om vem som är bättre på det.
  • Anonym (Kanske normalklantig?)

Om du när barnet är vuxen ser tillbaka så kommer det finnas massor av småincidenter som kunde ledat till katastrofer men som aldrig gjorde det. Alla både mammor och pappor gör misstag. Dom allra flesta gångerna händer inte mer än att man får hjärtat i halsgropen. Jag är mamma och anses nog av omgivningen som en riktig curlingmamma ändå har jag ?lyckats? nästan ha ihjäl mina barn några gånger under deras uppväxt.

Exempel på saker jag gjort:

-Sträckt nej efter mobilen med bebis på skötbord. Vände bort blicken en tiondels sekund och bebben rullade över kanten. Fick tag i honom 2 cm från klinkergolvet.

-Glömt lämna honom på dagis. Kom på det halvvägs till jobbet när han började snacka. Om han somnat kunde jag varit den vars barn dött i bilen.

-Suttit min bebis i tvättkorgen av plast för att stödja liten som ännu inte kunde sitta själv. Han började gunga den och välte, slog huvudet så illa att bi fick sy.

Kan räkna upp massor av fler incidenter som hänt under de 15 år barnen har funnits i mitt liv. Både fadern och jag har gjort saker som kunde blivit allvarliga men aldrig blev det. Jag är säker på att det är så för alla. I bland gör man heltokiga saker men antagligen har man någon skyddsängel någonstans som gör art man kommer undan med blotta förskräckelsen. Det är så det är att vara förälder.

• viseversa
    Tow2Mater skrev 2018-09-20 23:37:36 följande:
    Nej det är inte lätt hänt att man glömmer sin unge i affären bilen på landet på förskolan på parkeringen leklandet gården stranden mm mm mm
  • Anonym (Kanske normalklantig?)
    viseversa skrev 2018-09-21 13:29:58 följande:

Nej det är inte lätt hänt att man glömmer sin unge i affären bilen på landet på förskolan på parkeringen leklandet gården stranden mm mm mm

Inte lätt hänt, men det kan hända. Vem som helst, även den mest noggranna föräldern.
  • Kellie13
    Kaka83 skrev 2018-09-20 17:37:14 följande:

Tja! Min fru är inte glad på mig just nu, och det kan jag förstå hehe. Jag var och handlade ensam för första gången med vår 4 månaders bebis. Skulle bara köpa lite mjölk, bröd, blöjor och sånt där i vår lilla mataffär där vi bor. Jag handlade som jag alltid gjort, betalade och packade matkassarna. Men när jag är på väg ut kommer jag på att något saknas...min son! Skyndade in igen och där låg han lugnt och snällt i barnvagnen och kollade upp på hyllorna med alla varor där jag tydligen lämnat honom... TUR att det gick bra, men när min fru frågade hur handlinengen gått kunde jag inte ljuga. Nu tror jag det dröjer innan jag får handla igen hehe! Har någon gjort något liknande när era barn var små?? Snälla säg att jag inte är ensam!Skrattande

asså är du ett "troll" eller?! Inte fan glömmer man sitt barn när man är ute o handlar!
  • Tow2Mater

Dr. David Diamond, a professor of psychology at the University of South Florida:

"?What I try to get across to people is it?s not about the importance of the item. It?s about a dynamic brain system that can take things as trivial as a cup I left on my car,? Diamond sad. ?And it goes to tragic memory failures such as leaving dogs in cars and leaving children in cars.?

When it comes to forgetting a child in the car, it?s all about routines and breaks in those routines that can prove fatal.

"Any person is capable of forgetting a child in a car under circumstances where a parent is going through a routine and the child is in the back,? Diamond said. ?All those components, if they come into play, a child can die.?"

www.nbcnews.com/storyline/hot-cars-and-kids/hot-car-deaths-scientists-detail-why-parents-forget-their-children-n777076

• Anonym (mamma)

Jag har aldrig gjort det, men det skulle jag säkert kunna göra. Går ibland i en bubbla.

• Anonym (mamma)

Jag har aldrig gjort det, men det skulle jag säkert kunna göra. Går ibland i en bubbla.

• Anonym (Sönderstressad)

Efter ca. 10 timmar på Busfabriken och två barn med mig dit in, så hade jag bara 1st med mig därifrån. Hant bara ut i bilen som tur var, sen så springer jag in igen. och där precis ropar dom i högtal. att "någon saknar sitt barn. Haha. Ja vad fan ska man göra. Man är inte mer än bara människa!! Första och sista gången man gjorde det misstaget. Sen fick det bli till att installera en koskälla på ungarna i bland stora folksamlingar.

• Nonym

Kom förresten på att jag själv gjort liknande idiotgrej men då inte ett barn..

Lovade en bekant att jag kunde besikta dennes bil och tog då bilen till jobbet. Körde iväg på lunchen och besikta bilen, när jag skulle hem efter jobbet tog jag bussen som vanligt. Väl hemma frågade min sambo mig om det gått bra med besiktningen och jag tittade då på honom som ett frågetecken, sekunden senare gick det upp för mig att den bekantes bil stod kvar på parkeringen på jobbet.. då var det bara att ta nästa buss tillbaka till jobbet och hämta den

• Anonym (japp)

Glömde min relativt nyfödda dotter på godisaffären...Hann dock inte ens till bilen innan jag kom på att någon saknades. Det var en liten och trång butik så jag ställde ifrån mig henne i bilbarnstolen medan 3-åring fick plocka godis. Vid kassan skymdes hon dock så jag gick ut när vi betalat. Kände mig ju inte som världens bästa mamma direktSkrikandes Tänker att det berodde på att det här med två barn inte satt sig ordentligt ännu!

Svar på tråden Glömde min son i affären! Har ni andra pappor gjort något liknande?