• Mongoliet

Att sondera kärleksterrängen eller att vara en player. Vad är skillnaden?

Är skillnaden bara bunden til kön? Ja vi vet vilket som är bundet till vilket.

• Svar på tråden Att sondera kärleksterrängen eller att vara en player. Vad är skillnaden?
  • Anna60

Att vara en player är inte att sondera "kärleksterrängen". Det är att mer eller mindre leva fullständigt planlöst och köra med korta förhållanden rent medvetet. Att strö pengar omkring sig osv osv. Att inte göra ett nyttigt handtag. Åtminstone är det som jag tolkar player som det ursprungligen användes.

• Fillibom

Nej, det behöver inte vara bundet till kön alls som jag har ser det.
    En tjej kan också vara en "player".

Så här ser jag det:
    En "player": är en livsstil och en del av någons identitet. En person som totalt medvetet kastar sig från människa till människa. Han/hon kan ha flera partners samtidigt och bryr sig inte ett skvatt om han/hon sårar någon. Han/hon kan också medvetet såra människor och tom fina nöje i att få en (alltifrån ett ons till en kortare relation) partner att tro att han/hon är seriös med planer på en framtida monogam relation.  En "player" skryter gärna om hur han/hon utnyttjar människor när det gäller relationer/sex mm.
    Att vara en "player" behöver inte vara något övergående.

En som "sonderar kärleksterrängen":
    En person som söker efter rätt partner. Han/hon är en sökare. Han/hon kanske lättvindigt prövar den ena partnern efter den andra/-e, men han/hon bryr sig om han/hon sårar människor på vägen. Han/hon skryter inte om sitt beteende och försöker inte heller medvetet lura andra. Han/hon kanske har många partners, men oftast inte samtidigt. 

• 2barnsmorsan
    Mongoliet skrev 2018-09-21 10:18:31 följande:

Är skillnaden bara bunden til kön? Ja vi vet vilket som är bundet till vilket.

En player är inte intresserad av en relation men låtsas vara det för att få ligga. Alltså spelar ett spel för att få ligga med många.

En som sonderar kärleksterrängen letar efter en partner och är alltså ute efter en relation på riktigt. Den personen lurar ju ingen utan är den som den utger sig för att vara.

Har inte med kön att göra.
  • Pumakvinna

Skillnaden har du i bemötandet och de efterkommande handlingarna. I motiven och hur ärlig man är i dessa eller om man spelar kärlek för att uppnå sina kortsiktiga och ofta helt egoistiska mål.

En player största problem är ofta att han har utseendet med sig förmodligen sen barnsben och har levt på det och tillskansat sig fördelar utan en glimt av tacksamhet eller ömjukhet. Detta i kombination med feghet och konflikträdsla - en mycket oattraktiv kombo som kvinnor ofta ser förbi eftersom de bländas av smicker och tilldragande omslagspapper.

Tror man vet innerst inne om man är en player/playeress!

Att sondera kärleksterrängen kan vara ett snårigt uppdrag och kräva sina grodor att kyssa som kan ha psykiska och relationella orsakssamband. En störd anknytning, för höga krav och anpassningssvårigheter, rädsla för intimitet, komplex eller annat ligger ofta bakom de som aldrig tycks hitta hem. Den största utmaningen är väl att komma på anledningen och försöka läka sig själv och kunna släppa in kärleken i sitt liv.

Läst en hel del av dina trådar härinne och får en känsla av att du koncentrerar ditt sökande på ytan och inte söker en hel människa.

Vilket är ditt längsta förhållande och hur mådde du då kontra nu?

• Mongoliet
    Pumakvinna skrev 2018-09-21 11:50:18 följande:

Skillnaden har du i bemötandet och de efterkommande handlingarna. I motiven och hur ärlig man är i dessa eller om man spelar kärlek för att uppnå sina kortsiktiga och ofta helt egoistiska mål.

En player största problem är ofta att han har utseendet med sig förmodligen sen barnsben och har levt på det och tillskansat sig fördelar utan en glimt av tacksamhet eller ömjukhet. Detta i kombination med feghet och konflikträdsla - en mycket oattraktiv kombo som kvinnor ofta ser förbi eftersom de bländas av smicker och tilldragande omslagspapper.

Tror man vet innerst inne om man är en player/playeress!

Att sondera kärleksterrängen kan vara ett snårigt uppdrag och kräva sina grodor att kyssa som kan ha psykiska och relationella orsakssamband. En störd anknytning, för höga krav och anpassningssvårigheter, rädsla för intimitet, komplex eller annat ligger ofta bakom de som aldrig tycks hitta hem. Den största utmaningen är väl att komma på anledningen och försöka läka sig själv och kunna släppa in kärleken i sitt liv.

Läst en hel del av dina trådar härinne och får en känsla av att du koncentrerar ditt sökande på ytan och inte söker en hel människa.

Vilket är ditt längsta förhållande och hur mådde du då kontra nu?

Det jag vill komma åt är nog att tjejer väldigt sällan blir anklagade för att vara players. Samma spel men sedan med ?Snälla? ursäkter som gör att de kommer undan med att de bara sonderade kärleksterrängen. Jag beter mig kvinnligt när det gäller detta så jag förstår att det är det smart sätt. Ingen av de jag bryter med hatar mig eftersom jag gör brytningen på ett kvinnligt maner. När jag börjar en flirt vet jag sällan vart det ska leda. Jag söker kärlek samtidigt som jag kan tycka att det är ok om det bara blir sex. Därför ser jag mig inte som en player. Vill heller verkligen inte såra någon & när det ändå ibland sker så tycker jag att det är sorgligt & då lindrar jag det för den andre så gott det går.

Söker verkligen inte nägot ytligt. Även om jag bara skulle vilja ha sex så vill jag helst ha det med någon som ger mig något på andra plan, även om det skulle vara ett ONS.

Har haft 3 3-åriga förhållande. Mådde bättre i alla de första 6-12 månaderna & därefter sämre. Passar nog inte mig med förhållande men måste ju fortsätta att leva & eftersom jag vill ha sex & helst med någon jag känner connection med så blir en & annan sårad om deras känslor blivit annorlunda. Tradigt men har ännu inte hittat en bra lösning.
Svar på tråden Att sondera kärleksterrängen eller att vara en player. Vad är skillnaden?