Viccyy skrev 2018-10-07 21:01:35 följande:
Ååh tack för svar!!!
Jag är också dålig i magen, har hört att det är vanligt vid äl!
Hur gör man temping?
Men eftersom testet alla andra gånger visat en ring och just idag en glad gubbe borde det ju funkat! Hört att vid pco brukar tester visa lite positivt oftare men inte för mig! Ska till gyn om ca 1 månad för uppföljning så får se vad hon säger, men jag blir så besatt av att vilka veta vad som händer i min kropp! Haha
Tempning innebär att du varje morgon (åtminstone fem dagar i veckan för bäst resultat) mäter din temperatur med en basaltermometer (2 decimaler). Du ska göra det längst in under tungan direkt när du vaknar, helst samma tid och efter ungefär lika mycket sömn varje dag. Du lägger sen in din temp i en app (Fertility Friend tex är ett bra gratisalternstiv) som analyserar åt dig. I follikulärfasen (innan ÄL) ligger du lågt. När ägget har släppt frigörs progesteron som gör att din temp höjs (ca 0.3-0.5 grader). Har du tre dagars förhöjd temperatur i rad sätter appen ut ÄL sista dsgen med låg temperatur. Du ligger sedan högt till mensen kommer (för vissa någon dag innan, vissa samma dag, vissa någon dag efter) då tempen sjunker igen.
I samband med ÄL-tester (som visar att ÄL borde ske inom 24-48 timmar) kan du då pinpointa ÄL till en exakt dag
Men absolut, glad gubbe = kör på för fullt