• Annsisen

Ägglossningstest

Har försökt länge nu för att bli gravid länge nu men inget händer.

Har köpt clearblue ägglossningstest med dubbel hormonindikator....har nu haft en blinkande gubbe i 8 dagar...provade igår kväll att göra ett vanligt ägglossningstest som man bara kollar streck på, tyckte det såg positivt ut? Hur kan det ens tester visa negativt å det andra pos? Nån Som har koll?

• Svar på tråden Ägglossningstest
  • Anonym (Fast gubbe)

Hej!

Efter mitt missfall hade jag blinkande gubbe i 9 dagar innan det slog över på fast glad gubbe. Har du testat med det digitala idag också? Och har du provat med sticka med streck idag också? Det kanske precis är på väg att slå om på det digitala?

Vilken tur du testade med annat test också så du inte missar äl.

• Viccyy

Hej!

Jag har lite frågor här!

Jag är på utredning för pco! Min gyn va inte säker så ska ta blodprov!

Jag har ätit p-piller i 10 år så hon sa att det kan vara äggstockarna som spökar efter det!

Men jag har läst väldigt mkt om detta och nu idag 2 månader efter jag slutat med p-piller fick jag en sån fruktansvärd smärta i ländrygg och tjejmagen, har haft ont lite till och från dessa 2 månader, men nu idag, denna smärta va olidlig!

Jag köpte för ca 7 veckor sen CB ältest och har inte fått glad gubbe tidigare, men idag när jag hade denna smärta tänkte jag ?aja värt ett försök?, då blev det en klar glad gubbe så visst måste jag ha äl då? Visst borde jag kunna lita på det?

Hört att CB ältester ska vara 98% säkra?!

Kram

• oshark
    Viccyy skrev 2018-10-07 20:22:21 följande:

Hej!

Jag har lite frågor här!

Jag är på utredning för pco! Min gyn va inte säker så ska ta blodprov!

Jag har ätit p-piller i 10 år så hon sa att det kan vara äggstockarna som spökar efter det!

Men jag har läst väldigt mkt om detta och nu idag 2 månader efter jag slutat med p-piller fick jag en sån fruktansvärd smärta i ländrygg och tjejmagen, har haft ont lite till och från dessa 2 månader, men nu idag, denna smärta va olidlig!

Jag köpte för ca 7 veckor sen CB ältest och har inte fått glad gubbe tidigare, men idag när jag hade denna smärta tänkte jag ?aja värt ett försök?, då blev det en klar glad gubbe så visst måste jag ha äl då? Visst borde jag kunna lita på det?

Hört att CB ältester ska vara 98% säkra?!

Kram

Du kan lita på att kroppen förbereder sig på att släppa ett ägg, men man kan bara veta säkert med tempning att kroppen verkligen lyckas. Men oftast gör den ju det så kör på!

Tog 27 dagar för mig efter pillerstopp att få min första ägglossning. Sen tog det 20 dagar i andra cykeln. Idag är första dagen på tredje så får se vad som händer denna gång.
  • Viccyy

Ååh tack för svar!!!

Jag är också dålig i magen, har hört att det är vanligt vid äl!

Hur gör man temping?

Men eftersom testet alla andra gånger visat en ring och just idag en glad gubbe borde det ju funkat! Hört att vid pco brukar tester visa lite positivt oftare men inte för mig! Ska till gyn om ca 1 månad för uppföljning så får se vad hon säger, men jag blir så besatt av att vilka veta vad som händer i min kropp! Haha

• oshark
    Viccyy skrev 2018-10-07 21:01:35 följande:

Ååh tack för svar!!!

Jag är också dålig i magen, har hört att det är vanligt vid äl!

Hur gör man temping?

Men eftersom testet alla andra gånger visat en ring och just idag en glad gubbe borde det ju funkat! Hört att vid pco brukar tester visa lite positivt oftare men inte för mig! Ska till gyn om ca 1 månad för uppföljning så får se vad hon säger, men jag blir så besatt av att vilka veta vad som händer i min kropp! Haha

Tempning innebär att du varje morgon (åtminstone fem dagar i veckan för bäst resultat) mäter din temperatur med en basaltermometer (2 decimaler). Du ska göra det längst in under tungan direkt när du vaknar, helst samma tid och efter ungefär lika mycket sömn varje dag. Du lägger sen in din temp i en app (Fertility Friend tex är ett bra gratisalternstiv) som analyserar åt dig. I follikulärfasen (innan ÄL) ligger du lågt. När ägget har släppt frigörs progesteron som gör att din temp höjs (ca 0.3-0.5 grader). Har du tre dagars förhöjd temperatur i rad sätter appen ut ÄL sista dsgen med låg temperatur. Du ligger sedan högt till mensen kommer (för vissa någon dag innan, vissa samma dag, vissa någon dag efter) då tempen sjunker igen.

I samband med ÄL-tester (som visar att ÄL borde ske inom 24-48 timmar) kan du då pinpointa ÄL till en exakt dag

Men absolut, glad gubbe = kör på för fullt
  • Viccyy
    oshark skrev 2018-10-07 21:51:26 följande:

Tempning innebär att du varje morgon (åtminstone fem dagar i veckan för bäst resultat) mäter din temperatur med en basaltermometer (2 decimaler). Du ska göra det längst in under tungan direkt när du vaknar, helst samma tid och efter ungefär lika mycket sömn varje dag. Du lägger sen in din temp i en app (Fertility Friend tex är ett bra gratisalternstiv) som analyserar åt dig. I follikulärfasen (innan ÄL) ligger du lågt. När ägget har släppt frigörs progesteron som gör att din temp höjs (ca 0.3-0.5 grader). Har du tre dagars förhöjd temperatur i rad sätter appen ut ÄL sista dsgen med låg temperatur. Du ligger sedan högt till mensen kommer (för vissa någon dag innan, vissa samma dag, vissa någon dag efter) då tempen sjunker igen.

I samband med ÄL-tester (som visar att ÄL borde ske inom 24-48 timmar) kan du då pinpointa ÄL till en exakt dag

Men absolut, glad gubbe = kör på för fullt

Tack så mycket!

Men jag och min man har haft sex 3 dagar i rad nu innan vi visste att jag ens skulle få ägglossning, sen hade vi idag också när jag fick glad gubbe! Ska man ha sex dagarna efter också? Haha
  • Viccyy

En fråga till. Ska inte gubben vara kvar några dagar? Min gubbe har försvunnit!

• Viccyy

• Anonym (Fast gubbe)
    Viccyy skrev 2018-10-07 22:38:28 följande:

När man fått glad gubbe som visar att du har äl, behöver du inte testa mer. (tror det står i instruktionerna att du ska sluta testa då till och med) Äl sker 24-48 timmer från då fast glad gubbe visats. (det beror även på om du har test som visar 2 eller 4 fertila dagar) Alltså är det viktigt att ni myser även dagen efter, eller till och med två dagar efter glad gubbe visats.
  • oshark
    Viccyy skrev 2018-10-07 22:38:28 följande:

Som anonym säger, gubben kan vara kvar en dag till men det beror ju på när du fångar stegringen. ÄL ska komma efter 24-48 timmar, så man kan få en dag till med glad gubbe om man fångar stegringen tidigt.

Många rekommenderar att man myser dagen efter ÄL också, så mys 2-3 dagar till när du fått glad gubbe om du kan, för att vara på den säkra sidan
Svar på tråden Ägglossningstest