• Plattfoten

Hjälp, min inneboende drar hem främmande män.

Hej! Jag har hittat en jättegullig tjej som är min inneboende. Problemet för mig uppdagades efter att hon flyttat in. Nämligen att hon dejtar väldigt aktivt. Hon drar hem olika män flera gånger i månaden. På natten. Jag har barn, och tycker det är obehagligt med främmande män i lägenheten, som kommer på kvällen/natten. Jag är behov av extra inkomsten från uthyrnigen. Men vet inte vad jag ska göra åt situationen. Vilka krav kan man ställa på en inneboende? Är jag nojjig? Vad ska jag göra? Hur lägger jag fram det. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp, min inneboende drar hem främmande män.
  • Anonym (muy)
    Tecum skrev 2018-09-22 19:26:54 följande:

Känns lite 50-tal att neka henne att ha "karlar på rummet". De flesta inneboende är singlar och då måste de ha rätt att dejta. Men ta ett snack med henne, kanske kan ni komma fram till en gemensam lösning.

Det handlar inte om någon moralpanik eller försök att hindra någon att dejta. Det handlar om faran att ständigt ha okända män där ens barn ligger och sover. 
  • Plattfoten

Tack för era kommentarer och svar. Det känns skönt när flera håller med, och bra tips att ställa det kravet kring ?inga nattliga besök?. Ska få in det i kontraktet. Hon har tre månaders uppsägningstid, om jag säger upp henne. Men jag ska försöka prata med henne i ett första steg, och se hur hon tar det. Förhoppningsvis är hon förstående och slutar dra hem män.

• Milissis

men kom igen en inneboende måste väl få leva sitt liv. det e ju lite det du tar på dig genom att ha inneboende. om du inte tycker det e ok så sluta ha inneboende.

• Plattfoten
    Milissis skrev 2018-09-22 22:34:53 följande:

men kom igen en inneboende måste väl få leva sitt liv. det e ju lite det du tar på dig genom att ha inneboende. om du inte tycker det e ok så sluta ha inneboende.

Jag ska vara ärlig, jag tänkte inte på denna dimensionen. Jag tänkte bara på hur det skulle bli med tjejen. Tyvärr är jag beroende av inkomsten, så det finns inget alternativ att inte ha inneboende. Men däremot kan jag kanskr byta inneboende till någon som inte släpar hem okända män. Det måste finnas många sådana tjejer. Det skulle vara en annan sak om männen sov över var någon jag träffat, eller som hon kände väl sedan innan. Men detta verkar vara dejter från nätet som hon träffar och har sex med på första/och sista dejten.
  • legomum
    Milissis skrev 2018-09-22 22:34:53 följande:

Att vara inneboende betyder inte att man kan göra precis som man vill.

Det handlar om respekt för den familj man faktiskt bor hos.

Leva sitt liv... ehh tramsigt att säga så.
  • Milissis
    legomum skrev 2018-09-22 22:43:56 följande:
    Att vara inneboende betyder inte att man kan göra precis som man vill.

Det handlar om respekt för den familj man faktiskt bor hos.

Leva sitt liv... ehh tramsigt att säga så.
    Va så du tror på riktigt att du kommer få en inneboende som perfekt synkar med ditt sätt att se på livet??. det är larvigt om något. o faktiskt lite korkat. 

• legomum
    Milissis skrev 2018-09-22 22:46:56 följande:

Va så du tror på riktigt att du kommer få en inneboende som perfekt synkar med ditt sätt att se på livet??. det är larvigt om något. o faktiskt lite korkat. 

En inneboende och "värdinnan" behöver inte ha en enda gemensam nämnare. Men respekt för varandra är ett måste. Men det är den inneboende som kommer till en familj som får rätta sig efter familjens regler inte tvärt om.

Fungerar inte det är det bara att neka eller inte acceptera den sökande.

Svårare än så är det inte.

Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker.
  • Anonym (Håller med dem flesra)

Jag tycker du kan ju alltid prata med henne o du upplever det. Hade heller inte känt mig trygg o speciellt inte när du har barn. Tycker inte det är konstigt att du resonera på detta sätt o en helt annan sak som du skriver ifall det är hennes kille eller någon " vän" sedan innan, men inte som nu, flera olika killar i månaden...

• Anonym (G)

Du har laglig rätt att bestämma vem som får komma över tröskeln i ditt hem, så det behövs inget nytt kontrakt för att förbjuda henne att bjuda hem främmande män om nätterna. Bara prata med henne och förklara att det inte är okej att göra så när man delar hem med en barnfamilj. Hon har antagligen inte funderat så mycket över hur det påverkar er. Man tänker inte alltid så långt när man är ung.

• Anonym (J)

Det där skulle du ha sagt till om innan! Inget konstigt alls att ha nattliga besök.

• Anonym (Anna)

Det är riskfylld att ta främmande män i lägenheten.Du måste säga ifrån,det är ditt hem!Om hon inte accepterar detta,så får hon flytta ut.Hon kan väl åka hem till männen istället och inte dra dom i ditt hem!

• Anonym (Dodis)

Självklart har man rätt att bestämma hur man vill ha det i sitt hem och en inneboende ska ju rätta sig efter det. Har haft inneboende flera ggr och från dag 1 förklarat reglerna hemma hos oss.

Jag har tydligt förklarat att rummet är för endast en person, aldrig har det varit ngt problem.

Ts borde förklarat från början allt som förväntas av inneboende.

• Anonym (U)

Har hon hyrt rummet för en person eller ett helt gäng?

• Anonym (U)
    Tecum skrev 2018-09-22 19:29:13 följande:

Det är väl tryggare för henne att vara i en lägenhet där det finns en annan vuxen? Tror att hon tänker så, om han blir våldsam finns det någon som kan kalla på hjälp. 

Hon får hyra en livvakt i såfall , inte utsätta TS och TS barn för fara.
    Anonym (Tessa) skrev 2018-09-22 18:45:24 följande:

Hon gillar sex och det är inget fel i det. Det betyder iofs inte att du inte har rätt till dina känslor. Ta ett snack med henne. Säg som det är, att du tycker det känns otryggt.

Det är även tryggare för henne att gå hem till killen. Om hon skulle råka på ett rötägg så är det lättare att identifiera honom i efterhand om hon vet var han bor. Det inser rötäggen också och därmed mindre risk att hon råkar riktigt illa ut.

• teaf

Har själv haft flera inneboende samtidigt som jag har barn.
    Insåg efter den första att detta kunde bli ett problem.
    Efter det har jag alltid haft som regel att inga övernattningsgäster är välkomna.
    Något jag upplyser om innan kontrakt skrivs.

• Tecum
    teaf skrev 2018-09-28 15:34:29 följande:
    Har själv haft flera inneboende samtidigt som jag har barn.
    Insåg efter den första att detta kunde bli ett problem.
    Efter det har jag alltid haft som regel att inga övernattningsgäster är välkomna.
    Något jag upplyser om innan kontrakt skrivs.
    Visst, de kan ju knulla ändå och sen går gästen hem...
Svar på tråden Hjälp, min inneboende drar hem främmande män.