Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-29 19:36:29 följande:
Jag skulle gärna vilja ha input från er andra i tråden angående min situation.
Jag skilde mig för tre år sedan, på mitt initiativ. Jag drog ett mycket tungt lass med barn och hushåll. Dessutom var min man ofta nedstämd pga sitt jobb. Han var även borta stora delar av dygnet eftersom jobbet låg tio mil bort. Det visade sig också med åren att vi hade olika syn på barnuppfostran - något som man inte kan veta innan man fått barn ihop med någon. Han gick, enligt mig, över gränsen för vad som är acceptabelt i bemötandet av barnen när de varit "olydiga" vid några tillfällen. Allt detta sammantaget gjorde att min kärlek dog.
Jag träffade en ny man väldigt kort efter skilsmässan och vi klickade direkt. Vi är betydligt mer lika till sättet och har överhuvudtaget mer gemensamt. Han har också barn som jag kommer bra överens med, och mina barn tycker att min nye och hans barn är helt okej. Vi bor dock inte ihop, eftersom jag tycker att man ska skynda långsamt med bonusfamiljer. Jag har ingen längtan alls efter att bo ihop, eftersom jag bara ser nackdelarna med det: fler konflikter, mindre tid för barnen under barnveckorna, samt att jag inte orkar en flytt igen. Jag tror att jag fortfarande är dränerad på energi efter skilsmässan.
Min exman ville inte alls skiljas, och trots att vi gick i parterapi tyckte jag inte att han förstod mig, så jag framhärdade. Under de första två åren efter skilsmässan behandlade han mig väldigt kyligt, och han har varit ännu mer nerstämd, vilket barnen har tyckt varit jobbigt. Han har inte sökt psykologhjälp, vilket jag tror att han behövde.
Så träffade han en ny, och då plötsligt gick det bra att behandla mig med värme igen. Jag tror att han främst sörjde pga att han inte ville vara ensam. Men jag tror att han fortfarande älskar mig. Han trivs i mitt sällskap, och har vid ett tillfälle yttrat att det inte finns någon som jag.
Det här får mig att vackla. Jag har fortfarande enorma skuldkänslor över att mina barn inte får växa upp i kärnfamilj. Jag är en självuppoffrande person och vet att jag förmodligen skulle må bäst av att ta ansvar för mitt beslut på riktigt och göra det bästa av mitt nya liv, t.ex. genom att våga satsa ordentligt på min nye, fine man. Men jag blir inte kvitt tanken att jag kanske skulle kunna laga min trasiga familj, göra barnen glada och lappa ihop relationen med exmaken. Minnena bleknar ju, och jag är rädd att jag inte minns hur dåligt vi hade det. Kanske är min exman förändrad nu också, när han har tvingats ta delat ansvar för barnen.
Jag tror också att jag har lite panik över att en annan kvinna bor i mitt fd hus och tillbringar tid med mina barn. Kanske påverkar det mina funderingar.
Barnen har alltså varit väldigt ledsna och det har varit jobbigt med den frostiga relationen till exet, men nu verkar alla andra ha landat. Och då börjar jag må dåligt igen och ifrågasätta mitt val... Varför gör jag det? Och hur ska jag tänka?
Jag vore SÅ tacksam för alla svar, för det här är inget som jag vågar diskutera med mina vänner.
Nja, du ska verkligen
inte ta tillbaka honom bara för att du är stressad över att en annan kvinna bor i "ditt" hus eller att du ser att han verkar må bättre. Tycker mer dina tankar beror på att du känner dig "utanför" (eller vad man ska säga), utanför hans nya lyckligare liv. Det är definitivt inte tillräckliga skäl att börja ångra sig.
Jag tror alla kan känna lite sådana känslor när allt förändras. En del (säger inte att du tänkte så) har en bild av att man skiljer sig och lever ensamma och så när exet plötsligt möter en ny partner och det verkar fungera, så blir man lite avundsjuk. Då kan de där tankarna komma: "gjorde jag rätt som skilde mig?"
Och vad säger att ni skulle bli så lyckliga nu? Du säger han verkar ha förändrats, ja det har han troligen (du med säkert), men vad säger att det skulle fungera om ni lever ihop igen? Det du ser utifrån är vad du kan basera dina tankar på och du vet inget om hur de har det på tu man hand. Han kanske är överlycklig över att nu äntligen, insett varför du ville skilja dig och att han har något nytt som gör honom lycklig istället. Så nej, förstör inte för honom nu genom att antyda att du kanske skulle vilja försöka igen.