• Anonym (Ts)

Skilsmässa, hur gick det sen?

Hej

Är en 39-årig kvinna som funderar på att skilja mig från min man sen 15 år. Funderat länge och kommit fram till att det nog skulle vara det bästa för hela familjen då vi lever mer som rumskompisar än ett gift par. Vi har 2 barn i skolålder.

Det jag undrar är hur det gått för er andra som skiljt er?

Ångrade ni er någon gång?

Hur lever ni idag, träffat ny som det funkar bättre med eller lever ni själva?

Är ni vänner/ovänner med era ex?

Blev skilsmässan bra eller dålig med mycket bråk?

Har ert ex gått vidare och hur är er relation med ev bonusförälder?

• Svar på tråden Skilsmässa, hur gick det sen?
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2018-09-24 12:54:12 följande:

Nej, ångrar inget. Skilde mig för 14 år sedan (barnen var då 16, 10 och 8).

Träffade ny partner tre år senare och har en väldigt bra relation.

Försöker ha så bra relation som möjligt, och det är väl okej, men har inte mer kontakt än nödvändig, och det är så han vill ha det.

Han var inte direkt glad över att jag ville skilja mig och försökte djävlas en del. Jag ignorerade det och det blev bättre så småningom.

Nej, han har bestämt att han inte vill ha en relation. Han har alltid varit ensamvarg. Uppenbarligen ville han mest ha barn, inte en partner egentligen.

Då var det verkligen rätt beslut tänker jag eftersom du fick det så bra sen samt att ditt ex inte verkar vilja ha en relation, grattis till ett härligt nytt förhållande
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Smörgås) skrev 2018-09-24 13:18:14 följande:

Jag håller också på att samla ihop livet ordentligt för att begära skilsmässa från min man som jag varit ihop med i snart 24 år och gift i 15 år med.

Det jag gruvar mig mest över är faktiskt att han efter skilsmässan träffar någon ny och faktiskt kommer att vara sådan som jag har önskat att han skulle vara i vår relation, men aldrig har varit.

Att han inte saknar kossan för ens båset är tom liksom och först då inser vad det är jag försökt få till under alla våra år tillsammans och att han skärper till sig och lever så med sin nya.

Jag har nämligen sett det hända bland bekanta som skilt sig. Där kvinnorna bönat och bett att männen ska vara delaktiga i hem och barn, men männen "vägrat" inse sin del av ansvaret.

Så fort frun är borta ur bilden har det fungerat utmärkt med varannan vecka.

Då går det att laga mat och skjutsa till träningar, köpa kläder i rätt storlek och städa hemmet osv.

Jag har försökt förklara detta för maken, men han fattar inte/vill inte lyssna. Jag har föreslagit att vi skulle köra varannan vecka utan att skilja oss, men det förstod han inte alls vitsen med.

Han är alltid ursäktad för att köra sitt eget race eftersom han jobbar. Bara man jobbar så slipper man tydligen allt ansvar för hem, barn, relation osv.

Mina tankar går oxå lite åt det hållet, känns trist att en annan ev kvinna i hans liv efter mig ska skörda frukterna av mitt slit med honom. Å andra sidan tänker jag att det är värt det priset för min egna chans till ett kärleksfullt och härligt liv
  • Anonym (Ts)
    Limajo skrev 2018-09-24 13:30:04 följande:

Jag skilde mig för sex år sedan ungefär, då var barnen små, 5 år och knappt 2 år. Det var inget snabbt beslut, vi höll nog på i tre år och kämpade och försökte. Gick i rådgivning, försökte förenkla livet på alla sätt vi hittade. Men relationen var slut och när väl beslutet togs var det ganska odramatiskt. Vi har haft ett bra samarbete, visst kan det vara lite gnissel ibland men överlag funkar det väldigt bra.

Jag lever själv men har haft en seriös relation under de här åren. Nu tror jag nog att jag kommer att vara singel rätt länge.

Pappan har haft några relationer, ett av våra gnissel har just handlat om att han rätt fort drar in barnen i relationerna men överlag har det varit vettiga tjejer.

Jag har aldrig ångrat mig.

Om man kan skilja sig utan uppslitande bråk och sen fokuserar på att ha ett bra samarbete kring barnen, tror jag att en skilsmässa kan bli den bästa lösningen för alla inblandade.

Härligt att höra att du inte ångrat dig! Tror som dig att en lugn skilsmässa är den bästa lösningen men är rädd att han kommer bli så besviken så det blir en omöjlighet
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Skilsmässa) skrev 2018-09-29 20:26:05 följande:

Jag skulle säga att det är bättre att ni fortsätter ihop som rumskompisar tills det blir outhärdligt för nån av er. Tycker din partner samma sak, att ni är mest vänner? Stanna för barnen och familjens skull.

Jag och mitt ex har ett barn ihop och vi separerade för ca 3 år sedan. Han tog det dåligt, mår fortfarande dåligt och tar ut mycket över barnet. Vägrar samarbeta, kommunikation förutom akutsaker, och barnet har mått dåligt och börjat skolka. Jag har mått dåligt, blivit utbränd, varit sjukskriven och börjar äntligen må lite bättre igen.

Det är ju det att det börjar bli omöjligt att härda ut för mig. Jag tror egentligen att han håller med men att han tucker det är för mycket ?jobb? att skilja sig.

Ibland tänker jag att det bästa skulle vara om han träffar en ny/tar initiativet. Skulle på något sätt vara lugnast så även om det skulle göra ont så klart. Vet dock att jag inte kan gå och vänta på det. Tänker att det är bättre med två (tillslut) glada föräldrar på var sitt håll, än två ledsna /trötta föräldrar tillsammans
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-29 19:36:29 följande:

Jag skulle gärna vilja ha input från er andra i tråden angående min situation.

Jag skilde mig för tre år sedan, på mitt initiativ. Jag drog ett mycket tungt lass med barn och hushåll. Dessutom var min man ofta nedstämd pga sitt jobb. Han var även borta stora delar av dygnet eftersom jobbet låg tio mil bort. Det visade sig också med åren att vi hade olika syn på barnuppfostran - något som man inte kan veta innan man fått barn ihop med någon. Han gick, enligt mig, över gränsen för vad som är acceptabelt i bemötandet av barnen när de varit "olydiga" vid några tillfällen. Allt detta sammantaget gjorde att min kärlek dog.

Jag träffade en ny man väldigt kort efter skilsmässan och vi klickade direkt. Vi är betydligt mer lika till sättet och har överhuvudtaget mer gemensamt. Han har också barn som jag kommer bra överens med, och mina barn tycker att min nye och hans barn är helt okej. Vi bor dock inte ihop, eftersom jag tycker att man ska skynda långsamt med bonusfamiljer. Jag har ingen längtan alls efter att bo ihop, eftersom jag bara ser nackdelarna med det: fler konflikter, mindre tid för barnen under barnveckorna, samt att jag inte orkar en flytt igen. Jag tror att jag fortfarande är dränerad på energi efter skilsmässan.

Min exman ville inte alls skiljas, och trots att vi gick i parterapi tyckte jag inte att han förstod mig, så jag framhärdade. Under de första två åren efter skilsmässan behandlade han mig väldigt kyligt, och han har varit ännu mer nerstämd, vilket barnen har tyckt varit jobbigt. Han har inte sökt psykologhjälp, vilket jag tror att han behövde.

Så träffade han en ny, och då plötsligt gick det bra att behandla mig med värme igen. Jag tror att han främst sörjde pga att han inte ville vara ensam. Men jag tror att han fortfarande älskar mig. Han trivs i mitt sällskap, och har vid ett tillfälle yttrat att det inte finns någon som jag.

Det här får mig att vackla. Jag har fortfarande enorma skuldkänslor över att mina barn inte får växa upp i kärnfamilj. Jag är en självuppoffrande person och vet att jag förmodligen skulle må bäst av att ta ansvar för mitt beslut på riktigt och göra det bästa av mitt nya liv, t.ex. genom att våga satsa ordentligt på min nye, fine man. Men jag blir inte kvitt tanken att jag kanske skulle kunna laga min trasiga familj, göra barnen glada och lappa ihop relationen med exmaken. Minnena bleknar ju, och jag är rädd att jag inte minns hur dåligt vi hade det. Kanske är min exman förändrad nu också, när han har tvingats ta delat ansvar för barnen.

Jag tror också att jag har lite panik över att en annan kvinna bor i mitt fd hus och tillbringar tid med mina barn. Kanske påverkar det mina funderingar.

Barnen har alltså varit väldigt ledsna och det har varit jobbigt med den frostiga relationen till exet, men nu verkar alla andra ha landat. Och då börjar jag må dåligt igen och ifrågasätta mitt val... Varför gör jag det? Och hur ska jag tänka?

Jag vore SÅ tacksam för alla svar, för det här är inget som jag vågar diskutera med mina vänner.

Nja, du ska verkligen inte ta tillbaka honom bara för att du är stressad över att en annan kvinna bor i "ditt" hus eller att du ser att han verkar må bättre. Tycker mer dina tankar beror på att du känner dig "utanför" (eller vad man ska säga), utanför hans nya lyckligare liv. Det är definitivt inte tillräckliga skäl att börja ångra sig. 
    Jag tror alla kan känna lite sådana känslor när allt förändras. En del (säger inte att du tänkte så) har en bild av att man skiljer sig och lever ensamma och så när exet plötsligt möter en ny partner och det verkar fungera, så blir man lite avundsjuk. Då kan de där tankarna komma: "gjorde jag rätt som skilde mig?" 

Och vad säger att ni skulle bli så lyckliga nu? Du säger han verkar ha förändrats, ja det har han troligen (du med säkert), men vad säger att det skulle fungera om ni lever ihop igen? Det du ser utifrån är vad du kan basera dina tankar på och du vet inget om hur de har det på tu man hand. Han kanske är överlycklig över att nu äntligen, insett varför du ville skilja dig och att han har något nytt som gör honom lycklig istället. Så nej, förstör inte för honom nu genom att antyda att du kanske skulle vilja försöka igen. 
  • Anonym (olaconny)

gisses vad många som skiljer sig. 10.000 kr frågan. Varför är det så många par med barn som väljer att skoja sig? det verkar vara ett samhällsfenomen...Gråter

• Plupp73

23 år ihop, 14 som gifta. 3 barn ålder 10-16. Vi separerade för flera år sedan men fortsatte att bo ihop i samma hus i många år. Skilde oss förra sommaren och flyttade då även isär. Fruktansvärt bra vänner, och jag tycker att han är en fantastisk människa och man. Har aldrig ångrat skilsmässan, inte heller han tror jag. Mycket småbråk har försvunnit pga att vi inte sliter på varandra i vardagen, vi vile helt olika saker med vår fritid och vårt liv vilket var jätteslitigt. 
    Jag har en ny sedan ett par år, de är också vänner. Vi väljer ibland att resa ihop med barnen tillsammans, vi äter middag på söndagar ihop fortfarande. Han hade ett förhållande ett kort tag, som inte funkade. Hade varit kul om han träffade någon, framförallt att någon skulle älska bara honom. 
    Vårt liv fungerar klart bättre efter separation än före, och änne bättre efter skilsmässa och isärflyttning. Våra vänner har absolut inte behövt välja vem av oss de skall ta parti för eller umgås med. Barnen tycker att det funkar kanoners. 

• Anonym (M)
    Plupp73 skrev 2018-09-30 12:51:50 följande:

23 år ihop, 14 som gifta. 3 barn ålder 10-16. Vi separerade för flera år sedan men fortsatte att bo ihop i samma hus i många år. Skilde oss förra sommaren och flyttade då även isär. Fruktansvärt bra vänner, och jag tycker att han är en fantastisk människa och man. Har aldrig ångrat skilsmässan, inte heller han tror jag. Mycket småbråk har försvunnit pga att vi inte sliter på varandra i vardagen, vi vile helt olika saker med vår fritid och vårt liv vilket var jätteslitigt. 

Jag har en ny sedan ett par år, de är också vänner. Vi väljer ibland att resa ihop med barnen tillsammans, vi äter middag på söndagar ihop fortfarande. Han hade ett förhållande ett kort tag, som inte funkade. Hade varit kul om han träffade någon, framförallt att någon skulle älska bara honom. 

Vårt liv fungerar klart bättre efter separation än före, och änne bättre efter skilsmässa och isärflyttning. Våra vänner har absolut inte behövt välja vem av oss de skall ta parti för eller umgås med. Barnen tycker att det funkar kanoners. 

Så härlig läsning!
  • Anonym (Ts)
    Plupp73 skrev 2018-09-30 12:51:50 följande:

Om en skilsmässa kan vara bra så måste detta vara bästa exemplet Tack för att du delar med dig
  • Anonym (mmm)
    Anonym (olaconny) skrev 2018-09-30 11:48:01 följande:

gisses vad många som skiljer sig. 10.000 kr frågan. Varför är det så många par med barn som väljer att skoja sig? det verkar vara ett samhällsfenomen...Gråter

Läs på lite om sociologi, historia, socialpolitik så får du en del svar. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Smörgås) skrev 2018-09-24 13:18:14 följande:

Jag håller också på att samla ihop livet ordentligt för att begära skilsmässa från min man som jag varit ihop med i snart 24 år och gift i 15 år med.

Det jag gruvar mig mest över är faktiskt att han efter skilsmässan träffar någon ny och faktiskt kommer att vara sådan som jag har önskat att han skulle vara i vår relation, men aldrig har varit.
    Att han inte saknar kossan för ens båset är tom liksom och först då inser vad det är jag försökt få till under alla våra år tillsammans och att han skärper till sig och lever så med sin nya.

Jag har nämligen sett det hända bland bekanta som skilt sig. Där kvinnorna bönat och bett att männen ska vara delaktiga i hem och barn, men männen "vägrat" inse sin del av ansvaret.
    Så fort frun är borta ur bilden har det fungerat utmärkt med varannan vecka.
    Då går det att laga mat och skjutsa till träningar, köpa kläder i rätt storlek och städa hemmet osv.
    Jag har försökt förklara detta för maken, men han fattar inte/vill inte lyssna. Jag har föreslagit att vi skulle köra varannan vecka utan att skilja oss, men det förstod han inte alls vitsen med.
    Han är alltid ursäktad för att köra sitt eget race eftersom han jobbar. Bara man jobbar så slipper man tydligen allt ansvar för hem, barn, relation osv.

Det är jättebra att köra varannan vecka fast man fortfarande är ett par. Det gjorde vi (fast vi hade tagit beslut om att skiljas), men vi gjorde det som en infasning  så att man blev van med att göra allt ena veckan och även barnen vande sig ju, så när vi väl separerade var det inte speciellt konstigt. Då kunde den som var "ledig" passa på att gå ut på AW eller annat man ville göra eftersom den andra hade ansvaret. 

Vi gjorde också allt - den som hade ansvaret köra barn till skolan, tvättade, lagade mat osv. 

Jag minns inte var men det finns att läsa om detta också nånstans, om det var på nätet eller en bok kommer jag inte ihåg. 

Klart din man inte vill, det är ju jobbigt! Flört
  • Plupp73
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-30 15:32:43 följande:
    Om en skilsmässa kan vara bra så måste detta vara bästa exemplet Tack för att du delar med dig
    Jag delar gärna med mig av just denna erfarenhet, för vi är alla i familjen ganska stolta över våra jättefina inbördes relationer. Om man är två människor som fortfarande verkligen har respekt för varandra och tycker om varandra, så tror och önskar jag att man också kan genomföra en moget vuxen skilsmässa och separation. Det är också rätt så respektlöst mot barnen att göra något annat (förutsatt att missbruk och misshandel inte är inblandade). Genom att äta middag minst 1g/v kan man lösa det mesta i kommunikation, och barnen blir glada och trygga över att alla gillar varandra och kan ha kul ihop. De behöver aldrig hamna emellan, ta skitsnack eller liknande.
    Vi har inte heller vattentäta skott när det gäller vems vecka, hämtningar, skjutsningar. Vi går gärna på samma fester, föräldramöten osv. Om han missar bussen en kväll så hämtar någon av oss honom. Åker vi och handlar så frågar vi om han behöver något också osv. Det går ju faktiskt att behålla en vänskap, och det funkar utmärkt att få exman och nya att umgås. För våra föräldrar inte minst är det här jätteskönt, de var oroliga att de inte skulle kunna fira jul osv ihop....
  • silver33

Ångrade ni er någon gång?

Nej, vi var ganska överens, och hade ungefär som ni beskriver, Familjen AB med ekorrhjulet och allt och känslorna var över. Funderade själv på om jag ville ha det så här resten av livet. 

Hur lever ni idag, träffat ny som det funkar bättre med eller lever ni själva? 

Levde ut som sjutton, rent sexuellt, och njöt av tiden och av det. Det behövdes kan jag säga!

Hon har träffat en ny man, men jag som var den som tog beslutet att gå isär har trevat. Haft ett längre förhållande utan att vara kär, men nu är det slut.

Men sedan någon månad har jag träffat en ungdomskärlek och allt har bara klaffat! Helt galet hur bra det kan bli, hoppas jag!

Är ni vänner/ovänner med era ex?

-Nej, sköts det bra, så ska man inte vara det. Vi har oerhört bra kontakt!

Blev skilsmässan bra eller dålig med mycket bråk?

-Oerhört smidig! Barnen tog det bra, mest för att vi vuxna kan samarbeta.

Har ert ex gått vidare och hur är er relation med ev bonusförälder?

Jag träffar bonus-pappan lite då och då, han är jättebra person! 

Så! Mitt råd är. Vad vill du i resten av ditt liv? Svara på den frågan, så har du svaret för hur det ska bli för dig framöver!

• Anonym (snart)

Vilka harliga svar pa slutet av traden! skont att hora att de finns de som lost separation/skilsmassa pa ett smidigt satt! Altsa jag antar att just nar man inser/far hora av sin andre halft att "nej, jag vill inte mer" sa at det val inte sa kul men ni har ju lyckats losa det jattebra.

Sitter sjalv i en san dar sits dar jag at gift sen 10 ar. Ihop 16 ar. 2 underbara barn. O kanner att jag helt enkelt inte kan se mig sjalv med honom om 10 eller ens 5 ar.... Han ar trevlig, en bra far men gnistan ar gone. Och sa har han en del varderingar som inte funkar for mig. Inte i langden.Har inte tagit snacket an...men undrar om han egentligen inte kanner likadant?!

Vad jag hoppas ar en smidig separation med hjalp av en terapeut. Vi har precis flyttat. Till en ny stad i ett jattefint hus. Hoppas att vi kanske kan losa separationen med att bo vaxelvis i huset m kidsen, o sen att han loser ut mig. Han har ett hoginkomst job o stor villa var alltid hans drom....nu nar vi flyttat in i jattekaken marker jag annu mer hur olika vi egentligen ar, for jag drommer om nagot mycket mindre (fast givetvis m ett rum var till kidsen). dar jag kan njuta av att vara sjalv varannan vecka.

Kanns som ett mausoleum, vilken angest! O maken tycker det ar underbart....

Men sen kan jag tycka, herregud vilket i-landsproblem! skall jag skilja mig bara for att bli glad? Jag blev inte bortgift mot min vilja, blir inte slagen eller tvingas foda 14 barn......for finns ju som sagt de som har det sa ocksa!

Svar på tråden Skilsmässa, hur gick det sen?