• Anonym (..)

Måste jag göra nytt leg/pass?

Måste jag göra nytt leg/pass om jag byter efternamn?

• Svar på tråden Måste jag göra nytt leg/pass?
  • Nonym

Ingen jättestress.. du har ju fortfarande samma personnummer, och iom namnbytet får du ett papper från skatteverket, detta och din legitimation kan du använda i Sverige.

Ska du utomlands måste du skaffa nytt pass

• Anonym (..)
    Nonym skrev 2018-09-23 07:30:06 följande:

Ingen jättestress.. du har ju fortfarande samma personnummer, och iom namnbytet får du ett papper från skatteverket, detta och din legitimation kan du använda i Sverige.

Ska du utomlands måste du skaffa nytt pass

Säker på att jag inte behöver byta pass även i Sverige?
  • Bunny on speed
    Anonym (..) skrev 2018-09-23 07:35:00 följande:

Du behöver ju passet när du ska lämna Sverige.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Ja)
    Du måste skaffa nytt pass, id och körkort när du byter namn. Det kan du läsa om på skatteverket, transportstyrelsen och polisens hemsida. Det ska göras så fort som möjligt.
  • Anonym (..)
    Bunny on speed skrev 2018-09-23 07:39:29 följande:

Du behöver ju passet när du ska lämna Sverige.

Ska inte lämna Sverige. Behöver det för legitimering i Sverige
  • Nonym

Beror ju lite på.. har du precis nyss förnyat din legitimation känns det ju surt, men då behöver du ju en ny (är så länge tills den ska förnyas) men gör ju inget om det tar några månader..

Så fort som möjligt är ju lämnat lite fritt för tolkning.. vad är exakt så fort som möjligt? Jag skaffade nytt körkort runt ett halvår efter jag gifte mig (och då bytte efternamn)
  • Bunny on speed
    Anonym (..) skrev 2018-09-23 07:44:06 följande:

Ska inte lämna Sverige. Behöver det för legitimering i Sverige

Varför inte bara använda vanligt leg?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (..)
    Bunny on speed skrev 2018-09-23 09:52:23 följande:

Varför inte bara använda vanligt leg?

Använder bara passet sen 2 år tillbaka då mitt leg gick ut och köndes onödigt att lägga pengar på ny legitimation när jag redan hade ett till i form av pass
  • Anonym (Okej)

Du måste skaffa nya ID-handlingar så fort du byter namn. Det ska man inte vänta med (som den ovan som skriver att det är ingen stress med att göra nytt) jo, det är stress med det om du ska legitimera dig med det. Dina uppgifter måste stämma. Beställer du tex ett paket och det står i ditt nya efternamn så kommer du inte kunna hämta ut paketet med ditt gamla pass osv.

• Nonym
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-23 10:38:44 följande:

Du måste skaffa nya ID-handlingar så fort du byter namn. Det ska man inte vänta med (som den ovan som skriver att det är ingen stress med att göra nytt) jo, det är stress med det om du ska legitimera dig med det. Dina uppgifter måste stämma. Beställer du tex ett paket och det står i ditt nya efternamn så kommer du inte kunna hämta ut paketet med ditt gamla pass osv.

Jodå, så länge det gamla passet är giltigt och man har med sig papperet från skatteverket där uppgifterna med namnändringen finns med så går det alldeles utmärkt..

Har som sagt själv bytt efternamn plus att jag jobbat i en ICA-affär och där var ansvarig för posten och vet faktiskt hur det där med paketutlning verkligen går till..
  • Nonym
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-23 10:38:44 följande:

Hur skulle man annars kunna hämta ut sitt nya körkort? Jo, genom papperet från skatteverket och sin gamla legitimation.. du behöver kunna styrka din identitet..

Att öppna det nya brevet med nya körkortet får man INTE göra, det är lagbrott.. :-P
  • Glinda från Oz

Ska du visa att du är 18 för att få komma in på krogen eller liknande så spelar det ingen roll, men du kan inte använda din gamla legitimation på banken, rösta med, hämta ut paket och rekommenderade brev mm Du måste skaffa en ny så snart så möjligt.

• Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-23 10:53:03 följande:

Ska du visa att du är 18 för att få komma in på krogen eller liknande så spelar det ingen roll, men du kan inte använda din gamla legitimation på banken, rösta med, hämta ut paket och rekommenderade brev mm Du måste skaffa en ny så snart så möjligt.

Måste väl få det nya namnet innan ? Handlingstiden på byte av efternamn är ca 2 månader
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2018-09-23 11:16:32 följande:

Måste väl få det nya namnet innan ? Handlingstiden på byte av efternamn är ca 2 månader

Jag tog för givet att du redan hade fått ditt nya namn eftersom du inte skriver något i trådstarten.
  • Nonym
    Anonym (Okej) skrev 2018-09-23 11:16:48 följande:

Ja men det är väl självklart! Men då använder man det som en engångsgrej tills man hämtat ut sina nya ID-handlingar fattar du väl? Ungefär som när man precis tog körkort och fick ha ett papper med info samt legitimation tills man fick körkortet. Man kan INTE ha på detta vis hur länge som helst. Idiot!

Enligt dig fick man ju inte göra något alls med sin gamla legitimation, så den som verkar fatta dåligt är du själv. Ingen säger något om hur länge som helst heller, men kan vara så att ekonomin inte tillåtet det just nu eller man råkat ut för en olycka och har bandage över halva nyllet och inte kan ta nytt foto eller vad som helst som gör att man vill vänta ett tag.. hur länge som helst går verkligen inte heller eftersom id-handlingar har begränsad giltighet. Enda idioten här verkar vara du, Okej?
Svar på tråden Måste jag göra nytt leg/pass?