Måste jag göra nytt leg/pass?
Måste jag göra nytt leg/pass om jag byter efternamn?
Måste jag göra nytt leg/pass om jag byter efternamn?
Ja det måste du.
Ingen jättestress.. du har ju fortfarande samma personnummer, och iom namnbytet får du ett papper från skatteverket, detta och din legitimation kan du använda i Sverige.
Ska du utomlands måste du skaffa nytt pass
Ingen jättestress.. du har ju fortfarande samma personnummer, och iom namnbytet får du ett papper från skatteverket, detta och din legitimation kan du använda i Sverige.
Ska du utomlands måste du skaffa nytt pass
Säker på att jag inte behöver byta pass även i Sverige?
Du behöver ju passet när du ska lämna Sverige.
Säker på att jag inte behöver byta pass även i Sverige?
Ska inte lämna Sverige. Behöver det för legitimering i Sverige
Varför inte bara använda vanligt leg?
Du måste skaffa nya ID-handlingar så fort du byter namn. Det ska man inte vänta med (som den ovan som skriver att det är ingen stress med att göra nytt) jo, det är stress med det om du ska legitimera dig med det. Dina uppgifter måste stämma. Beställer du tex ett paket och det står i ditt nya efternamn så kommer du inte kunna hämta ut paketet med ditt gamla pass osv.
Du måste skaffa nya ID-handlingar så fort du byter namn. Det ska man inte vänta med (som den ovan som skriver att det är ingen stress med att göra nytt) jo, det är stress med det om du ska legitimera dig med det. Dina uppgifter måste stämma. Beställer du tex ett paket och det står i ditt nya efternamn så kommer du inte kunna hämta ut paketet med ditt gamla pass osv.
Ska du visa att du är 18 för att få komma in på krogen eller liknande så spelar det ingen roll, men du kan inte använda din gamla legitimation på banken, rösta med, hämta ut paket och rekommenderade brev mm Du måste skaffa en ny så snart så möjligt.
Ska du visa att du är 18 för att få komma in på krogen eller liknande så spelar det ingen roll, men du kan inte använda din gamla legitimation på banken, rösta med, hämta ut paket och rekommenderade brev mm Du måste skaffa en ny så snart så möjligt.
Måste väl få det nya namnet innan ? Handlingstiden på byte av efternamn är ca 2 månader
Ja men det är väl självklart! Men då använder man det som en engångsgrej tills man hämtat ut sina nya ID-handlingar fattar du väl? Ungefär som när man precis tog körkort och fick ha ett papper med info samt legitimation tills man fick körkortet. Man kan INTE ha på detta vis hur länge som helst. Idiot!