• Josefinpom

Sexåring som ignorerar

Hej, har en liten fråga.. någon mer som har barn som ignorerar allt man säger?!

Min dotter är sex år och har under en längre tid ignorerat allt som vi säger till henne. Säger vi till henne att tex klä på sig så struntar hon i det. Säger vi till henne att plocka undan leksaker hon använt så struntar hon i det bara och så är det med allt känns det som just nu. Ett annat exempel som hände innan ikväll var att jag sa till henne att vänta med att öppna bildörren tills jag kom ut och ställde mig vid den för det var ganska så trångt där vi stod med bilen men hon tittade inte ens på mig, öppnade dörren, hoppade ut och smällde igen den. Jag satt kvar som ett frågetecken och började fundera på om jag verkligen sa det eller bara tänkte det. Hur är det ens möjligt att ignorera någon på det viset?! ????

• Svar på tråden Sexåring som ignorerar
  • Plattfoten

Jag har en son som är sex och precis lika dan. Jag tror det är något utvecklingssprång typ lilla tonåren. De är disträa och testar lite gränser mm.

• Josefinpom
    Plattfoten skrev 2018-09-23 21:04:04 följande:

Jag har en son som är sex och precis lika dan. Jag tror det är något utvecklingssprång typ lilla tonåren. De är disträa och testar lite gränser mm.

Skönt att höra att det inte bara är min dotter! Du har inte något tips på något som kanske kan hjälpa? Så himla tråkigt och jobbigt att hela tiden behöva tjata utan något svar.
  • Plattfoten
    Josefinpom skrev 2018-09-23 21:08:31 följande:

Skönt att höra att det inte bara är min dotter! Du har inte något tips på något som kanske kan hjälpa? Så himla tråkigt och jobbigt att hela tiden behöva tjata utan något svar.

nja, jag tror det tråkiga svaret är att man får lita på att det går över, att man trots det tråkiga beteendet inte får bli gnällig och sur mot barnet, utan ha överseende. Så skadas inte relationen av detta i ett längre perspektiv. Men det som alltid kan hjälpa är att umgås mer aktivt med barnet. Fråga vad hon kollar på, sitta bredvid och titta tillsammans etc.
  • LFF
    Josefinpom skrev 2018-09-23 21:08:31 följande:
    Läs om "lilla tonåren". En vän var på väg att vilja sälja sin äldsta i den åldern. Betydligt värre då än nu när han faktiskt ÄR tonåring. Hennes BVC-sköterska förklarade det med att för många barn är "lilla tonåren" värre än den riktiga tonårsperioden då kroppen går från extremt små mängder hormoner i kroppen (om ens några) till den första hormonstormen.

• Gameofthrones

Hur konsekventa har ni varit? Har hon varit så hela tiden eller när la ni märke till den tendensen?

Jag älskar boken av Martin Forester, barnpsykolog , brukar vara med i tv 4. 6-12 år. Fem ggr mer kärlek, en mkt omtyckt bok! Från alla håll och kanter.

Jag har varit väldigt konsekvent, ingen tv, inga leksaker på hela dagen( barnens absoluta favoritleksak, allt annat var framme, förutom den ) det tog vi bort en- två dagar, inga kompisar efter dagis, på två- tre dagar. Barnen är ofta med kompisar eller här hemma med kompisar, så vi valde just dem populäraste och känsligaste sakerna. Nu har vi barn som lyssnar, och självklart så kommer det nya hinder. Jag längtar inte. Vi har tjafts och så men inte ofta, inte ibland, mer än nångång.

Tack vare kosekvent och bitar ur boken som har varit nytta för mig.

• Josefinpom
    Gameofthrones skrev 2018-09-24 11:49:50 följande:

Hur konsekventa har ni varit? Har hon varit så hela tiden eller när la ni märke till den tendensen?

Jag älskar boken av Martin Forester, barnpsykolog , brukar vara med i tv 4. 6-12 år. Fem ggr mer kärlek, en mkt omtyckt bok! Från alla håll och kanter.

Jag har varit väldigt konsekvent, ingen tv, inga leksaker på hela dagen( barnens absoluta favoritleksak, allt annat var framme, förutom den ) det tog vi bort en- två dagar, inga kompisar efter dagis, på två- tre dagar. Barnen är ofta med kompisar eller här hemma med kompisar, så vi valde just dem populäraste och känsligaste sakerna. Nu har vi barn som lyssnar, och självklart så kommer det nya hinder. Jag längtar inte. Vi har tjafts och så men inte ofta, inte ibland, mer än nångång.

Tack vare kosekvent och bitar ur boken som har varit nytta för mig.

Vi har väl märkt av detta ganska länge tycker jag men det känns som det blivit värre. Konsekventa tycker jag vi varit/är, men kanske inte tillräckligt ???? känns så svårt att veta.

Den boken kanske man skulle beställt, tips är alltid bra ???? tack så jättemycket för ditt svar!
  • Gameofthrones
    Josefinpom skrev 2018-09-24 22:13:57 följande:

Vi har väl märkt av detta ganska länge tycker jag men det känns som det blivit värre. Konsekventa tycker jag vi varit/är, men kanske inte tillräckligt ???? känns så svårt att veta.

Den boken kanske man skulle beställt, tips är alltid bra ???? tack så jättemycket för ditt svar!

Du, ingen orsak, vi är ju här för ge er tips och idéer. Det finns ingen manual för Barn....

Har ni gjort om nya rutiner ? Ibland behöver barn det. Kan ni prova ge belöning på schema ?

Vad ni ska göra under veckan, hon kanske vill vara mer ansvarstagande ? Våga lita mer på situationen, även om det kan vara supersvår.

Det kanske tar ett tag innan din dotter inser det. Va normal och lite glad i rösten och fråga om hon kan hjälpa med disken och sen ni sätter er och läser om hon tycker om sagor. Annars leka med lera sätt en gräns för er tex i 20 min och sätt på timer. Förklara lätt vad det är här hemma är timer våran kompis. Förbered barn gärna två min -tre min innan så dem hinner smälta info, övergångar kan vara jobbiga det har jag. Inte lika mkt i vissa stunder. Större övergångar. Det funkar och vi har kommunikation. Innan jag fattade så var det hur jobbigt som helst.

Tack vare idéer , tips från andra och BOKEN! ????
Svar på tråden Sexåring som ignorerar