• Anonym (Rädd)

Han kommer få en orosanmälan, vad händer då?

Jag har gått hos psykolog i några månader eftersom jag inte mått så bra efter en seperation från mitt barns pappa. Nu igår meddelade hon som jag pratar med att hon kommer lämna en orosanmälan mot honom då det finns skäl till det enligt henne efter vad jag berättat. Det har aldrig förekommit fysiskt våld, däremot finns det samarbetssvårigheter och jag är även rädd för honom av flera skäl.

Jag har sån ångest nu, jag kan inte äta eller kunnat sova i natt. Känner mig lite "förrådd", jag har suttit och berättat om vår situation och hur dåligt jag mår över den och nu kommer detta också. Det kommer sluta i katastrof!! Samtidigt känns det skönt att någon utifrån ser klart på vår situation.

Vad händer nu när han får denna anmälan? Kommer vi båda bli kallade till möte, eller bara han själv eller både han och hans sambo (som jag aldrig pratat om på mötena)?

• Svar på tråden Han kommer få en orosanmälan, vad händer då?
  • Anonym (S)

Om de ens påbörjar en utredning så kontaktar socialtjänsten dig i första hand. Då ska du berätta allt det här kring den rädsla du känner utifrån anmälan etc. De kommer prata med pappan och ev sambon som referens.

• Anonym (.)

Har ni gemensam vårdnad?

• Anonym (Rädd)

okej så även om det inte är jag som anmäler är det ändå jag som kommer bli kontaktad? På  min psykolog lät det som att hon skickar in sin bedömning och sedan antingen öppnar de upp en utredning eller lägger ner. Kommer exet få veta oavsett? Vi har gemensam vårdnad.

• Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2018-09-25 07:41:29 följande:
    Om de ens påbörjar en utredning så kontaktar socialtjänsten dig i första hand. Då ska du berätta allt det här kring den rädsla du känner utifrån anmälan etc. De kommer prata med pappan och ev sambon som referens.
    Håller med
  • Anonym (m)

frågan är väl om hon har en oro för hela er familj eller enbart pappans föräldraförmåga? därifrån avgörs vem eller vilka som blir kontaktade.

hoppas du kan känna dig lite lugnare. se till dig och barnens bästa och tänk vad bra att du tar stöd för att du mår dåligt. lycka tilö

• Anonym (Rädd)

Det handlar enbart om pappan.

Anonym (m) skrev 2018-09-25 13:22:41 följande:

frågan är väl om hon har en oro för hela er familj eller enbart pappans föräldraförmåga? därifrån avgörs vem eller vilka som blir kontaktade.

hoppas du kan känna dig lite lugnare. se till dig och barnens bästa och tänk vad bra att du tar stöd för att du mår dåligt. lycka tilö

• nernu

Man kan inte anmäla en förälder. Man kan bara anmäla oro kring ett barn så det spelar egentligen ingen roll vem det gäller. Generellt sett så är de skyldiga att underrätta vårdnadshavare om att anmälan kommit in.

• Anonym (Rädd)

Anmälan gäller oro för barnet när han är hos pappan. Jag förstår att pappan kommer få veta oavsett. Detta gör mig skräckslagen.

nernu skrev 2018-09-25 18:52:12 följande:

Man kan inte anmäla en förälder. Man kan bara anmäla oro kring ett barn så det spelar egentligen ingen roll vem det gäller. Generellt sett så är de skyldiga att underrätta vårdnadshavare om att anmälan kommit in.

• nernu
    Anonym (Rädd) skrev 2018-09-25 20:43:33 följande:

Anmälan gäller oro för barnet när han är hos pappan. Jag förstår att pappan kommer få veta oavsett. Detta gör mig skräckslagen.

Ja jag förstår det. Ville bara klargöra eftersom du fick lite andra svar som lät lite fel. Varför blir du skräckslagen?
  • Anonym (Soc.)

Det är inte pappa som får en orosanmälan.

Oro anmäls för barnets situation och det är barnets situation som ska utredas. Där kommer båda eras förmågor att tillgodose barnets behov av omsorg, trygghet etc att utredas och ni behöver båda medverka om man inleder utredning .

• Anonym (Rädd)

Okej då förstår jag!

Anonym (Soc.) skrev 2018-09-25 21:42:31 följande:

Det är inte pappa som får en orosanmälan.

Oro anmäls för barnets situation och det är barnets situation som ska utredas. Där kommer båda eras förmågor att tillgodose barnets behov av omsorg, trygghet etc att utredas och ni behöver båda medverka om man inleder utredning .

• Anonym (Rädd)

Jag är redan rädd för honom, han är oberäknelig.

nernu skrev 2018-09-25 20:58:41 följande:

Ja jag förstår det. Ville bara klargöra eftersom du fick lite andra svar som lät lite fel. Varför blir du skräckslagen?

• nernu
    Anonym (Rädd) skrev 2018-09-26 08:50:33 följande:

Jag är redan rädd för honom, han är oberäknelig.

Vad menar du med oberäknelig?
  • Anonym (Barnen kan omhändertas)

I den lilla staden där jag bor berättade mamman för sin syster om pappan. Systern berättade för sin terapeut. Terapeuten gjorde en orosanmälan eller polisanmälan. Barnen omhändertogs omedelbart och det tog flera månader innan de fick träffa sina föräldrar igen.

• Anonym (Rädd)

Usch, ja sånt händer såklart. Detta är jag dock inte orolig för alls.

Anonym (Barnen kan omhändertas) skrev 2018-09-28 18:01:01 följande:

I den lilla staden där jag bor berättade mamman för sin syster om pappan. Systern berättade för sin terapeut. Terapeuten gjorde en orosanmälan eller polisanmälan. Barnen omhändertogs omedelbart och det tog flera månader innan de fick träffa sina föräldrar igen.

• Anonym (Farligt)
    Anonym (Barnen kan omhändertas) skrev 2018-09-28 18:01:01 följande:

Var det detta de tog upp i uppdrag granskning?
  • Anonym (Farligt)

Det är så hemskt att man inte kan söka hjälp utan att riskera att bli av med sina barn. Jag skulle aldrig aldrig söka hjälp av någon med den för jäkla vidriga anmälningsplikten. Aldrig.

Soc är inte att lita på för fem öre.

Svar på tråden Han kommer få en orosanmälan, vad händer då?